Nadat deze maand een Watertaxi in botsing kwam met een motorsloep, wordt er veel gesproken over de veiligheid op de Nieuwe Maas. Directeur van de Watertaxi Daan van der Have, klopt zichzelf op de borst met hoezeer veiligheid voorop staat in zijn bedrijfsvoering. Maar is dat ook echt zo, vraagt Chris van der Meulen zich af.
Gerelateerde inhoud
Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam
We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.
Al 4 reacties — discussieer mee!
Helaas worden de feiten niet helemaal juist weer gegeven in het artikel. Er zijn namelijk al diverse ongelukken gebeurd met de watertaxi’s waarbij de betrokken taxi flinke schade en persoonlijk letsel heeft veroorzaakt. Het laatste ongeluk is bij identiek aan het overvaren van een van onze boten, de betreffende schipper heeft toen wel een zeer zware sanctie opgelegd gekregen maar even goed.
Tijd voor een training van de betreffende schippers en het management denk ik zo.
Het is een mooie attractie de watertaxi, maar milieu technisch slaat het natuurlijk ook nergens op!
Ik woon in de buurt van Henk Minnaard en ik zie en hoor ook vaak dingen over de watertaxis.
Op de Maas gaat het waterverkeer van links naar rechts en vice verse, dan komt er zo’n taxi aan uit de Leuvehaven, diagonaal dwars door het vaarverkeer.
Een watertaxi kan niet makkelijk uitwijken en ook niet even snel op de rem trappen, dus hoge snelheden is een gevaar, zeker als men de Leuvehaven uitkomt en niets ziet wat van links/rechts komt. Zodra men de Leuvebrug onderdoor is, vol gas, andersom, vlak voor de brug vol gas terug waardoor er golfslag ontstaat in de hele Leuvehaven en de bootbewoners daar lekker aan het schudden zijn. Er varen kano’s, sloepen, kleine schepen daar, die hebben enorm last van de golf die de watertaxis maken door hun hoge snelheden.
Die hoge snelheden zijn leuk voor de passagiers, maar een ramp voor de rest, dus gewoon een maximale snelheid instellen.
Als we toch bezig zijn, die Rib bootjes, waarmee men hard over de Maas scheurt, slaat nergens op, ook niet milieutechnisch gezien, afschaffen!
Ook ik kan wel wat voorbeelden geven van zeer onprofessioneel vaargedrag van Watertaxi’s. En ik weet dat er bij Watertaxi meermalen per jaar klachten binnenkomen van schippers. Ondanks dat ik het vervoermiddel een warm hart toedraag, vind ook ik dat Van der Have nu wel wat gemakkelijk reageert. Kortom, hopelijk vind er wat reflectie plaats bij een deel van de Watertaxischippers.
Enige wat ik niet snap uit het artikel:
“Bedenk dat de hekgolf van de watertaxi’s de grootste is van alle gebruikers van de rivier. Een watertaxi op snelheid veroorzaakt een golf die groter is dan die van een schip van 200 ton.”
Er zijn toch meer dan genoeg schepen (gebruikers) die zwaarder zijn dan 200 ton? Op de rivier zou op dat punt de snelheid dus geen probleem hoeven zijn.
Beste Paul,
De Rib’s die in Rotterdam varen belasten het milieu per persoon in vergelijkbare km’s het minst van alle rondvaartboten.
Daarnaast varen deze op benzine waardoor er 3x minder schadelijke uitstoot is voor mens en dier. De berekening is gebaseerd op een gemiddelde bezetting van 70% van het maximaal aantal personen dat toegelaten is op een gemiddelde rondvaartboot als de Marco Polo.
Betreffende de klachten over rib’s kan ik helder zijn. Deze zijn 0 over een periode van 2004 tot 2018. Reden hiervan is dat de rib’s zo goed als geen golven maken, wij geen haast hebben en afstand houden van alle andere watergebruikers. Wij geven iedereen voorrang en zijn bewust van de risico’s. Mochten er klachten zijn dan kun je contact opnemen.