De Rotterdamse economie is steeds minder afhankelijk van de haven. Hoe kan dit en wat blijft er over van onze havenstad? In dit minicollege legt professor Hein Klemann uit hoe de haven historisch is gegroeid (en gekrompen) en dat Rotterdam prima zonder de haven kan.
Al één reactie — discussieer mee!
Leuk, maar ik ben optimistischer.
De (milieuvriendelijke) binnenvaart wordt terloops in het nagesprek genoemd. Gaat tot aan de Zwarte Zee en Zwitserland ! Het Main-Donau kanaal is een vervoersader ader voor Beieren.
Het containervervoer over de weg zal moeten worden afgebouwd (mooie vergelijking dat tientje) In de toekomst zal dus veel meer via de binnenvaart en (eindelijk) de Betuwelijn gaan; ook in Duistland zien ze dat in en gaat men een goede overslaghaven bouwen. Voor beide is onze stad het best gelegen en toegerust.
Voor de ontwikkeling van de stad in de 19e eeuw moet m.i. ook de ontwikkeling van de sleepvaart (kleine stoomboten) worden genoemd, omdat hierdoor eindelijk stroomopwaarts (naar boven) kon worden gevaren.