Ga naar de inhoud

Kliek, klodders en geknoei — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Het Rotterdamse BrainCompass verkoopt een DNA-test waarmee het bedrijf professionals belooft hun ‘biologische identiteit’ te vinden, opdat zij het maximale uit zichzelf kunnen halen. In samenwerking met platform voor onderzoeksjournalistiek Investico en De Groene Amsterdammer brengt Vers Beton in kaart waarom de test discutabel is en hoe het vanuit de Erasmus Universiteit op de markt terecht kwam.

15082016-Vers-Beton-Rotterdams-Nieuwe-Brain-Compass–JokeSchutphotography-032
Wouter van den Berg, oprichter van BrainCompass, in 2016. beeld: Joke Schut

Stel, je gaat aan de slag bij een groot concern. Stel, je hebt ambities: je wilt op zijn minst manager worden. Stel, je bedrijf wijst je op de mogelijkheid van DNA-coaching. Je bent nieuwsgierig en spuugt in een bakje. Die klodder wordt de basis van je carrière bij voornoemd concern.

Die klodders komen uiteindelijk bij Wouter van den Berg terecht, die zich scientific explorer noemt. Zijn bedrijf BrainCompass biedt coaching op basis van DNA. “Wij gaan ervanuit dat de grondslag van jouw gedrag ligt in een specifiek werkmodel vanuit je brein.” Zijn onderzoeksbronnen zijn DNA, hechtingstijl, persoonlijkheid en zakelijke mindset. De laatste drie toetst BrainCompass met een vragenlijst. Deze vier bronnen beschouwt Van den Berg als de vier levensfasen van onze individuele ‘biologische identiteit’. De website vertoont ter illustratie een gebukte mensaap, die via de rechtoplopende mens en mens met speer eindigt in een man met aktetas. ‘Professioneel succesvol vanuit jouw biologische kracht’, staat pontificaal te lezen.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Antonio: het verhaal van een verzetsheld uit de Rotterdamse slavernijgeschiedenis

    • Wetenschap en onderwijs

    Rotterdam speelt een belangrijke rol in ons slavernijverleden, maar die geschiedenis ligt nog veelal begraven in internationale archieven. Loulou Drinkwaard verdiepte zich in de levensloop van Antonio, een man die stierf op een Rotterdamse plantage nadat hij zich herhaaldelijk verzette tegen een leven in slavernij.

  • Studenten, hou de EUR een spiegel voor en eis een debat

    • Wetenschap en onderwijs

    Een nieuw dieptepunt in het tegenwerken van studentendemonstraties, volgens Bas Keemink: vlak voor een aangekondigd studentenprotest sluit de Erasmus Universiteit al haar vestigingen. Niettemin betreurt Keemink ook de “nogal overdreven” reactie van de studenten: ze willen geen debat, maar een revolutie. Een opinie.

  • Woningnood raakt ook internationals: “Rustig studeren is lastig als je geen thuis hebt”

    • Wetenschap en onderwijs

    Als internationale student een kamer vinden in een oververhitte woningmarkt, is dat wel haalbaar? Vers Beton sprak met student Dimitris Tsouros, de Erasmus Universiteit en de gemeente over de woningnood onder internationals.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • Didier Eribon is internationally renowned for his groundbreaking work Returning to Reims. Part memoir, part social and political theory, the book caused a stir in France and approached cult status in Germany, where it touched a nerve with its central premise that the mainstream left is to blame for pushing the working classes towards the far right and nationalism.

    Venue: De Dépendance, OASE
    Datum:
  • Brutus Space presenteert deze zomer een nieuwe, dynamische editie van Wild Summer of Art. Naast een expositie van 50 Rotterdamse hedendaagse kunstenaars omvat deze editie een uitgebreid publieksprogramma vol evenementen, screenings en performances.

    Venue: Brutus
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Het hoofd marketing & communicatie ontwikkelt en werkt aan het marketingbeleid van MOMO Festival, MOMO Concerts en MOMO Create  en is eindverantwoordelijk voor de uitvoering ervan, waarbij het optimaliseren van het publieksbereik centraal staat.

  • Het bedrijfsbureau is de uitvoeringsorganisatie van de koepelcoöperatie Energie van Rotterdam. Met een klein team werken we dagelijks aan de ondersteuning van de energiecoöperaties, het realiseren van energieprojecten en het behartigen van de belangen in de stad.

  • The Writer’s Guide (to the Galaxy) is een cursuscentrum voor written (en soms ook een beetje spoken) word. Ook is het een ontmoetingsplek voor jonge schrijvers, boekennerds en intersectionele feministen.

  • Bekijk alle vacatures