Ga naar de inhoud

De ontzagwekkende schoonheid van industrie: Solko Schalm schildert het vuile Rotterdam — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Na een aantal jaar is Solko Schalm (45) terug in Rotterdam. En wel aan de Hoogstraat, in precies hetzelfde atelier dat hij even verliet voor Genève. Kijkt hij nu anders naar zijn werk en naar Rotterdam? Mirthe Smeets ging voor Vers Beton met hem in gesprek.

IMG_7322
Gezicht op Rotterdam – eigen afbeelding van Solko Schalm

Bij binnenkomst in je atelier krijg ik het gevoel dat je door je directe omgeving geïnspireerd wordt. Het enorme schilderij bij de ingang ziet er heel Rotterdams uit, met spectaculair grote gebouwen en een industrieel gevoel. Kun je daar meer over vertellen?

Je bedoelt Gezicht op Rotterdam. Ik schilderde het gevoel van de stad, maar het is niet één specifieke plek in de stad. Het is geen accurate weergave. “Kunst is de leugen die ons de waarheid doet begrijpen,” zei Picasso. Het is de bedoeling dat het voelt alsof het echt is, maar dat is het niet. Soms maak ik een gebouw wel tien keer z’n normale proportie in een schilderij, en dan nog ziet het er natuurlijk uit. Niemand ziet dan eigenlijk dat het niet klopt, dat vind ik geestig. Gezicht op Rotterdam is het gevoel dat ik krijg als ik naar de stad kijk, de stad van lucht en water, vol weerspiegelingen van gebouwen en de Maas. Als schilder vind ik het leuk om daarmee te spelen.

Nog geen reactie — begin de discussie!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Hoe Millennials en Gen-Z de kunstmarkt gaan veranderen

    • Kunst en Cultuur

    Millennials en Gen-Z zijn de nieuwe generatie kunstkopers. Ze zijn niet vermogend, maar dat geeft niet: ze gaan voor betaalbare kunst, online. Jonasz Dekkers sprak met een ondernemer die samen met een compagnon deze affordable art aan de man brengt en opkomende kunstenaars naar een hoger plan wil tillen.

  • Festivals in Rotterdam: “Er blijft altijd een dilemma tussen rust en reuring’’

    • Kunst en Cultuur

    Duizenden uitzinnig dansende mensen, culinair genot bij foodtrucks of culturele verrijking op De Parade: festivals brengen levendigheid in de stad. Tegelijkertijd nemen ze de publieke ruimte in. Zoals op pleinen en parken waar bewoners ontspannen of de hond uitlaten. Van wie is de publieke ruimte?

  • De Boijmans-tentoonstelling in het Rijksmuseum is een bliksemafleider voor wat er speelt in Rotterdam

    • Kunst en Cultuur

    In een speciale tentoonstelling in het Rijksmuseum zijn maar liefst negentig werken te zien uit de Boijmans-collectie. Lindy Kuit nam een kijkje: “In het licht van de verbouwingsperikelen is de tentoonstelling in het Rijksmuseum bijna profetisch.”

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam