Ga naar de inhoud

De Kuip als concertlocatie: vergane glorie of een heuse comeback? — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Zowel Marco Borsato als Rammstein staat volgend jaar in de Kuip, meer dan tien jaar nadat het laatste concert er plaatsvond. Fay van der Wall onderzocht waarom het zo lang heeft geduurd en blikt terug op de roemruchte muzikale geschiedenis van Stadion Feyenoord.

Na een paar dagen van geruchten werd het begin november officieel bekend: op 25 juni 2019 geeft Rammstein een concert in de Kuip. Een enigszins verrassende aankondiging, want nadat Doe Maar in 2008 twee reünieshows speelde in het stadion, vonden er ruim een decennium geen concerten meer plaats. Alleen Jandino Asporaat en Najib Amhali doorbraken even de stilte in 2017, met een show vol comedy én muziek.

Deze week bleek het niet bij Rammstein te blijven: op 29 mei komt Marco Borsato zijn belofte uit 2004, om in het stadion terug te keren, inlossen. “Er wordt weer gerockt in De Kuip”, aldus Borsato in het aankondigingsbericht op de website van het stadion.

Marco-Borsato-2002-Kuip-b
Marco Borsato (2002) beeld: Rob Verhorst

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • De muur als politiek medium

    • Kunst en Cultuur

    Muurkunst maakt steden leesbaar, het vertelt je iets over de maatschappelijke thema’s die er spelen. Het is het meest laagdrempelige canvas waar kinderen en jongeren zich op kunnen uitdrukken. In deze Talk of the Town zingt Siebe Thissen een lofzang op street art, murals en graffiti.

  • Door het Arab Film Festival en de aardbeving in Marokko besefte ik: mijn moeder is een Atlasleeuwin

    • Kunst en Cultuur

    De aardbeving in Marokko heeft ook impact op de familie van Amal Akbour. Haar zeventigjarige moeder wil ter plekke gaan helpen. Het doet Akbour denken aan de vrijgevochten vrouwen die ze op het witte doek tijdens het Arab Film Festival zag.

  • De Tweede Wereldoorlog maakte vooral joodse kunstenaars onzichtbaar in Rotterdam

    • Kunst en Cultuur

    In deze Talk of the Town sprak Siebe Thissen met kunsthistoricus Sandra Smets over haar nieuwe boek De vuurvogelgeneratie. Kunstenaars in een verwoeste stad. Over hoe het Boymans tijdens de bezettingsjaren steeds verder verstrikt raakte in het web van nazipropaganda en hoe joodse kunstenaars in de vergetelheid raakten.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

De leukste vacatures in en om Rotterdam