Als voorproefje op het boek Anders nog iets? legden we onderzoeker, realist en optimist Hans van Tellingen en rijtje doemgedachten op winkelgebied voor. Om keihard ongelijk te krijgen. “De markthal is juist woest succesvol. Zelfs de Koopgoot profiteert ervan.”
Was 2016 nog het jaar van de omvallende winkelketens, op 23 december 2017 pinden we met zijn allen een record aantal keren van 18,2 miljoen keer. De consument consumeert weer, hoera! Zijn we dan eindelijk klaar met winkeldoemdenken? Hans van Tellingen wel, al is hij dat al langere tijd. De cijfers ondersteunen het pessimisme over winkelen allang niet meer, zegt de directeur van onderzoeksbureau Strabo, dat koopstromen, bezoekersaantallen en bestedingspatronen in winkelgebieden onderzoekt. Al vanaf 1982 telt en enquêteert Strabo in meer dan vijfhonderd winkelcentra, vanaf 1993 onder leiding van Van Tellingen. Vers Beton legt hem de hardnekkigste doemgedachten op winkelgebied voor.
Al 3 reacties — discussieer mee!
Wat een gentrificatie propaganda lijkt dit stuk.
De markthal loopt echt niet,en Hudsons Bay is zo leeg en triest als maar zijn kan,loopt voor geen meter ook ongezellige zaak trouwens.
De meiden en vrouwen van Hudsons hebben echt heel de dag niks te doen.
Kleine authentieke winkeltjes en koffiebarretjes zijn er genoeg dat je er gewoon misselijk van wordt van dat eenzijdige aanbod!
Action loopt wél en waarom?
Waarom kijkt men niet na waarom Action nu wél succesvol is en er lange rijen bij de kassa staan?
Voor het aanbod én de prijs!
Die alternatieve VT-wonen merken en houten speelgoed/kale inrichting is slechts bij een groep Rotterdammers in trek die niet in de binnenstad lopen te shoppen of dagelijks veel geld uit willen geven,die kopen een artikel in een authentiek winkeltje en doen daar 20 jaar mee omdat ze niet zo kooplustig en vaak hun huizen decoreren zoals de meeste Rotterdammers doen.
Ga even de winkels in en ZIE hoe de aanloop én verkoop is dat is de échte duidelijke zichtbaarheid of een winkel loopt of niet.
Je kan zo veel propaganda en mooie praatjes over koffiebarretjes en alternatieve merken verkopen maar de realiteit zegt genoeg.
Straks wordt de Primark weer de grootste trekker van de stad,en waarom?
Dat weten wij allemaal wel omdat het juist deze winkelketens zijn die de trek naar de binnenstad enorm maken,maar er denegrerend over doen dat wel..maar ze zijn hard nodig zo nodig dat de gemeente er plaats voor maakt en hoe!
En zo krijgen de authentieke winkeltjes en koffiebarretjes ook langslopend publiek.
[Nee, nee, nee en nee: de Markthal is juist woest succesvol]
Nou…. Vraag dat ook maar eens aan de ondernemers die zich tot hun oogbollen in de schulden hebben gestoken voor een plekje in de Markthal….
Markthal een succes?!?! Stop met het een MARKThal te noemen, want dat is het niet.
Het heeft niets weg van een markt. 1 groenteboer!!! Een echte versvis tent, op de 2 die meer frituurvis verkopen dan vers, is er niet. Vlees, alleen de kleine groene slager, wel 3 kaasboeren, 3 chocolade boeren, 3 notenbarren. Je gaat niet naar die vreetschuur zoals je naar de markt gaat. Wat verkoopt, dingen die direct te eten zijn of makkelijk mee te nemen zijn. Het eerder een groot soort souvenierswinkel geworden.
Omgeving profiteert?
Hoogstraat, die parfum zaak die al 6 jaar uitverkoop heeft? De 2 goedkope tassenzaken? de 1,- euro shop winkel, de 1,- euro boekenwinkel? een van alles wat winkel? Niet echt kwaliteit wat je daar kan kopen, is puur gedaan om leegstand tegen te gaan en dat de Hoogstraat geen spookstraat werd.