Ga naar de inhoud

Populairder dan New York? Dit zeggen toerismecijfers over Rotterdam — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Kerstcadeaus zoeken tussen massa’s dagjesmensen brengt de vrees voor een groeiende stroom toeristen weer bij je naar boven. Terecht? Vers Beton dook in de cijfers. Want: over hoeveel meer toeristen hebben we het eigenlijk? En hoe zit dat ten opzichte van andere steden?

De cijfers van de afgelopen jaren, tussen 2012 en 2016 om precies te zijn, vonden we in de Economische Verkenning Rotterdam. Ze laten zien hoe de bezoekersaantallen van Rotterdam variëren ten opzichte van enkele jaren geleden. Ook zien we waar die (buitenlandse) bezoekers vandaan komen, en hoe dat in andere steden als Utrecht, Amsterdam en Den Haag is gesteld. De populariteit van onze stad blijkt flink verschoven ten opzichte van andere steden zowel in binnen als buitenland. Ook onder Nederlanders zelf zijn de voorkeuren fors veranderd.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • Didier Eribon is internationally renowned for his groundbreaking work Returning to Reims. Part memoir, part social and political theory, the book caused a stir in France and approached cult status in Germany, where it touched a nerve with its central premise that the mainstream left is to blame for pushing the working classes towards the far right and nationalism.

    Venue: De Dépendance, OASE
    Datum:
  • Brutus Space presenteert deze zomer een nieuwe, dynamische editie van Wild Summer of Art. Naast een expositie van 50 Rotterdamse hedendaagse kunstenaars omvat deze editie een uitgebreid publieksprogramma vol evenementen, screenings en performances.

    Venue: Brutus
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Het hoofd marketing & communicatie ontwikkelt en werkt aan het marketingbeleid van MOMO Festival, MOMO Concerts en MOMO Create  en is eindverantwoordelijk voor de uitvoering ervan, waarbij het optimaliseren van het publieksbereik centraal staat.

  • Het bedrijfsbureau is de uitvoeringsorganisatie van de koepelcoöperatie Energie van Rotterdam. Met een klein team werken we dagelijks aan de ondersteuning van de energiecoöperaties, het realiseren van energieprojecten en het behartigen van de belangen in de stad.

  • The Writer’s Guide (to the Galaxy) is een cursuscentrum voor written (en soms ook een beetje spoken) word. Ook is het een ontmoetingsplek voor jonge schrijvers, boekennerds en intersectionele feministen.

  • Bekijk alle vacatures