Ga naar de inhoud

Hoe ziet de Rotterdamse politiek de toekomst van het Schieblock? — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

In de aanloop naar de verkiezingen spitten Vers Betonredacteuren de verkiezingsprogramma’s door. Deze aflevering: hoe denkt de Rotterdamse politiek over de toekomst van het Schieblock?

In 2008 moest het Rotterdam Central District het paradepaardje van de stad worden. Hét visitekaartje van het nieuwe Rotterdam, met een ‘unieke mix van wonen, werken en ontspannen’. Tien jaar later is het Central District inderdaad een van de paradepaardjes van Rotterdam. Maar niet zoals de gemeenteraad het had bedacht.
Van de visie die vastgoedcowboy (en eigenaar van een deel van het vastgoed) Luc Smits en wethouder Hamit Karakus (PvdA) voorspiegelden is alleen de herontwikkeling van het voormalige Stationspostkantoor (PostCS) uitgevoerd. Wat oud is, is voorlopig blijven staan. Door de vestiging van diverse ondernemers in het gebied zoals het architectenbureau ZUS, poppodium Annabel, het Hiphophuis en de Biergarten is het gebied getransformeerd tot een creatieve broedplaats waar Rotterdam afgelopen jaren internationaal mee scoorde.

Al 4 reacties — discussieer mee!

    • Ironisch dat in Berlijn het Palast der Republik (DDR hoofdkwartier) in de ogen van veel bewoners van de stad had moeten blijven staan, i.p.v. het nieuwe Stadschloss terug te bouwen (gemaakt van prefab onderdelen). De vraag is ook wel degelijk wat je ervoor terugkrijgt als het Schieblock verdwijnt. En hoe breed is het Rotterdamse sentiment rondom de architectuur uit de Wederopbouw? Oud Rotterdams Dagblad columnist Herman Moscoviter wist het wel; die had zijn hart eraan verloren en zou zich waarschijnlijk in zn graf omdraaien bij de argumenten die tegen behoud worden opgevoerd. Je leest er meer over in de tentoonstelling in Verhalenhuis Belvedere: Wonderkabinet Moscoviter. Aanrader!

  • Misschien een beetje kinderachtig, maar we, nou ja de gemeente, hebben/heeft wel meer dan €50 miljoen uitgeven aan dit gebied, waarbij de ‘oude meuk’ nu eigendom is van de gemeente. Met nauwelijks opbrengsten. Terwijl het hele gebied nog niet eens eigendom is van de gemeente, want een drietal kavels zijn nog particulier eigendom. Een heleboel ontwikkelingen kunnen dus nog niet eens gerealiseerd worden. Een ontwikkeling aan het Delftseplein is zo ongeveer het enige wat gerealiseerd kan worden. Daartusen wordt het moeilijk, tot aan het Schieblock. Dat wordt dan dus wel een erg dure broedplaats.

  • Stop nou eens met bouwen in het centrum! Je kan niet blijven bouwen en een gezonde luchtkwaliteit willen, het is of en niet en en. Hoogbouw zorgt voor meer auto’s per vierkante meter. Dus meer uitstoot, meer verkeer, waardoor het vaker vaststaat, dus weer meer uitstoot.

    De Delftsestraat moet aangepakt worden net als men dat heeft gedaan op de Meent, Stadhuisplein, een cohesie creeren want het ziet er nu nog aftands uit!

    Luchtsingel, heeft dat echt 4 miljoen gekost? Vervolgens ook nog opbrengst uit het verkopen van houten panelen?? Hoe wordt het gebruikt, als luchtbrug over de weg, maar toeristisch trekpleiter, totaal niet. Aan Shellgebouw kant is het al aftands. Wat als het hout gaat rotten?

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam