Ga naar de inhoud

Het succes van Coolblue naast het succes van Rotterdam. Pieter Zwart: “We passen echt bij elkaar” — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Pieter Zwart, beroemd ondernemer en oprichter van Coolblue, heeft notoir weinig behoefte aan interviews. Ladies and gentlemen… we got him. Een interview over de toekomst van Coolblue, zijn plek in de stad en over de parallellen met de ontwikkeling van Rotterdam.

“Brand los”, opent Pieter Zwart het gesprek – naar verluidt één van de vier die hij per jaar doet – in zijn speelse hoekkantoor met uitzicht over het Centraal Station en een enorme dinokop bij het raam. Het heeft ruim een halfjaar gekost om met zijn ‘Pietermanager’ een afspraak te maken. Maar nu het zover is, praat ‘Beginbaas’ Pieter Zwart opvallend rustig, nadenkend en neemt hij de tijd voor het interview.

Het verhaal is bekend: hij begon Coolblue in 1999, op z’n zolderkamer met twee andere bedrijfskundestudenten van de Erasmus Universiteit. Inmiddels draait het Rotterdamse webwinkelbedrijf dat klantvriendelijkheid als hoogste goed heeft een omzet van 1,2 miljard euro per jaar.

Hoe is jouw band met de stad?

“Ik landde hier als 18-jarige om te studeren, ik kom uit Zoetermeer. Ik ben nu 41, dus dat is 23 jaar geleden. Ik woon nu aan de Kop van Zuid, met veel plezier. De stad past me, ik voel me echt Rotterdammert.”

“Rotterdam is nog altijd een beetje een ‘acquired taste’ zoals de Engelsen zeggen. Rotterdam moet je kennen. Tuurlijk, vroeger was je een outlier als je het hier leuk vond en nu vindt iedereen dat. Klopt. Maar je hebt nog steeds niet één duidelijk centrum. De Biergarten, daar neem je mensen mee naartoe, je komt er niet automatisch langs. Zelfs de Oude Haven, als je niet weet waar die zit, mis je die gewoon. Dat vind ik nog altijd typisch aan Rotterdam.”

Lag het voor de hand om in Rotterdam te blijven toen het bedrijf begon te groeien?

“Dat we hier begonnen was eigenlijk geen bewuste keuze: wij woonden hier. We huurden al vrij snel een pandje op de Oostzeedijk, later op de Oudedijk. Daar kwam ook onze eerste winkel. Toen hadden we een tijdje een magazijn en kantoor ineen in Capelle. Goed bereikbaar voor leveranciers, maar qua omgeving was het, nou ja, minder. Dus besloten we het magazijn daar te laten en het hoofdkantoor te verplaatsen, naar hier: Rotterdam Centraal. Een heel dapper besluit was dat. Moet je je voorstellen, het was hier zes jaar geleden één grote bouwput. Alles stond leeg.”

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Hoe geëmancipeerd zijn de grootste werkgevers van Rotterdam anno 2025?

    • Economie en ondernemerschap

    In 2017 onderzocht Vers Beton hoe het gesteld was met het emancipatiebeleid van Rotterdams grootste werkgevers. Acht jaar later is het tijd voor een update. Hoe staat het er nu voor bij deze werkgevers?

  • De Witte de With is lang zo speciaal niet meer

    • Economie en ondernemerschap

    Van beruchte straat vol gokhuizen en bordelen naar cultuurplek met speciaalzaken—nu dreigt Addy Seuren na 25 jaar zijn danswinkel op de Witte de With kwijt te raken aan torenhoge huur en oprukkende horeca

  • “Nog meer vloeibaar gas in de Rotterdamse haven? Dacht het niet”

    • Haven

    De Rotterdamse bedrijven Vopak en Gasunie willen hun LNG-terminal Gate uitbreiden. Waanzin, betoogt Leo van Kampenhout van Fossielvrij NL in dit opiniestuk. “Dit project tegenhouden kan, maar daar hebben we de creatieve kracht van Rotterdammers voor nodig.”

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Jij weet met jouw spark en gevoel voor gastvrijheid onze bezoekers te betoveren en bezorgt iedereen graag een warm welkom. Je houdt van servicegericht werken en wilt graag bijdragen aan een goed kaartverkoopproces voor onze bezoekers.

  • Wij zijn op zoek naar een nieuw lid voor de RvT. We zoeken een toezichthouder met aanvullende competenties van de zittende leden, en daarom bij uitstek iemand uit de culturele sector zelf en bovendien de diversiteit van de raad vergroot. Ervaring is ondergeschikt aan de bereidheid om te leren en ontwikkelen als toezichthouder.

  • Bekijk alle vacatures