Ga naar de inhoud

De Beste Stuurlui: Crème de la Crooswijk vs. Mijn stad is mijn hart

Elke vrijdag serveren De Beste Stuurlui een prikkelende opinie voor bij de vrijdagmiddagborrel. Deze week: heeft Marianne Klerk beide documentaires gezien, en alle kritieken erop doorgespit. Wat is nu het verschil tussen de twee?

Het is even geleden, maar ik wil je aandacht vestigen op de Tegenlichtaflevering over de Rotterdamse superdiversiteit: ‘Mijn stad is mijn hart’. Deze deed mij namelijk denken aan de PowNed documentaire ‘Crème de la Crooswijk’. Beide vertellen het verhaal van een groep Rotterdammers die zich bedreigd voelt door gentrificering. Beide documentaires kregen kritiek over het eenzijdige perspectief.

 

Er is van alles op te merken aan de Tegenlichtaflevering. Inderdaad, de camera is vooral gericht op Malique Mohamud. Net zoals in Crème de la Crooswijk, waarin slechts een paar Crooswijkers hun verhaal vertellen. En terecht hebben mensen kritiek op de naming and shaming zonder wederhoor van de Kruiskade Alliantie en in hun kielzog Holy Smoke. De beschuldigingen blijven onbeproefd. Evenals de beschuldigingen aan het adres van de ‘buitenlanders’ in Crème de la Crooswijk, die de teloorgang van de wijk zouden hebben ingezet. Beide films vrezen hordes yuppen voortgestuwd door gentrificering, waar je als minder bemiddelde Rotterdammer niet tegenop kunt boksen. De positieve kant van gentrificering raakt daardoor helaas ondergesneeuwd.

Maar de kritiek dat er geen witte mensen in Tegenlicht zouden zitten en dat de aflevering daarom eenzijdig was, is ronduit dwaas. Deze kritiek toont de ouderwetse assimilatiegedachte: een minderheid gaat op in de cultuur van een meerderheid van ‘oorspronkelijke’ bewoners. Feit is: Rotterdam is superdivers; ‘wit’ wordt een minderheid. De noodzaak om door een totaal nieuwe bril te kijken naar integratie legt Godfried Engbersen mooi uit in dit minicollege. Kijk vooral ook naar Talitha Stam’s minicollege over dat wit privilege niet opgaat voor het Randstedelijk mbo-onderwijs, waar wit één van de vele etniciteiten is.

Voorbij het yupstereotype

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Cultuurplan 2025-2028: “Het zegt wel iets over de kwaliteit van het advies in Rotterdam. Die is ondermaats”

    • Kunst en Cultuur

    Het adviesrapport voor het Cultuurplan, waarin staat welke Rotterdamse culturele instellingen hoeveel subsidie krijgen de komende vier jaar, is gepubliceerd. Er waren 140 aanvragen. Vers Beton vroeg vijf instellingen om een reactie op het advies. “Ik ben echt heel erg boos, de willekeur lijkt heel groot.”

  • ‘Stukjes’ oude Tramhuis

    • Kunst en Cultuur

    Wie laatst over het Eendrachtsplein liep, zag hoe het oude Tramhuis werd ontmanteld. Na een langdurige ijzeren omhelzing van bouwhekken met foto’s van weleer, wordt het de komende tijd gerestaureerd om terug te keren als stadswandelingenkiosk. Net als iedere Rotterdammer heeft ook Astrid Standhardt herinneringen aan het markante gebouwtje.

  • Winnaar Dutilhprijs: het verhaal van Leen Sanders, een Rotterdamse bokser in Auschwitz

    • Kunst en Cultuur

    De jury had een zware dobber aan de Dutilhprijs van 2024. Waar de één een absolute winnaar herkende, vond de ander dat het niet eens op de shortlist paste. Maar ze kwamen eruit: Erik Brouwer won met zijn boek Leen Sanders, een bokser die levens redde in Auschwitz.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Didier Eribon is internationally renowned for his groundbreaking work Returning to Reims. Part memoir, part social and political theory, the book caused a stir in France and approached cult status in Germany, where it touched a nerve with its central premise that the mainstream left is to blame for pushing the working classes towards the far right and nationalism.

    Venue: De Dépendance, OASE
    Datum:
  • Brutus Space presenteert deze zomer een nieuwe, dynamische editie van Wild Summer of Art. Naast een expositie van 50 Rotterdamse hedendaagse kunstenaars omvat deze editie een uitgebreid publieksprogramma vol evenementen, screenings en performances.

    Venue: Brutus
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Het hoofd marketing & communicatie ontwikkelt en werkt aan het marketingbeleid van MOMO Festival, MOMO Concerts en MOMO Create  en is eindverantwoordelijk voor de uitvoering ervan, waarbij het optimaliseren van het publieksbereik centraal staat.

  • Het bedrijfsbureau is de uitvoeringsorganisatie van de koepelcoöperatie Energie van Rotterdam. Met een klein team werken we dagelijks aan de ondersteuning van de energiecoöperaties, het realiseren van energieprojecten en het behartigen van de belangen in de stad.

  • The Writer’s Guide (to the Galaxy) is een cursuscentrum voor written (en soms ook een beetje spoken) word. Ook is het een ontmoetingsplek voor jonge schrijvers, boekennerds en intersectionele feministen.

  • Bekijk alle vacatures