Ga naar de inhoud

Wie mag onze stad ‘verrijken’ met reclame? — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Volgens de gemeente Rotterdam verrijken buitenreclames het leven in de stad. Maar wat is verrijking? Wie bepaalt dat? En willen we wel dat de in de stad in beslag wordt genomen door de hoogste bieder, vraagt Inge Janse zich af.

Buitenreclame
beeld: Matzwart

Dit verhaal begint op een vrijdagochtend. Ik woon in Delfshaven en heb een werkplek in Charlois. Heen ga ik meestal via de Erasmusbrug, terug via de Maastunnel. Deze vrijdagochtend beklim ik als vanouds de brug, maar na enkele tientallen meters wordt mijn blik getrokken door een enorme lichtbak bovenop de nieuwe verdiepingen van energiebedrijf Joulz.

Met fel oplichtende leds, bij de omgeving detonerend als een buitenaardse mogendheid, spreekt het scherm mij met advertenties toe. En advertenties – zo leerden we van Fight Club – ‘have us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need’. Ik vraag me ineens af: wie heeft de uitbater hiervan het recht gegeven om mij op deze vrijdagochtend in de ogen te schreeuwen?

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • “Feministische ontwerpkennis bestaat al lang, maar wordt steeds opnieuw gemarginaliseerd”

    • Architectuur: de Nieuwe Lichting

    Decennialang zijn er feministische alternatieven voor stadsontwerp ontwikkeld, maar zelden meegenomen in beleid. Bij het Nieuwe Instituut werkt architect en onderzoeker Setareh Noorani aan het zichtbaar maken van die vergeten kennis – én aan de vraag wat het betekent om een rechtvaardige stad te maken in een tijd van groeiende ongelijkheid en controlepolitiek.

  • Ook een plastic zwemtempel uit de eighties kan een monument worden

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Volgend jaar is Nederland weer honderdvijftig monumenten rijker, allemaal Post 65-erfgoed. Tropicana zit ook in de race en kijkt met argusogen naar de uitslag van die monumentenlijst. Want niet alleen beschermt een monumentale status tegen sloop, het zorgt ook voor subsidies. En Tropicana heeft geld nodig.

  • Grote dromen en kleine daden in milieupark meets ambachtscentrum De HER

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Op het terrein van milieupark Overschie betreed je de wondere wereld van de HER: een voormalig laboratorium dat is opgeknapt met hergebruikte materialen en ruimte biedt aan circulaire ondernemers, educatie, tentoonstellingen en binnenkort ook een koffiebar en doorgeefwinkel. Doortje Lenders nam een kijkje.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Overal in de keten nemen partijen verantwoordelijkheid – van architecten en steden tot financiers en ontwikkelaars. Deze editie van Carbon Stories laat zien hoe de markt de koers verandert: dertien toonaangevende vastgoedpartijen zetten een nieuwe standaard voor de materiaalgebonden CO₂-uitstoot van nieuwbouwprojecten.

    Venue: Keilepand
    Datum:
  • Gesprek over ontwerpend onderzoek en de impact van water bij coöperatieve gebiedsontwikkeling Keilekwartier. Ontwerpers en experts gaan met buurtbewoners en ondernemers in gesprek over hoe collectiviteit en een coöperatieve aanpak kunnen bijdragen aan een klimaatadaptieve stadswijk.

    Venue: Keilepand
    Datum:
  • In twee talkshows praat journalist Tara Lewis met verschillende gasten over hoe de openbare ruimte in de stad beter ingericht kan worden voor onder andere vrouwen, en hoe we omgaan met de vele lege gebouwen in de stad nu dat er weer gekraakt wordt.

    Venue: Theater Rotterdam - De Tuinkamer
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam