Ga naar de inhoud

Ongevraagd en welgemeend advies aan de nieuwe Fotomuseumdirecteur — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Recent werd bekend dat Birgit Donker, Ruud Visschedijk opvolgt als directeur van het Nederlands Fotomuseum. Wat vinden Rotterdamse fotografen eigenlijk van het museum?

Donker was van 2006 tot 2010 was hoofdredacteur van het NRC. Zij was met 41 jaar toen de jongste én de eerste vrouw om die plek in te nemen bij de grote dagbladen van Nederland. In 2010 stapte ze op na een conflict over de koers van de krant met uitgever Gert-Jan Oelderik. Vervolgens werd Donker directeur van het Mondriaan Fonds, het stimuleringsfonds voor kunst en erfgoed in Nederland. Daar vertrekt ze om vanaf 15 november in Rotterdam aan de slag te gaan. Met zo’n CV heeft ze het misschien niet nodig, maar om Donker vast op weg te helpen geven we haar graag wat welgemeend maar ongevraagd advies met hulp van een aantal Rotterdamse fotografen.

Eerst even over het Fotomuseum zelf: het instituut heeft een grote eigen collectie, waaronder 166 volledige archieven van fotografen. Het presenteert jaarlijks meerdere tentoonstellingen van uiteenlopende soorten fotografie. Maar het beheert ook auteursrechten van fotografen en heeft een eigen restauratieatelier. Het is een relatief jong museum, dat in 2003 ontstond na het samenvoegen van het Nederlands foto-instituut, het Nederlands fotoarchief en het Nationaal fotorestauratieatelier. Het was in eerste instantie gevestigd in het voormalige NRC-pand in de Witte de Withstraat, en verhuisde in 2007 naar het Las Palmasgebouw op de Wilhelminapier.

Las Palmas
beeld: Ossip van Duivenbode

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

  • “In de Rotterdamse cultuur worden de grote organisaties groter en de kleine kleiner”

    • Kunst en Cultuur

    Hoe moet het verder met kunstenaarscollectief TimeWindow in het Zomerhofkwartier, nu het geen geld meer krijgt uit het Cultuurplan? Mede-oprichter Jette Schneider ziet het somber in: “Over niet al te lange tijd hebben we nieuwe manieren nodig om makers in de stad te houden. Want voordat je het weet verdwijnt die mooie, creatieve, slagvaardige cultuur uit de stad.” Een interview.

  • Niet lullen maar luisteren met filosoof Miriam Rasch

    • Kunst en Cultuur

    Filosoof Miriam Rasch vroeg zich af: wat betekent luisteren precies? Hoe luister je goed? Ze onderzocht het in haar boek Luisteroefeningen. Met een typisch Rotterdams klanklandschap op de achtergrond – een graafmachine, sirenes, optrekkende auto’s – pleit Rasch voor aandachtig luisteren, naar elkaar én naar de stad. “Als je al tien jaar in Rotterdam woont en je hebt nog nooit een racende auto gehoord, heb je dan wel echt een relatie met de stad?”

  • Punk’s not dead in Rotterdam

    • Kunst en Cultuur

    Punkliefhebbers Timo Croes en Gary van Niks hadden genoeg van het reizen naar Amsterdam of Antwerpen voor punkconcerten en richten Nospray op, een organisatie die punkbands naar Rotterdam haalt. “Uiteindelijk zijn we het maar zelf hier gaan organiseren.”

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam