Voordat we inzoomen op de Rotterdamse plannen, analyseer ik wat de bestaande acties zijn om Nederland minder CO2 te laten uitstoten. De overheid wil daarin ver gaan, maar de betrokken bedrijven zetten hier veel vraagtekens bij.
Dit artikel hoort bij de serie van Vers Beton over de vergroening van de Rotterdamse haven. In het eerste artikel lees je dat de bijdrage van de Rotterdamse industrie aan de CO2-uitstoot in Nederland enorm is (17%), en dat dit vooral komt door kolencentrales en olieraffinaderijen.
Minder CO2 uitstoten. Dát is een van de grote uitdagingen, zowel voor de Rotterdamse haven als de rest van Nederland. Maar hoe realiseer je dat? Het meest overkoepelende plan voor CO2-reductie is te vinden in het Regeerakkoord 2017 – 2021 (pdf) van het huidige kabinet, dat veel plannen bevat om tussen nu en 2030 CO2 te besparen. Het grote doel daarbij is in 2030 (in vergelijking met ijkjaar 1990) 49% minder broeikasgas uit te stoten (oftewel 56 megaton, een hoeveelheid CO2 waarvoor je een jaar lang 2800 miljoen (!) bomen nodig hebt om het op te nemen). In juni dit jaar werd dit doel uitgebreid met de ambitie om tot 55% besparing te komen. De hiervoor verantwoordelijke Klimaatwet (met daarin “harde, afrekenbare milieudoelen”, ondersteund door de meeste politieke partijen) moet alleen nog wel geaccepteerd worden door de Eerste Kamer. In 2019 besluiten de senatoren of de Klimaatwet er echt komt.
Nog geen reactie — begin de discussie!