Ga naar de inhoud

Benut de historische rijkdom van Delfshaven — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Rotterdam heeft meer te bieden dan de Stadsdriehoek en de Kop van Zuid met hun moderne iconen als toeristisch en commercieel hart. Delfshaven zou als voorbeeld moeten dienen van de historische rijkdom die de stad omvat.

Rotterdam is vele steden, was het motto van Rotterdam als culturele hoofdstad van Europa in 2001. Hiermee werd teruggegrepen op het ontstaan van het huidige Rotterdam door de annexatie van dorpen in de directe omgeving van de stad. Een van deze dorpen is Delfshaven.

Al 4 reacties — discussieer mee!

  • De Schiedamseweg is ook aan het begin, anders dan gemeente en deze auteur kennelijk denken, vooral een woonstraat. De afgelopen tijd is hier de horeca al geëxplodeerd, vooral in de vorm van fastfood-gelegenheden. Dit leidt tot steeds meer lawaai (toeterende auto’s vanwege dubbelparkeerders of files) en onvoorstelbare vervuiling van de straat. De Schiedamseweg wordt iedere morgen geveegd, maar dat gebeurt niet in de zijstraten. Daar kan je met eigen ogen zien, wat de toename van de horeca voor de bewoners betekent. Niet alle horeca zorgt voor overlast, maar van handhaving en toezicht is niet of nauwelijks sprake (ook niet als het om brandveiligheid of stankoverlast gaat). Onder deze condities is nog meer horeca zeer ongewenst.
    De driehoek Schiedamseweg, Mathenesserdijk, Noordschans was tot voor kort in zijn geheel beschermd stadsgezicht. Helaas verloor een groot gedeelte van dit gebied deze status, een beetje sneaky en om onduidelijke redenen. Het blok tussen Spanjaardstraat en Watergeusstraat werd wel een gemeentelijk monument, maar bescherming ervan is volgens de gemeente te duur, zodat onlangs de laatste oorspronkelijke elementen straffeloos konden worden verwijderd.
    De auteur heeft natuurlijk volkomen gelijk met het belang van de Schielandse Hoge Zeedijk. Tot ongeveer 1960 fungeerden Mathenesserdijk en Havenstraat inderdaad als onderdeel daarvan. Toen werd met de dijkophoging ten westen van de stormvloedkering in de Hollandse IJssel (Deltaplan!) tussen Westzeedijk en Marconiplein een ‘bypass’ aangelegd langs de Hudsonstraat. Dit stukje Schielandse Hoge Zeedijk maakt nu deel uit van het Dakpark. Ook dat inmiddels wereldberoemde Dakpark trekt in toenemende mate toeristen, maar is bovendien van groot belang voor de omwonenden. Het Dakpark is natuurlijk van zichzelf al schitterend, maar je vindt er ook nog eens enkele Rijksmonumenten omheen (het meest nabij Haka-gebouw, Diepeveen, Citrusveiling). Uit een andere tijd dan Voorhaven en Achterhaven, maar ook historisch, natuurlijk! En net zo bezienswaardig.

  • Een korte reactie op het idee van de Delft in de Middenkous.
    Indertijd (medio jaren 90) is ook uitgezocht of de Delft niet op het toen vrijkomende AKZO terrein kon worden gebouwd. Dat is niet doorgegaan omdat ondermeer bleek dat de Delft als schip zo diep steekt dat zij niet over de drempel onder de Coolhavenbrug kon. Qua schaal past ze ook beter in de Schiehaven en waarom moet ze daar eigenlijk weg ? Het vergroot zo toch de uitstraling van historisch Delfshaven !

  • Hoewel mijn familie gepokt en gemazeld is in Delfshaven en ik zelfs gids ben geweest in dit stukje stad, lijkt mij het benutten van de historische rijkdom een typisch gevalletje van trekken aan een dood paard. Het is al meer geprobeerd en steeds mislukt.
    De redenen zijn duidelijk. Ten eerste: Het valt wel mee met die historische rijkdom! Een paar zeventiende-eeuwse pandjes en een kerk die uit de Middeleeuwen stamt. Iets waar vrijwel ieder Zeeuws of Hollands dorpje ook op kan bogen. Het Piet Heinhuisje is ook niet origineel, evenals de panden aan het begin van de Schiedamse weg.
    Ten tweede: Als je in de Metro blijft zitten kom je in Schiedam (vijf minuten verder) en daar kom je in een stad met werkelijk historische rijkdom. Neem je randstadrail, dan sta je zo in Den Haag en ga je langs Delft (overstappen): steden die net als Schiedam wel monumentale historische rijkdom hebben. Trouwens met de trein ben je binnen een kwartier in Dordtrecht; een historische stad die ook heel aangenaam te bereiken is met de waterbus.
    Ten derde: De Pilgrimsfathers kerk is een geforceerde benaming. Slechts één keer kwamen een deel van de latere Pilgrimsfathers in deze kerk. Ze hielden hier hun laatste kerkbijeenkomst in Holland. Dat is het! Amerikaanse toeristen halen terecht hun schouders op. Een bezoek aan leiden waar hun verre voorvaders een jaar hebben gebivakkeerd zou leuker zijn geweest.
    Ten vierde: In de toekomst zal door het toedoen van de historisch zeer onderlegde mevrouw Wijntuin alles dat doet denken aan Piet Hein moeten verdwijnen. Dan blijft er vrijwel niets over.

    Ik had het graag anders gezien.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Wat als we het concept van een Nationaal Park loslaten op de stad?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Mark Cridge, directeur van de National Park City London Foundation, weet: ook steden kunnen ecologisch extreem divers zijn. Dus waarom zouden zij niet het predikaat Nationaal Park verdienen? Teun van den Ende sprak Cridge over opnieuw verbinden met de natuur en de belangen van gemeenschappen daarbij.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Het kabinet viel, demissionair premier Rutte kondigde zijn vertrek aan en een reeks politici verlaten…

    Venue: Debatpodium Arminius
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures