Ga naar de inhoud

Waarom de winkel de toekomst heeft, zeker in Rotterdam — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Als voorproefje op het boek Anders nog iets? legden we onderzoeker, realist en optimist Hans van Tellingen en rijtje doemgedachten op winkelgebied voor. Om keihard ongelijk te krijgen. “De markthal is juist woest succesvol. Zelfs de Koopgoot profiteert ervan.”

Was 2016 nog het jaar van de omvallende winkelketens, op 23 december 2017 pinden we met zijn allen een record aantal keren van 18,2 miljoen keer. De consument consumeert weer, hoera! Zijn we dan eindelijk klaar met winkeldoemdenken? Hans van Tellingen wel, al is hij dat al langere tijd. De cijfers ondersteunen het pessimisme over winkelen allang niet meer, zegt de directeur van onderzoeksbureau Strabo, dat koopstromen, bezoekersaantallen en bestedingspatronen in winkelgebieden onderzoekt. Al vanaf 1982 telt en enquêteert Strabo in meer dan vijfhonderd winkelcentra, vanaf 1993 onder leiding van Van Tellingen. Vers Beton legt hem de hardnekkigste doemgedachten op winkelgebied voor.


RvB_20141018_0355_0359 mediumsize

beeld: Remco van Blokland

Al 3 reacties — discussieer mee!

  • Wat een gentrificatie propaganda lijkt dit stuk.
    De markthal loopt echt niet,en Hudsons Bay is zo leeg en triest als maar zijn kan,loopt voor geen meter ook ongezellige zaak trouwens.
    De meiden en vrouwen van Hudsons hebben echt heel de dag niks te doen.
    Kleine authentieke winkeltjes en koffiebarretjes zijn er genoeg dat je er gewoon misselijk van wordt van dat eenzijdige aanbod!
    Action loopt wél en waarom?
    Waarom kijkt men niet na waarom Action nu wél succesvol is en er lange rijen bij de kassa staan?
    Voor het aanbod én de prijs!

    Die alternatieve VT-wonen merken en houten speelgoed/kale inrichting is slechts bij een groep Rotterdammers in trek die niet in de binnenstad lopen te shoppen of dagelijks veel geld uit willen geven,die kopen een artikel in een authentiek winkeltje en doen daar 20 jaar mee omdat ze niet zo kooplustig en vaak hun huizen decoreren zoals de meeste Rotterdammers doen.

    Ga even de winkels in en ZIE hoe de aanloop én verkoop is dat is de échte duidelijke zichtbaarheid of een winkel loopt of niet.

    Je kan zo veel propaganda en mooie praatjes over koffiebarretjes en alternatieve merken verkopen maar de realiteit zegt genoeg.

    Straks wordt de Primark weer de grootste trekker van de stad,en waarom?
    Dat weten wij allemaal wel omdat het juist deze winkelketens zijn die de trek naar de binnenstad enorm maken,maar er denegrerend over doen dat wel..maar ze zijn hard nodig zo nodig dat de gemeente er plaats voor maakt en hoe!
    En zo krijgen de authentieke winkeltjes en koffiebarretjes ook langslopend publiek.

  • [Nee, nee, nee en nee: de Markthal is juist woest succesvol]

    Nou…. Vraag dat ook maar eens aan de ondernemers die zich tot hun oogbollen in de schulden hebben gestoken voor een plekje in de Markthal….

  • Markthal een succes?!?! Stop met het een MARKThal te noemen, want dat is het niet.
    Het heeft niets weg van een markt. 1 groenteboer!!! Een echte versvis tent, op de 2 die meer frituurvis verkopen dan vers, is er niet. Vlees, alleen de kleine groene slager, wel 3 kaasboeren, 3 chocolade boeren, 3 notenbarren. Je gaat niet naar die vreetschuur zoals je naar de markt gaat. Wat verkoopt, dingen die direct te eten zijn of makkelijk mee te nemen zijn. Het eerder een groot soort souvenierswinkel geworden.

    Omgeving profiteert?
    Hoogstraat, die parfum zaak die al 6 jaar uitverkoop heeft? De 2 goedkope tassenzaken? de 1,- euro shop winkel, de 1,- euro boekenwinkel? een van alles wat winkel? Niet echt kwaliteit wat je daar kan kopen, is puur gedaan om leegstand tegen te gaan en dat de Hoogstraat geen spookstraat werd.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • Tegenlicht is een reeks informatieve televisieprogramma’s waarin nieuwe ideeën en trends worden onderzocht binnen de wereld van politiek, economie, maatschappij, technologie en wetenschap. Onze eigen hoofdredacteur, Eeva Liukku, is aanwezig als een van de gasten.

    Venue: Centrale Bibliotheek, 4de verdieping, filmzaal
    Datum:
  • Bubbeldenken geeft geen oplossingen. Steeds weer dezelfde statements en dezelfde “deskundigen”…brrrr, herhaling van zetten. Daarom op zoek naar verrassend andere meningen.

    Venue: Rotterdamse Salon
    Datum:
  • Netwerk Ongedocumenteerden Onderdak start met bouwen in Rotterdam. Kom naar de kick-off op 9 maart.…

    Venue: Rotterdamse Ongedocumenteerden Steunpunt
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Ga jij werken aan de toekomst van de geschiedenis van Rotterdam? Museum Rotterdam beheert en…

  • Als coördinator ben jij het reisbureau voor cursisten van DRIFT’s Transition Academy. Jij zorgt ervoor…

  • Eigen initiatief van bewoners vind je boeiend. Je helpt graag bewoners om hun buren (beter) te leren kennen en hun plannen om te zetten in concrete acties. Je werft nieuwe straten, geeft advies, keurt de aanvragen goed (en soms ook af) en houdt de uitvoering in de gaten. Je bent een ervaren en communicatieve communitybuilder die Rotterdammers en hun buren bij staat met raad en daad.

  • Bekijk alle vacatures