Ga naar de inhoud

Waarom de discussie over parkeerplekken iedere Rotterdammer aangaat — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Niks is in de stad zo schaars als ruimte, maar wie een auto heeft mag die ruimte voor weinig geld gebruiken. Dat is oneerlijk en inefficiënt. Parkeren mag best nog wat duurder, concludeert Guido van Eijck.

Sinds ik een jaar of wat geleden in The Economist een artikel las over de economie van parkeren, loop ik anders over straat. Noem het een radar voor inefficiënt ruimtegebruik. Als mijn fiets weer eens niet in de uitpuilende fietsenstalling op de stoep voor mijn huis past, bereken ik in gedachte wat je allemaal met het parkeervak ernaast zou kunnen doen. Ongeveer tien vierkante meter voor één auto waarin vaak maar één iemand rijdt – met een beetje goede wil passen daar zo tien fietsen.

Tien vierkante meter voor één parkeerplek, dat is ongeveer twee keer het oppervlak van de eerste studentenkamer die ik twaalf jaar geleden in Utrecht huurde. Voor 205 euro per maand klom ik via de vensterbank en een blokje in de muur in mijn hoogslaper. Ik wil niet weten wat de student die er nu vertoeft betaalt.

Parkeren gaat meer mensen aan dan alleen autobezitters. Of om met parkeer-goeroe Donald Shoup te spreken: het is de sleutel tot de meeste stedelijke problemen – van dichtslibbende wegen, tot luchtvervuiling en betaalbaar wonen. En met achtereenvolgens wethouders van D66 (Pex Langenberg) en Groenlinks (Judith Bokhove) is de auto zelfs in Rotterdam niet meer onaantastbaar.

Niettemin kan het onderwerp zich in de gemeentepolitiek meten aan netelige kwesties als integratie of de sloop van sociale huurwoningen. Ook de geplande verdubbeling van de parkeertarieven voor bewoners (naar ongeveer tien euro per maand voor de eerste en twintig voor de tweede auto) houdt de gemoederen bezig – het zou zelfs een van de knelpunten zijn geweest bij de onderhandelingen met autopartij VVD. Maar waar hebben we het eigenlijk over als het over parkeren gaat?

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Opinie: maak van ‘The Culture’ een pijler van het Rotterdams cultuurbeleid

    • Kunst en Cultuur

    Het DNA van Rotterdam bestaat uit The Culture, van hiphop tot community power. Toch krijgt het amper steun. Indirah Tauwnaar & Janpier Brands pleiten in hun opinie voor een radicale stap: 33% van het cultuurbudget naar deze beweging.

  • Frustratie bij wijkraden: “We mogen adviezen sturen, maar liever niet zelf met plannen komen”

    • Politiek

    Sinds de afschaffing van de gebiedscommissies in 2022 telt Rotterdam 37 wijk- en twee dorpsraden. Drie jaar later voelen veel van deze raden zich niet serieus genomen door ‘de Coolsingel’. Ze willen meer aandacht, meer invloed en een eigen wijkbudget. “Iets anders willen dan de gemeente vooraf heeft bedacht, mag niet.”

  • David en Goliath: bewoners in Charlois namen het op tegen de oliewinning van de NAM

    • Politiek

    “Als wij ons als bewoners niet hadden laten horen, waren ze tot 2050 doorgegaan.” Hoewel de NAM van de rechter tot in 2035 naar olie mag blijven boren in Charlois, was het burgerinitiatief Stop Oliewinning toch een succes volgens Bert Peterse, een van de initiatiefnemers. Een terugblik op hoe een David een Goliath op zijn knieën probeerde te dwingen. 

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • De Pulitzer Prize-winnende journalist en bedenker van The 1619 Project, Nikole Hannah-Jones, keer terug naar De Dépendance voor een gesprek over de erosie van democratie, de instrumenten voor verzet en de politiek van wat we ons herinneren.

    Venue: Kantine Walhalla
    Datum:
  • Waste Simmers is a series of collaborations and events organised by artist, gardener and avid composter Kate Price at the Afrikaanderwijk Coöperatie’s Grondstoffenstation to explore possibilities of their collected ‘wastes’. Join us for Waste Simmers #1 Digestive Press – a temporary, low-fi paper factory transforming food scraps, market waste, and ideas into new forms.

    Venue: Het Grondstoffenstation
    Datum:
  • Hoe zorgen we dat wetenschap echt wérkt voor de volgende generatie kinderen en jongeren in de stad? Hierover gaan we op 8 juli in gesprek met zorgprofessionals, jongerenwerkers, beleidsmakers, onderzoekers en ervaringsdeskundigen in een stadsdialoog in Rotterdam, georganiseerd door onderzoekscollectief Healthy Start (Erasmus Universiteit Rotterdam, Erasmus MC en TU Delft).

    Venue: Blue City
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Jij weet met jouw spark en gevoel voor gastvrijheid onze bezoekers te betoveren en bezorgt iedereen graag een warm welkom. Je houdt van servicegericht werken en wilt graag bijdragen aan een goed kaartverkoopproces voor onze bezoekers.

  • Wil je bijdragen aan het vergroten van het publieksbereik door slim gebruik van digitale systemen, data en technologie en door het uitvoeren van markt- en impactonderzoek?

  • Wij zijn op zoek naar een nieuw lid voor de RvT. We zoeken een toezichthouder met aanvullende competenties van de zittende leden, en daarom bij uitstek iemand uit de culturele sector zelf en bovendien de diversiteit van de raad vergroot. Ervaring is ondergeschikt aan de bereidheid om te leren en ontwikkelen als toezichthouder.

  • Bekijk alle vacatures