Waar gaan deze verkiezingen nu echt om? Verslaggevers Guido van Eijck en Saskia Naafs zoeken het voor je uit. Deze week: hoe Rotterdam begint te twijfelen aan het auto-imago en waarom dat eigenlijk een klassenvraagstuk is.
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.
Al 6 reacties — discussieer mee!
Interessant artikel! Voor wie met Rotterdamse politici in debat wil gaan over dit onderwerp is er woensdag 14 maart een verkiezingsdebat duurzaam verkeer in LantarenVenster:
https://www.facebook.com/events/2491642957727391/
Flaneren of een bakfiets race op de Coolsingel straks?
Een fiets kost heel wat in een winkel,voor een degelijke fiets leg je al snel 700 euro neer,dus is even met de bus of tram veel goedkoper.
En die bakfietsen ach,in een drukke grote stad als een soort Don Quichotte met je bakfiets erdoor hen willen rijden in die drukte is zelfkastijding.
Bakfietsen met een paar jong erin en een hard fietsende moeder in HEMA gele regenjas aan.
Dat is wat je in Barendrecht goed kan in die rustige wijken.
In een drukke volle grote stad ga je niet met een enorme bakfiets keihard rijden,straks bakfietsen botsingen.
Om de één of andere reden wordt de auto gecriminaliseerd bijna,er zal wel een agenda er voor zijn waarom dit gebeurt,wellicht door de enorme propaganda om bakfietsen en gezinnetjes naar de drukke volle stad te krijgen,moet de auto ervoor wijken.
Door als die ziekelijke gedachten die politici vanuit hun eígen persoonlijke frustratie de gemeenteraad in gooien krijg je een soep van bizarre suggesties in de verkiezingen.
De éen wil meer auto,s
De ander meer bakfietsen
De éen meer dure koopwoningen
De ander meer sociale huur woningen
Maar al met al krijgt de burger met lager inkomen of een uitkering de schuld van alles in de stad.
Zij zijn de schuld van alles!!!
Zij gaan teveel met de bus,tram en metro!
Zij zouden geen bakfiets rijden!
Zij gaan te weinig met de te dure trein op stap!
Zij willen een sociale huurwoning!
Zij verpauperen wijken!
Zij wonen in wijken waar ze niet gewenst zijn!
Zij hebben geen sterke schouders!
Zij hebben geen hoge opleiding!
Elke rechtse politieke partij en populisten politici gebruiken als een grammofoonplaat telkens weer die burger met laag inkomen of bijstand om stemmen te winnen,over de rug van die mensen.
BASISINKOMEN INVOEREN en……………. WEG is het gebruiken van die burgers!.
Dan heeft géén enkele rechtse populist meer een stok om te slaan of populistenpraat te uitten.
Dan zijn de rechtse partijen als sneeuw voor de zon verdwenen.
Kan je nagaan hoe de burger met bijstand en laag inkomen wordt misbruikt keer op keer door populisten.
Met het BASISINKOMEN is dit voorbij……………………………………!
Als de VVD minder op de auto zou zitten had ik deze verkiezingen VVD gestemd. Maar de focus blijft voor mijn gevoel toch teveel op de auto zitten, ondanks hun plannen voor een nieuwe metrolijn. Volgende keer beter?
Bijzonder dat er nog steeds wordt gesuggereerd dat je overal in Rotterdam na sluitingstijd een kanon af kan schieten. Als de gemeente zich de afgelopen 4 jaar nou bezig had gehouden met meer woningen te realiseren op al die “wezenloze ruimtes” was de stad er een stuk gezelliger en bedrijviger op geworden. Maar nee, we importeren graag geld van buiten de stad met hun auto en faciliteren ze met een royaal aantal parkeerplaatsen en garages verspreid door de hele stad.
Als Rotterdam nou een klein beetje kosmopolitisch zou denken had je al die randgemeentes waar de Rotterdammers 50 jaar geleden naartoe zijn gevlucht allang aangesloten op een ov-netwerk die sneller is dan de auto. Had je nu pas écht een metropoolregio gehad.
Wat nou als auto’s volledig uitstoot neutraal zijn, dan is er geen reden om de auto te weren uit de stad. De hetze om de auto te weren is dus weer korte termijn gedachte.
‘Die autoluwe of zelfs autovrije binnenstad, zoals de Rotterdammers vorig jaar voorspelden, lijkt er vanzelf te komen’ Dit is een gedachte die velen hebben maar onjuist is.
Mensen met hoge salarissen hebben minimaal 1.5 auto per huishouden. Al woontorens hebben interne parkeergarages. Markthal ook een grote parkeergarage om te kunnen shoppen.
Vele groot verdieners hebben werk waar voor men moet reizen want hun bedrijf zit niet in Rotterdam of hun werk is dat ze door het land reizen. De trein is onbetaalbaar aan het worden, je bent goedkoper uit om met 2 personen met de auto naar A’dam te gaan dan met de trein.
Autoluwe centrum, STOP MET BOUWEN in het centrum. verplicht leveranciers elektrisch vrachtwagens in te zetten.
Vlakbij de Maastunnel woon ik al mijn hele leven. Jaren op 50 meter van de ingang gewoond. Gaat waarschijlijk een paar jaar op mijn leven schelen. Dit in combinatie met het geklaag der automobilisten over de files van zaterdagmiddag en het etensafval dat ik in de rondte zie vliegen brengt mij tot de stelling : Opdonderen. Iedereen verplicht electrisch. Tunnel helemaal dicht. Blauwe Vis en paddenstoelenkwekerij. ’s Gravendijksingel. Voortaan komen er gebouwen van 100 bij 100, 10 meter hoog met allemaal een daktuin die je onderling kan verbinden met loopbruggen. Tezamen met de bomen op de grond ontstaat dan een groene omgeving, een stad waar het prettig vertoeven is met rust en frisse lucht.