Ga naar de inhoud

In Rotterdam-Zuid wordt het minst gefietst van heel Nederland. Waarom? — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Mobiliteit is belangrijk om vooruit te komen, zowel fysiek als mentaal en maatschappelijk. En laat het daaraan nu net ontbreken op Rotterdam-Zuid. Waar de fiets op veel plekken de oplossing biedt, slaat ook die niet aan op Zuid. Teun van den Ende zoekt uit waarom.

Door wind en regen over de Erasmusbrug. Eindeloos op zoek naar een plekje in een overvolle stalling. Op weg naar een sollicitatiegesprek, en je ketting vliegt er af. Al heeft de fiets hier en daar wel wat nadelen, ze staat toch bovenaan het rijtje oplossingen voor vervoersarmoede. En daar hebben relatief veel bewoners op Zuid mee te kampen. Eerder kon je al lezen over vervoersarmoede en wat Rotterdam eraan doet. De platte conclusie: mobiel zijn is nodig om mee te draaien in de maatschappij want het biedt toegang school, werk en contact met vrienden en familie.

De fiets is in Nederland een onmisbare schakel in het vervoerssysteem. Toch zijn er op Zuid weinig kinderen die naar school fietsen, bijvoorbeeld te zien aan de lege stallingen bij de Theresiaschool in de wijk Bloemhof. Veel scholen op Zuid doen daarom samen met talloze instellingen, vervoersbedrijven, fietswinkels, overheden en andere partijen mee aan Fietsen op Zuid. Deze beweging hangt als een paraplu boven verschillende initiatieven die de mobiliteit van Zuiderlingen moet vergroten.

Rotterdam-Zuid was al een paar keer eerder onderzoeksgebied naar vervoersarmoede. Bijvoorbeeld in een nog te verschijnen rapport van Hugo van der Steenhoven en Rob van der Bijl in opdracht van de G4. Van der Steenhoven is oud-directeur van de Fietsersbond en Van der Bijl is stedenbouwkundige en OV-expert. Zij onderzochten de omstandigheden voor fietsers in de vier grote steden. De bewoners van Rotterdam-Zuid blijken het minst mobiel te zijn. Een van de oorzaken zijn prijsstijgingen in het openbaar vervoer. Hierdoor is het ov niet meer betaalbaar is voor aanzienlijke groepen stedelingen.

Er is veel aandacht voor de fiets in het rapport, vanwege de potentie als betaalbare schakel te dienen in het mobiliteitssysteem. Maar de realiteit is anders. Op Zuid heeft momenteel 53% van de bewoners een fiets, ten opzichte van 77% voor heel Rotterdam. Een andere statistiek is nog veelzeggender: het aantal verplaatsingen met de fiets in de stad Utrecht is 50%, terwijl het op Zuid slechts 15% is, volgens schattingen van Van der Steenhoven en Van der Bijl. Hoe kan dat? Vijf redenen:

Al één reactie — discussieer mee!

  • Mooi onderwerp!
    Waar ik aan dacht: Stichting Meedoen financiert fietsen (en computers etc) voor mensen die dat niet kunnen betalen. Interessant on te weten of/wie daar gebruik van maken. Het duurt wel even voor er iemand op bezoek komt maar dan krijg je wel een goede fiets.
    Verder ontdekte ik eergister de heerlijke fietsdiagonaal Mijnsherenlaan (van Erasmusbrug richting zuiderpark).

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Het kabinet viel, demissionair premier Rutte kondigde zijn vertrek aan en een reeks politici verlaten…

    Venue: Debatpodium Arminius
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures