Ga naar de inhoud

Hoe het Havenbedrijf werkt aan een wereldhaven in een Braziliaans visserdorp — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Op de plek waar de vissers van Marobá, Brazilië nu hun vis vangen, varen straks de grootste zeeschepen ter wereld. Met de plannen van het Havenbedrijf wordt Porto Central dé transporthub van Brazilië, deel van Port of Rotterdam. Ike Teuling bezocht de bewoners van dit stille vissersdorp waar vanaf 2019 een tweede Europoort moet verrijzen.


“Ik ben 39 jaar en heb nooit iets anders in mijn leven gedaan dan vissen”, zegt Fernando Paes Batista terwijl hij het zweet van zijn voorhoofd wist. In zwembroek en teenslippers zit hij in de woonkamer van zijn zelfgebouwde betonnen huis in het Braziliaanse Marobá. De paar honderd inwoners van het slaperige dorpje, 600 kilometer ten noordoosten van Rio de Janeiro, leven bijna allemaal van de visserij.  


vissersbootje-Moroba

Marobá, Porto Central, Brazilië,

 

beeld: Ike Teuling

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • “Afscheid nemen van een ideaal” – geen doorstart voor lokale voedselpionier Rechtstreex

    • Economie en ondernemerschap

    Rechtstreex, het Rotterdamse bedrijf voor duurzame en lokale boerenboodschappen, ging begin deze maand na ruim tien jaar failliet. Voor velen onverwacht. Vers Beton reconstrueert hoe het misging en wat de gevolgen zijn. “Wie dichtbij zat wist: we hebben nooit winst gemaakt.”

  • Hoe geëmancipeerd zijn de grootste werkgevers van Rotterdam anno 2025?

    • Economie en ondernemerschap

    In 2017 onderzocht Vers Beton hoe het gesteld was met het emancipatiebeleid van Rotterdams grootste werkgevers. Acht jaar later is het tijd voor een update. Hoe staat het er nu voor bij deze werkgevers?

  • De Witte de With is lang zo speciaal niet meer

    • Economie en ondernemerschap

    Van beruchte straat vol gokhuizen en bordelen naar cultuurplek met speciaalzaken—nu dreigt Addy Seuren na 25 jaar zijn danswinkel op de Witte de With kwijt te raken aan torenhoge huur en oprukkende horeca

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Overal in de keten nemen partijen verantwoordelijkheid – van architecten en steden tot financiers en ontwikkelaars. Deze editie van Carbon Stories laat zien hoe de markt de koers verandert: dertien toonaangevende vastgoedpartijen zetten een nieuwe standaard voor de materiaalgebonden CO₂-uitstoot van nieuwbouwprojecten.

    Venue: Keilepand
    Datum:
  • Gesprek over ontwerpend onderzoek en de impact van water bij coöperatieve gebiedsontwikkeling Keilekwartier. Ontwerpers en experts gaan met buurtbewoners en ondernemers in gesprek over hoe collectiviteit en een coöperatieve aanpak kunnen bijdragen aan een klimaatadaptieve stadswijk.

    Venue: Keilepand
    Datum:
  • In twee talkshows praat journalist Tara Lewis met verschillende gasten over hoe de openbare ruimte in de stad beter ingericht kan worden voor onder andere vrouwen, en hoe we omgaan met de vele lege gebouwen in de stad nu dat er weer gekraakt wordt.

    Venue: Theater Rotterdam - De Tuinkamer
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam