Ga naar de inhoud

Geen woorden maar beelden: wat hebben kiezers en politiek aan een KiesKijker? — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

De KiesKijker bevroeg de rol van verbeelding in de politiek. Daar zagen de meeste van de 3.500 Rotterdammers die de KiesKijker invulden, wel de lol van in. Wat hebben we van dit experiment geleerd?

Vers Beton presenteerde op 5 maart de Kieskijker als eerste 100% visuele stemwijzer in Nederland: een heuse primeur! Ik vroeg me af of we met beelden in staat zou zijn om Rotterdammers te helpen kiezen.
“We hopen dat mensen die de KiesKijker invullen eerst zullen lachen, zich dan zullen verbazen en vervolgens gemotiveerd zijn om meer te weten over de onderwerpen waar het deze verkiezingen omgaat”, schreven we in ons persbericht. We konden het niet vaak genoeg zeggen, mensen moesten niet denken dat ze een serieus stemadvies zouden krijgen. Wat als je je ratio en je politieke voorkeur zou uitschakelen, en je je zou laten leiden door je verbeelding? Op welke partij zou je dan uitkomen?

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Ben jij de organisatorische kracht die onze theaterproducties extra vleugels geeft? Sta jij stevig in je schoenen, weet jij als geen ander rust en overzicht te houden, ook als meerdere projecten tegelijk om aandacht vragen? En doe je dit het liefst voor een grote, ambitieuze organisatie in de culturele sector? Dan is Theater Rotterdam op zoek naar jou!

  • Performancecollectief URLAND in Rotterdam zoekt een Assistent Zakelijk voor 2 dagen per week (0,4 fte) per 13 januari 2025.

  • Het Wereldmuseum Rotterdam zoekt een Brandmanager voor 36 uur per week. Als ervaren marketeer ben je samen met collega brandmanagers verantwoordelijk voor alle marketing en communicatie van tentoonstellingen en publieksprogramma’s.

  • Bekijk alle vacatures