Onderwijs wordt door de Rotterdamse politici omarmd, als middel om de samenleving te veranderen of te verbeteren. Gelijke kansen, divers samenleven en aansluiting op de arbeidsmarkt. Toch zijn er ook heel wat verschillen, zag Vers Beton in de partijprogramma’s.
De afgelopen vier jaar waaide de #Kendoe- mentaliteit uit het Rotterdams gemeenteakkoord door onze scholen. Met Leren loont!, werd ingezet op het verder verbeteren van de onderwijsresultaten, er kwamen betaalbare voorscholen (voor kinderen van twee tot vier) en het aantal thuiszitters werd teruggedrongen. Er kwam een Rotterdamse Leraren CAO en de verbindingen tussen gemeente, onderwijs en bedrijfsleven werden versterkt. Hoogtepunt was waarschijnlijk de verkiezing van Rotterdam tot Onderwijsstad van het jaar 2016-2017, een jaar lang in de landelijke spotlights. Ook werd samen met de stad een masterplan ontwikkeld voor de toekomst van het Rotterdams onderwijs.
Al 2 reacties — discussieer mee!
De invloed van de gemeente op het onderwijs is nihil. Ze hebben te zorgen voor geode gebouwen.
Op Zuid werkt het pact op Zuid ook, omdat het rijk het toenmalige gemeentebestuur op curatele gezet heft en zelf heft ingegrepen.
Op Zuid gaat het langzaam de geode kant op. Sommige opleidingen geven een 100% baangarantie en men is hard bezig met een gymnasium. Ligt dus niet aan de gemeente, maar aan de schoolbesturen!
‘Op welke manier we bijdragen aan gelijke kansen’
Doordat wijkgen geen gelijke samenstelling hebben, kan er nimmer gelijke kansen worden geboden!
Waar zal iemand beter presteren in haar/zijn leven, als die opgroeit in de buurt van Charlois/Slinge/Putselaan of in de wijk Kralingen?
Zoveel ‘problemen’ zijn te herleiden naar de ongelijke samenstelling van de wijken.
Waar je mee omgaat daar raak je mee besmet, zeiden mijn ouders altijd. Blijf binnen een bepaalt milieu hangen en je kansen zullen minder zijn.
En dan NIDA, spiritualiteit in onderwijs, wanneer stoppen we die partij met hun geloofsindoctrinatie. Geloof en politiek dienen gescheiden te blijven!