Het Rotterdamse BrainCompass verkoopt een DNA-test waarmee het bedrijf professionals belooft hun ‘biologische identiteit’ te vinden, opdat zij het maximale uit zichzelf kunnen halen. In samenwerking met platform voor onderzoeksjournalistiek Investico en De Groene Amsterdammer brengt Vers Beton in kaart waarom de test discutabel is en hoe het vanuit de Erasmus Universiteit op de markt terecht kwam.
Stel, je gaat aan de slag bij een groot concern. Stel, je hebt ambities: je wilt op zijn minst manager worden. Stel, je bedrijf wijst je op de mogelijkheid van DNA-coaching. Je bent nieuwsgierig en spuugt in een bakje. Die klodder wordt de basis van je carrière bij voornoemd concern.
Die klodders komen uiteindelijk bij Wouter van den Berg terecht, die zich scientific explorer noemt. Zijn bedrijf BrainCompass biedt coaching op basis van DNA. “Wij gaan ervanuit dat de grondslag van jouw gedrag ligt in een specifiek werkmodel vanuit je brein.” Zijn onderzoeksbronnen zijn DNA, hechtingstijl, persoonlijkheid en zakelijke mindset. De laatste drie toetst BrainCompass met een vragenlijst. Deze vier bronnen beschouwt Van den Berg als de vier levensfasen van onze individuele ‘biologische identiteit’. De website vertoont ter illustratie een gebukte mensaap, die via de rechtoplopende mens en mens met speer eindigt in een man met aktetas. ‘Professioneel succesvol vanuit jouw biologische kracht’, staat pontificaal te lezen.
Nog geen reactie — begin de discussie!