Ga naar de inhoud

In Rotterdam-Zuid wordt het minst gefietst van heel Nederland. Waarom? — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Mobiliteit is belangrijk om vooruit te komen, zowel fysiek als mentaal en maatschappelijk. En laat het daaraan nu net ontbreken op Rotterdam-Zuid. Waar de fiets op veel plekken de oplossing biedt, slaat ook die niet aan op Zuid. Teun van den Ende zoekt uit waarom.

Door wind en regen over de Erasmusbrug. Eindeloos op zoek naar een plekje in een overvolle stalling. Op weg naar een sollicitatiegesprek, en je ketting vliegt er af. Al heeft de fiets hier en daar wel wat nadelen, ze staat toch bovenaan het rijtje oplossingen voor vervoersarmoede. En daar hebben relatief veel bewoners op Zuid mee te kampen. Eerder kon je al lezen over vervoersarmoede en wat Rotterdam eraan doet. De platte conclusie: mobiel zijn is nodig om mee te draaien in de maatschappij want het biedt toegang school, werk en contact met vrienden en familie.

De fiets is in Nederland een onmisbare schakel in het vervoerssysteem. Toch zijn er op Zuid weinig kinderen die naar school fietsen, bijvoorbeeld te zien aan de lege stallingen bij de Theresiaschool in de wijk Bloemhof. Veel scholen op Zuid doen daarom samen met talloze instellingen, vervoersbedrijven, fietswinkels, overheden en andere partijen mee aan Fietsen op Zuid. Deze beweging hangt als een paraplu boven verschillende initiatieven die de mobiliteit van Zuiderlingen moet vergroten.

Rotterdam-Zuid was al een paar keer eerder onderzoeksgebied naar vervoersarmoede. Bijvoorbeeld in een nog te verschijnen rapport van Hugo van der Steenhoven en Rob van der Bijl in opdracht van de G4. Van der Steenhoven is oud-directeur van de Fietsersbond en Van der Bijl is stedenbouwkundige en OV-expert. Zij onderzochten de omstandigheden voor fietsers in de vier grote steden. De bewoners van Rotterdam-Zuid blijken het minst mobiel te zijn. Een van de oorzaken zijn prijsstijgingen in het openbaar vervoer. Hierdoor is het ov niet meer betaalbaar is voor aanzienlijke groepen stedelingen.

Er is veel aandacht voor de fiets in het rapport, vanwege de potentie als betaalbare schakel te dienen in het mobiliteitssysteem. Maar de realiteit is anders. Op Zuid heeft momenteel 53% van de bewoners een fiets, ten opzichte van 77% voor heel Rotterdam. Een andere statistiek is nog veelzeggender: het aantal verplaatsingen met de fiets in de stad Utrecht is 50%, terwijl het op Zuid slechts 15% is, volgens schattingen van Van der Steenhoven en Van der Bijl. Hoe kan dat? Vijf redenen:

Al één reactie — discussieer mee!

  • Mooi onderwerp!
    Waar ik aan dacht: Stichting Meedoen financiert fietsen (en computers etc) voor mensen die dat niet kunnen betalen. Interessant on te weten of/wie daar gebruik van maken. Het duurt wel even voor er iemand op bezoek komt maar dan krijg je wel een goede fiets.
    Verder ontdekte ik eergister de heerlijke fietsdiagonaal Mijnsherenlaan (van Erasmusbrug richting zuiderpark).

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Het Weense woonmodel: “Wonen als de rijken, voor iedereen”

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    “De Nederlandse ziekte.” Zo noemen ze in Wenen problematisch woonbeleid. Vergeleken met de blakende sociale huursector in de Oostenrijkse hoofdstad, is ons woonbeleid op sterven na dood. In Wenen wil iedereen een sociale huurwoning. “We willen hier nooit meer weg.”

  • Nieuwbouwplannen verscheuren de Pompenburgflat

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Aan het Hofplein verrijst RISE, de hoogste woontoren van Europa. De sociale huurflat Pompenburg moet daarvoor worden gesloopt. De ooit zo harmonieuze sfeer in het karakteristieke wooncomplex is om te snijden. Maar komt die nieuwe toren er wel? Volgens experts kleven er veel risico’s aan het project, dat bovendien veel minder betaalbare woningen oplevert dan wordt voorgeschoteld.

  • Zeg Roodkapje waar ga je heen? De verkoop van de Delftsestraat is rond

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Een slepend verkoopproces, Amsterdamse ontwikkelaars, ‘verloren’ miljoenen en een gemeente die de spelregels steeds verandert. De verkoop van vier markante panden aan de Delftsestraat ging niet van een leien dakje. Alternatieve ontwikkelaars hebben (weer) het nakijken. “Met welke partijen ga je als gemeente nou in zee?”

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Tijdens de eerste edtie Extra Space op 14 maart luister je vanaf 19:00 naar de…

    Venue: Leeszaal Rotterdam West
    Datum:
  • De Rotterdamse woningmarkt is krap en de prijzen zijn hoog. De nieuwe Woonvisie, die op 14 maart 2024 wordt vastgesteld, belooft verandering. Maar hoe wordt écht betaalbaar wonen in Rotterdam gerealiseerd? Op 7 maart organiseren AIR, Platform Woonopgave, Recht op de Stad en KeileCollectief het stadsgesprek ‘Betaalbaar wonen: hoe dan?!’Onderwerp van gesprek zijn de nieuwe Woonvisie, de knelpunten in de praktijk en mogelijke oplossingen. De avond wordt afgesloten met het aanbieden van kant-en-klare moties aan Rotterdamse gemeenteraadsleden, die ze op 14 maart kunnen indienen.

    Venue: Keilepand M4H
    Datum:
  • Bubbeldenken geeft geen oplossingen. Steeds weer dezelfde statements en dezelfde “deskundigen”…brrrr, herhaling van zetten. Daarom op zoek naar verrassend andere meningen.

    Venue: Rotterdamse Salon
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam