Elke vrijdag serveren De Beste Stuurlui een prikkelende opinie voor bij de vrijdagmiddagborrel. Deze week: Boijmans wordt het ‘Museum van de toekomst’, volgens museumdirecteur Sjarel Ex. Althans, dat is de ambitie, maar een ambitie is nog geen museum, noteert Ferrie Weeda, die bij de perspresentatie was. Kunstliefhebbers, wees alert!
“Dit goede nieuws hebben we pas gisteren gehoord.” Museumdirecteur Sjarel Ex kijkt trots de zaal in. Museum Boijmans van Beuningen gaat in 2019 dicht, maar voor de restauratie en de toekomstplannen is gekozen voor de meest ambitieuze optie: Boijmans wordt ‘het museum van de toekomst’. Geflankeerd door de cultuurwethouder en de voorzitter van de adviescommissie staat Sjarel Ex de pers te woord. Boijmans wordt een totaal vernieuwd museum, internationaal concurrerend en toekomstbestendig, gericht op groei van het aantal bezoekers. Bovendien wordt de renovatieperiode ook een actieve ‘vernieuwings- en experimenteerperiode’. Totale kosten: zo’n 223 miljoen euro.
Al 5 reacties — discussieer mee!
Rotterdam Centraal werd ook zeven jaar verbouwd, maar daar kon je in de tussentijd nog voluit gebruik van maken. Zie het nu al voor me dat we gewoon tien jaar lang niet naar het Boijmans kunnen.
Inderdaad! Echt onbegrijpelijk dat het museum helemaal dicht moet.
Het is een enorm gebouw, waarom kan dat niet in delen verbouwd worden? Dat zal allicht langer duren en (nog) meer geld kosten. Maar dan blijft de kunst wel toegankelijk.
Het meest zorgwekkende is, dat de plannen voor de verbouwing nog gemaakt moeten worden, terwijl het museum over een half jaar al helemaal wordt gesloten. Terwijl de noodzaak van de verbouwing al jaren bekend is (het achterstallige onderhoud en de asbestproblematiek), richtten gemeente én museum al hun aandacht en energie op het realiseren van het Depot.
Het gebouw moet wel in één keer worden worden verbouwd, gezien de asbestproblematiek én gezien efficiency. De hoop is wel dat gemeente en museum de verbouwing goed kunnen sturen, zodat de planning gehaald kan worden.
De gemeente / overheid heeft niet een erg beste reputatie qua planning halen en binnen budget blijven (mede omdat veel betrokken partijen hebben daar ook helemaal geen belang bij hebben).
Het fundamentele probleem is dat projecten met deze omvang per definitie niet te managen zijn. Knip het dus op in veel kleinere stukken. Bijvoorbeeld 1 vleugel tegelijk. En dan kost dat maar wat meer, die keuzen kan de politiek / de stad ook maken.