Ga naar de inhoud

Historische besluiten: luidruchtig luchtspoor dwars door de stad — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Hoe werkt macht in onze stad? In een speciale editie van Oude Koeien beschrijven Jacques Börger en Anne Jongstra hoe macht en machtige personen in Rotterdam in het verleden opereerden om grote projecten tot stand te brengen. In deze aflevering een boel getouwtrek van bestuurders, durfkapitalisten, kooplieden én Den Haag bij de aanleg van een spoorlijn dwars door de stad.

luchtbrug Rotterdam
Het spoorwegviaduct over de Gedempte Binnenrotte, ter hoogte van de Laurenskerk omstreeks 1880. Collectie Stadsarchief beeld: Stadsarchief

Al 5 reacties — discussieer mee!

  • Vergeet even de laatste regels, het betonnen viaduct en de forensen uit Wassenaar waren van toepassing op de lijn Hofplein – Den Haag – Scheveningen.

    Voor het overige een mooi verhaal over het inmiddels alweer verdwenen Luchtspoor.

  • Nu zoek ik een mier om aan mijn gerief te komen. Wat moet ik met deze tekst: “De inwoners van Rotterdam, inmiddels gewend aan de kolos van beton door de stad, waren zelfs trots op dit monument van lawaaiige moderniteit.”?
    Aan de bouw van ‘het Luchtspoor’ is geen kubieke meter beton aan te pas gekomen. Of bedoelen schrijvers de (deels verborgen) ‘voeten’ van de viaductdragers?

  • Namens Jacques Börger, die zelf niet kan reageren:

    ” We zijn in de laatste twee zinnen van het artikel duidelijk op het verkeerde spoor geraakt. De opmerkingen over ‘kolos van beton’ en de welvarende Rotterdammers die de trein namen naar hun verblijf in Wassenaar betreffen natuurlijk de Hofpleinlijn die zo’n 30 jaar na het luchtspoor in gebruik werd genomen. En opgericht was uit het nieuwe materiaal van gewapend beton. Het luchtspoor was ook een kolos maar dan gewoon van steen. Hopelijk is met deze correctie de lucht weer geklaard bij de attente lezers van dit artikel.”

  • Ton, heb jij een sexuele voorkeur voor kleine insecten? In dit artikel ligt de nadruk op het Spoorviaduct, ná het verdwijnen ineens Luchtspoor genoemd. Maar zo is het viaduct, bij de geboorte, ook al genoemd. Ik ontruk aan de vergetelheid, dat de electrificatie tussen Rotterdam DP en Dordrecht in de dertiger jaren van de vorige eeuw heeft plaatsgevonden. Nog heel lang daarna, was ‘stoom’ nog te vinden op de goederen treinemplacementen in de stad. Maar deze hadden niets met het Spoorviaduct te maken.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam