Ga naar de inhoud

In Rotterdam-Zuid wordt het minst gefietst van heel Nederland. Waarom? — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Mobiliteit is belangrijk om vooruit te komen, zowel fysiek als mentaal en maatschappelijk. En laat het daaraan nu net ontbreken op Rotterdam-Zuid. Waar de fiets op veel plekken de oplossing biedt, slaat ook die niet aan op Zuid. Teun van den Ende zoekt uit waarom.

Door wind en regen over de Erasmusbrug. Eindeloos op zoek naar een plekje in een overvolle stalling. Op weg naar een sollicitatiegesprek, en je ketting vliegt er af. Al heeft de fiets hier en daar wel wat nadelen, ze staat toch bovenaan het rijtje oplossingen voor vervoersarmoede. En daar hebben relatief veel bewoners op Zuid mee te kampen. Eerder kon je al lezen over vervoersarmoede en wat Rotterdam eraan doet. De platte conclusie: mobiel zijn is nodig om mee te draaien in de maatschappij want het biedt toegang school, werk en contact met vrienden en familie.

De fiets is in Nederland een onmisbare schakel in het vervoerssysteem. Toch zijn er op Zuid weinig kinderen die naar school fietsen, bijvoorbeeld te zien aan de lege stallingen bij de Theresiaschool in de wijk Bloemhof. Veel scholen op Zuid doen daarom samen met talloze instellingen, vervoersbedrijven, fietswinkels, overheden en andere partijen mee aan Fietsen op Zuid. Deze beweging hangt als een paraplu boven verschillende initiatieven die de mobiliteit van Zuiderlingen moet vergroten.

Rotterdam-Zuid was al een paar keer eerder onderzoeksgebied naar vervoersarmoede. Bijvoorbeeld in een nog te verschijnen rapport van Hugo van der Steenhoven en Rob van der Bijl in opdracht van de G4. Van der Steenhoven is oud-directeur van de Fietsersbond en Van der Bijl is stedenbouwkundige en OV-expert. Zij onderzochten de omstandigheden voor fietsers in de vier grote steden. De bewoners van Rotterdam-Zuid blijken het minst mobiel te zijn. Een van de oorzaken zijn prijsstijgingen in het openbaar vervoer. Hierdoor is het ov niet meer betaalbaar is voor aanzienlijke groepen stedelingen.

Er is veel aandacht voor de fiets in het rapport, vanwege de potentie als betaalbare schakel te dienen in het mobiliteitssysteem. Maar de realiteit is anders. Op Zuid heeft momenteel 53% van de bewoners een fiets, ten opzichte van 77% voor heel Rotterdam. Een andere statistiek is nog veelzeggender: het aantal verplaatsingen met de fiets in de stad Utrecht is 50%, terwijl het op Zuid slechts 15% is, volgens schattingen van Van der Steenhoven en Van der Bijl. Hoe kan dat? Vijf redenen:

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Wat voegen vrouwen toe aan architectuur?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Tijdens de Rotterdam Architectuur Maand bezocht architectuurhistoricus Martine Bakker verschillende activiteiten die allemaal de vrouwenzaak betroffen. Bakker ontdekte onder meer welke meerwaarde vrouwen in de architectuur hebben.

  • Zijn we verslaafd aan spektakelarchitectuur? “Het lijkt of we een bepaalde leegte vullen met iconen”

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Zijn we nog láng niet aan onze max als het om spektakelarchitectuur gaat, of is het hol en betekenisloos en moeten we andere gebouwen neerzetten? De meningen lopen uiteen, blijkt tijdens het debat ‘Is Rotterdam verslaafd aan spektakelarchitectuur?’ “Rotterdam mist soms zekerheid en zelfvertrouwen.”

  • ‘Allemaal Wielewaal’: een nieuw tuindorp met een roerige geschiedenis

    • Architectuurkritiek

    In de Nieuwe Wielewaal op Zuid worden de komende jaren dik 850 woningen gebouwd: (sociale) huur én koop. Hiervoor moesten zo’n 550 naoorlogse ‘noodwoningen’ sneuvelen. Hier gingen een aantal roerige jaren aan vooraf.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Jij weet met jouw spark en gevoel voor gastvrijheid onze bezoekers te betoveren en bezorgt iedereen graag een warm welkom. Je houdt van servicegericht werken en wilt graag bijdragen aan een goed kaartverkoopproces voor onze bezoekers.

  • Wij zijn op zoek naar een nieuw lid voor de RvT. We zoeken een toezichthouder met aanvullende competenties van de zittende leden, en daarom bij uitstek iemand uit de culturele sector zelf en bovendien de diversiteit van de raad vergroot. Ervaring is ondergeschikt aan de bereidheid om te leren en ontwikkelen als toezichthouder.

  • Bekijk alle vacatures