Ga naar de inhoud

Het succes van Coolblue naast het succes van Rotterdam. Pieter Zwart: “We passen echt bij elkaar” — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Pieter Zwart, beroemd ondernemer en oprichter van Coolblue, heeft notoir weinig behoefte aan interviews. Ladies and gentlemen… we got him. Een interview over de toekomst van Coolblue, zijn plek in de stad en over de parallellen met de ontwikkeling van Rotterdam.

“Brand los”, opent Pieter Zwart het gesprek – naar verluidt één van de vier die hij per jaar doet – in zijn speelse hoekkantoor met uitzicht over het Centraal Station en een enorme dinokop bij het raam. Het heeft ruim een halfjaar gekost om met zijn ‘Pietermanager’ een afspraak te maken. Maar nu het zover is, praat ‘Beginbaas’ Pieter Zwart opvallend rustig, nadenkend en neemt hij de tijd voor het interview.

Het verhaal is bekend: hij begon Coolblue in 1999, op z’n zolderkamer met twee andere bedrijfskundestudenten van de Erasmus Universiteit. Inmiddels draait het Rotterdamse webwinkelbedrijf dat klantvriendelijkheid als hoogste goed heeft een omzet van 1,2 miljard euro per jaar.

Hoe is jouw band met de stad?

“Ik landde hier als 18-jarige om te studeren, ik kom uit Zoetermeer. Ik ben nu 41, dus dat is 23 jaar geleden. Ik woon nu aan de Kop van Zuid, met veel plezier. De stad past me, ik voel me echt Rotterdammert.”

“Rotterdam is nog altijd een beetje een ‘acquired taste’ zoals de Engelsen zeggen. Rotterdam moet je kennen. Tuurlijk, vroeger was je een outlier als je het hier leuk vond en nu vindt iedereen dat. Klopt. Maar je hebt nog steeds niet één duidelijk centrum. De Biergarten, daar neem je mensen mee naartoe, je komt er niet automatisch langs. Zelfs de Oude Haven, als je niet weet waar die zit, mis je die gewoon. Dat vind ik nog altijd typisch aan Rotterdam.”

Lag het voor de hand om in Rotterdam te blijven toen het bedrijf begon te groeien?

“Dat we hier begonnen was eigenlijk geen bewuste keuze: wij woonden hier. We huurden al vrij snel een pandje op de Oostzeedijk, later op de Oudedijk. Daar kwam ook onze eerste winkel. Toen hadden we een tijdje een magazijn en kantoor ineen in Capelle. Goed bereikbaar voor leveranciers, maar qua omgeving was het, nou ja, minder. Dus besloten we het magazijn daar te laten en het hoofdkantoor te verplaatsen, naar hier: Rotterdam Centraal. Een heel dapper besluit was dat. Moet je je voorstellen, het was hier zes jaar geleden één grote bouwput. Alles stond leeg.”

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • On 21 November platform for city culture De Dépendance welcomes Michèle Lamont, an acclaimed Harvard sociologist, to discuss her new book ‘Seeing Others: How Recognition Works and How it Can Heal a Divided World’ at De Sportschool, Rotterdam-Charlois. 

    Venue: De Sportschool
    Datum:
  • Geniet van vier dubbelconcerten waarbij veelbelovende talenten en bekende namen het podium delen.

    Venue: Batavierhuis
    Datum:
  • In de maand november doet de Pointer pop-up redactie in onderzoek in Rotterdam. Vanuit een…

    Venue: Witte de Withstraat 42
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam