Ga naar de inhoud

Waarom de discussie over parkeerplekken iedere Rotterdammer aangaat — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Niks is in de stad zo schaars als ruimte, maar wie een auto heeft mag die ruimte voor weinig geld gebruiken. Dat is oneerlijk en inefficiënt. Parkeren mag best nog wat duurder, concludeert Guido van Eijck.

Sinds ik een jaar of wat geleden in The Economist een artikel las over de economie van parkeren, loop ik anders over straat. Noem het een radar voor inefficiënt ruimtegebruik. Als mijn fiets weer eens niet in de uitpuilende fietsenstalling op de stoep voor mijn huis past, bereken ik in gedachte wat je allemaal met het parkeervak ernaast zou kunnen doen. Ongeveer tien vierkante meter voor één auto waarin vaak maar één iemand rijdt – met een beetje goede wil passen daar zo tien fietsen.

Tien vierkante meter voor één parkeerplek, dat is ongeveer twee keer het oppervlak van de eerste studentenkamer die ik twaalf jaar geleden in Utrecht huurde. Voor 205 euro per maand klom ik via de vensterbank en een blokje in de muur in mijn hoogslaper. Ik wil niet weten wat de student die er nu vertoeft betaalt.

Parkeren gaat meer mensen aan dan alleen autobezitters. Of om met parkeer-goeroe Donald Shoup te spreken: het is de sleutel tot de meeste stedelijke problemen – van dichtslibbende wegen, tot luchtvervuiling en betaalbaar wonen. En met achtereenvolgens wethouders van D66 (Pex Langenberg) en Groenlinks (Judith Bokhove) is de auto zelfs in Rotterdam niet meer onaantastbaar.

Niettemin kan het onderwerp zich in de gemeentepolitiek meten aan netelige kwesties als integratie of de sloop van sociale huurwoningen. Ook de geplande verdubbeling van de parkeertarieven voor bewoners (naar ongeveer tien euro per maand voor de eerste en twintig voor de tweede auto) houdt de gemoederen bezig – het zou zelfs een van de knelpunten zijn geweest bij de onderhandelingen met autopartij VVD. Maar waar hebben we het eigenlijk over als het over parkeren gaat?

Al één reactie — discussieer mee!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Het belang van samen stad maken: ‘Bewoners krijgen er een enorm democratisch zelfvertrouwen van’

    • Politiek

    Hoe zorgen we ervoor dat iedereen inspraak heeft in de stad? Tijdens het Stadmakerscongres legt presentator Sanne Poot deze vraag – en meer – voor aan universitair docent Urban Planning Nanke Verloo, Peter Zuurbier van actiegroep De Esch, Eva Rovers van Bureau Burgerberaad en projectleider Klimaatberaad Jasmijn van Weenen.

  • De kracht van stilte tijdens de rouwmars Samen voor Palestina

    • Politiek

    Met het lawaai van ronkende motoren, vuurwerk en leuzen begon Rotterdam op 22 oktober luid te protesteren tegen de aanvallen op Gaza. Maar er is ook stil protest. Zo kleurde woensdag de Hofpleinfontein rood en was er de week ervoor een rouwmars voor de slachtoffers. Loulou Drinkwaard liep mee.

  • Big Brother in de bijstand 3: Zullen ze het ooit leren?

    • Politiek

    De negatieve ervaringen van bijstandsgerechtigden drongen nauwelijks tot het grote publiek door. Totdat de gemeenteraad wethouder Richard Moti tot de orde riep. Luister nu deel 3 van de podcast Big Brother in de bijstand.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Duo lecture by Slava Balbek (online) and David Gianotten & Michael den Otter of OMA, organised in collaboration with the Ukraine-the Netherlands Urban Network. Wednesday 6 December 2023, 18:30 – 20:15 (Doors open at 18:00). Register for the offline event or join the live stream

    Venue: Independent School for the City
    Datum:
  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Museum Boijmans Van Beuningen beheert een collectie van uitzonderlijke kwaliteit, verdeeld over vele eeuwen en disciplines. Het museum is een gewaardeerde speler in een internationaal netwerk van toonaangevende musea, maar is ook nauw verbonden met Rotterdam, een stad met 660.000 inwoners en 175 talen.

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Bekijk alle vacatures