Hoe werkt macht in onze stad? In een speciale editie van Oude Koeien beschrijven Jacques Börger en Anne Jongstra hoe macht en machtige personen in Rotterdam in het verleden opereerden om grote projecten tot stand te brengen. In deze aflevering een boel getouwtrek van bestuurders, durfkapitalisten, kooplieden én Den Haag bij de aanleg van een spoorlijn dwars door de stad.
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.
Al 5 reacties — discussieer mee!
Vergeet even de laatste regels, het betonnen viaduct en de forensen uit Wassenaar waren van toepassing op de lijn Hofplein – Den Haag – Scheveningen.
Voor het overige een mooi verhaal over het inmiddels alweer verdwenen Luchtspoor.
Nu zoek ik een mier om aan mijn gerief te komen. Wat moet ik met deze tekst: “De inwoners van Rotterdam, inmiddels gewend aan de kolos van beton door de stad, waren zelfs trots op dit monument van lawaaiige moderniteit.”?
Aan de bouw van ‘het Luchtspoor’ is geen kubieke meter beton aan te pas gekomen. Of bedoelen schrijvers de (deels verborgen) ‘voeten’ van de viaductdragers?
Namens Jacques Börger, die zelf niet kan reageren:
” We zijn in de laatste twee zinnen van het artikel duidelijk op het verkeerde spoor geraakt. De opmerkingen over ‘kolos van beton’ en de welvarende Rotterdammers die de trein namen naar hun verblijf in Wassenaar betreffen natuurlijk de Hofpleinlijn die zo’n 30 jaar na het luchtspoor in gebruik werd genomen. En opgericht was uit het nieuwe materiaal van gewapend beton. Het luchtspoor was ook een kolos maar dan gewoon van steen. Hopelijk is met deze correctie de lucht weer geklaard bij de attente lezers van dit artikel.”
Dertig jaar stoomtractie vanaf 1877 was het in 1907 voorbij. Pas in 1957 is Rotterdam ontstoomt. Dus 50 jaar later dan die dertig jaren die u noemt. Wil u uitleg geven over uw stelling.
Ton, heb jij een sexuele voorkeur voor kleine insecten? In dit artikel ligt de nadruk op het Spoorviaduct, ná het verdwijnen ineens Luchtspoor genoemd. Maar zo is het viaduct, bij de geboorte, ook al genoemd. Ik ontruk aan de vergetelheid, dat de electrificatie tussen Rotterdam DP en Dordrecht in de dertiger jaren van de vorige eeuw heeft plaatsgevonden. Nog heel lang daarna, was ‘stoom’ nog te vinden op de goederen treinemplacementen in de stad. Maar deze hadden niets met het Spoorviaduct te maken.