Om te leren van onze fouten, moeten we blijven kijken naar het verleden. Maar voor de klas is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Halil Karaaslan vindt dat we verder moeten kijken dan alleen culturele achtergrond om de oorzaak hiervoor te vinden. Hoe pakt de leraar dat aan?
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?
Al 5 reacties — discussieer mee!
Super interessant! Ik doe voor mijn scriptie onderzoek naar hoe je het beste es kunt geven over het Nederlands slavernijverleden. Hebben jullie ook wetenschappelijke bronnen gebruikt voor dit artikel?
https://www.universiteitleiden.nl/en/staffmembers/pieter-emmer#tab-1
http://media.tpo.nl/2017/09/09/oud-hoogleraar-nederlanders-vals-schuldgevoel-aangepraat-over-slavernijverleden/
http://www.vandaagenmorgen.nl/index.php/opinie/5229-de-slavenhalers-uit-noord-afrika.html
http://westerse-beschaving.org/koran-en-slavernij/
https://nl.wikipedia.org/wiki/Arabische_slavenhandel
https://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/04/in-de-gouden-eeuw-stierven-mensen-tussen-hun-25ste-1332830-a308803#paywall
Verder nog even dit, want als je over dit onderwerp zelf geen bronnen kunt vinden, is het de vraag of je de goede studierichting hebt gekozen Doortje ?
Neem in je onderzoek ook even de slavernij op Nederlandse bodem mee? Pas dertig jaar na het afschaffen van de slavernij werd in ons land de kinderarbeid officieel afgeschaft!
Ik heb zelf ooit een onderzoek gedaan naar het leven op de walvisvaarders in de 17e en 18e eeuw. Ongelooflijk waar de bemanning toe werd aangezet! De levensverwachting van zeelui en arbeiders lag tussen de 28 en 33 (zie NRC) Vandaar dat men binnen de socialistische beweging (was toen nog nodig!) sprak over loonslaven.
Veel succes met je onderzoeken Doortje !
Dank voor de moeite en de bronnen Ronald, maar dit was niet mijn vraag. Mijn vraag was welke wetenschappelijke bronnen er voor dit specifieke artikel gebruikt zijn. Wat betreft het zoeken naar bronnen kom ik er verder weel uit hoor 😉
Dat heb ik gelezen Doortje, maar je weet het antwoord toch? Lijkt me een honderd procent persoonlijke mening.
Ik heb je alleen ongevraagd willen attenderen op andere aspecten van het slavernijverleden. Ik weet uit ervaring dat de benadering nogal eenzijdig is. Vandaar, gewoon een collegiale aanwijzing.
Ik doe het ook, om een beetje terug te meppen naar RTV Rijnmond, waar een uitzending over het slavernijmonument werd geboycot door andere deelnemers toen ze hoorden dat ik ook aan de discussie zou meedoen.
“Door hun culturele achtergrond hebben sommige leerlingen geen binding met het thema. En in sommige gevallen hebben ze er daarmee ook geen respect voor. Het laatste vind ik te voorbarig, maar dat sommige jongeren weinig tot geen binding hebben met het thema is zeker het geval.”
Sorry, maar hier begrijp ik geen jotha van. Samengevat misschien : Ze hebben er geen interesse in omdat het te ver van hun belevingswereld aflstaat ?
Begin met casuïstiek. Maak het eenvoudig. Waarom zou het Dagboek van Anne Frank zo’n indruk maken? Praat ook over hedendaags antisemitisme en de oorzaken daarvan.
https://dagblad010.nl/4-mei-opdat-de-historie-zich-niet-herhaalt/