In Rotterdam-Zuid zijn armoede, segregatie en eenzaamheid onderdeel van de dagelijkse realiteit. Daar zijn iconische ontwerpen als het Centraal Station en de Markthal geen antwoord op, betoogt Rijksbouwmeester Floris Alkemade: ”Architecten en stedenbouwers zullen een rol moeten nemen die verder reikt dan het domein van de architectuur”.
‘Denn die einen sind im Dunkeln,
und die anderen sind im Licht.
Und man sieht nur die im Lichte.
Die im Dunkeln sieht man nicht.‘
– Bertolt Brecht : Die Dreigroschenoper, 1928
Al 8 reacties — discussieer mee!
Infrastructure as a whole should be evaluated in South Rotterdam. Rotterdam Business School [RBS] introduced the “Bike Economy” project to this target group. The project is to enhance biking for health, employment and mobility purposes. Aside from culture and educational factors, infrastructure played significant role for its very slow development for physical, mental and social growth.
Hi Adelina, I agree, cycling is perceived as one of the factors that can influence social participation, health of children, including many other side-effects. Did you read this article on the reasons why kids aren’t riding bikes to school? https://www.versbeton.nl/2017/10/hoe-kan-het-dat-op-zuid-de-fietsenstalling-van-de-schoolpleinen-leeg-staan/
Maak in de buurten fietspaden die vooral opvallen, geef ze kleur, KLM-blauw misschien, vrolijk en zichtbaar. Het stadsbestuur van Los Angeles is dit ook voorzichtig aan het doen, ook in minder bedeelde buurten, op kleine schaal, maar een begin van inclusie.
Ik ben daar nu en weet het daarom. Ik fiets er !
Er wordt niet gefietst in Rotterdam Zuid. Da’s een gemiste kans. Allerlei zaken liggen hieraan ten grondslag. Professor Rob van der Bijl uit Amsterdam spreekt van Vervoersarmoede in dit deel van de stad. Interessant wel.
Fietsen zou veel bewoners hier doen aansluiten bij wat zo Nederlands is en vooral goed voor gezondheid en zo veel meer. Fietsen is ook een sociale activiteit, zeer onderschat, zeker in deze buurten. Veel te winnen dus. Een idee ?!
De fiets is niet het probleem of de oplossing. Bedenk eens dat men dicht bij school woont, er meer scholen zijn, mensen die uit een cultuur komen waar niet gefietst wordt, papa/mama niet kunnen fietsen dus kind lief ook niet.
Architectuur, dat per definitie de sticker ‘duur’ en ‘onbereikbaar’ heeft voor die groep, inzetten om armoede en sociale segregatie tegen te gaan? Beetje vreemd.
We proberen van alles maar op te lossen, maar kunnen ons niet indenken dat er veel mensen die zich geen moer om andere mensen/culturen/… bekommeren en in hun eigen gemeenschap leven.
Foto’s, dat is de buurt waar ik ben opgegroeid. 90% niet origineel ‘autochtoon’. Wie denkt dat dat een positieve invloed zal hebben op de opgroeiende kinderen aldaar?! In diezelfde buurt zit zo goed als geen NL winkelier. In de jaren 70 waarschuwde de lokale bevolking daar voor ghetto vorming, groep werd totaal genegeerd, en zie nu, heel Zuid één grote Vogelaarswijk. Politiek moet eens stoppen met hun eigen ego’s voorop te stellen, geld ook voor projectontwikkelaars en architecten. Voorbeeld, die surf golfslagbad, dat is voor een zeer selectieve groep, dat geld had men beter kunnen besteden, zoals zwemlessen of weekendscholen, maar nee, we willen zo graag in de Lonely Planet, erg triest.
Poeh, lange tekst. Maar waar gaat het eigenlijk over? Academische verhandeling dat al is begonnen met het beruchte CIAM congres. De illusie dat stedenbouwers en architecten invloed hebben op de samenleving. Dat ontaarde tijdens de stadsvernieuwing tot ‘ontmoetingstrappen’ en laten we het tijdperk daarvoor met de Bijlmer maar helemaal niet noemen. Het gaat er niet om hoe de architectuur denkt. Het gaat er over dat we de mensen uit de shit halen en verder helpen. En dat doe je niet alleen met bakstenen. Deze begroepsgroep zou zich eerder zorgen moeten maken dat ze niet zoveel middelmatig ontworpen gebouwen neerzetten. Gedicteerd door projectontwikkelaars. ‘Doe nog ff een balkonnetje extra’. En verder als bewoners in de Wielewaal de plannen niet zien zitten, neem de opdracht dan niet aan. Dan ben je een vent. Dan helpt je mee met het sociale proces. En kom dan met een nieuwe ‘Karl Marxallee’. Toon meeslepende visie en ontwerp ongekende luxe. Voor een goeie prijs.
Dag Pieter, waarom is een Karl Marxallee (ik neem aan dat je vooral doelt op de arbeiderspaleizen) op dit moment het beste voor Zuid? 29 van de 44 inzendingen voor de Rotterdam Architectuurprijs waren woningen/wooncomplexen, jurylid Thom Aussems vond (als relatieve buitenstaander) dat Rotterdam zich meer als woonstad moet afficheren. Is Rotterdam hiermee niet al (stapsgewijs) op de goede weg met het verbeteren van de woonvoorraad?
Beste Teun, ik bedoelde meer de visie die achter de Allee zat. Dat betaalbaar ook luxe kan zijn. Interieur en exterieur. Enne, wat nu wordt neergezet is allereerst voor de beroemde midden en hoge inkomens want dat moet nu eenmaal van de Woonvisie. Buiten het feit dat ook het huidige ontwerp zich niet kan meten met delen van de Allee.