Ga naar de inhoud

Het succes van de VVD: de retoriek van ‘goldenboy’ Karremans — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

De verkiezingscampagne van de VVD was een doorslaand succes. De partij klom van drie naar vijf zetels en werd daarmee de tweede van Rotterdam. Deze historische overwinning dankt ze volgens Marianne Klerk aan het gebruik van effectieve politieke retoriek tijdens de campagne. Een analyse van de doen-politiek.

Politieke retoriek is niets anders dan de communicatieve strategieën die politici gebruiken om hun tegenstanders en het publiek te overtuigen. De VVD had een landelijke campagnestrategie met de slogan ‘kies voor doen’. De Rotterdamse partij heeft deze uitmuntend uitgerold en daarmee een relatief grote winst behaald vergeleken met de meeste andere steden. Minder overtuigende retoriek kwam bijvoorbeeld van de Delftse VVD: ‘Minder belastingen. Meer bitterballen!’ In Woerden deelde de partij condooms uit met daarop de tekst: ‘Voel de liberaal in je’.

Een exclusief pact

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam