Ga naar de inhoud

Waarom de winkel de toekomst heeft, zeker in Rotterdam — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Als voorproefje op het boek Anders nog iets? legden we onderzoeker, realist en optimist Hans van Tellingen en rijtje doemgedachten op winkelgebied voor. Om keihard ongelijk te krijgen. “De markthal is juist woest succesvol. Zelfs de Koopgoot profiteert ervan.”

Was 2016 nog het jaar van de omvallende winkelketens, op 23 december 2017 pinden we met zijn allen een record aantal keren van 18,2 miljoen keer. De consument consumeert weer, hoera! Zijn we dan eindelijk klaar met winkeldoemdenken? Hans van Tellingen wel, al is hij dat al langere tijd. De cijfers ondersteunen het pessimisme over winkelen allang niet meer, zegt de directeur van onderzoeksbureau Strabo, dat koopstromen, bezoekersaantallen en bestedingspatronen in winkelgebieden onderzoekt. Al vanaf 1982 telt en enquêteert Strabo in meer dan vijfhonderd winkelcentra, vanaf 1993 onder leiding van Van Tellingen. Vers Beton legt hem de hardnekkigste doemgedachten op winkelgebied voor.


RvB_20141018_0355_0359 mediumsize

beeld: Remco van Blokland

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam