Ga naar de inhoud

Wat ervaren rot Mike Redman van nieuwkomers Wavey Cartel kan leren (en niet andersom) — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Rotterdam kent een lange traditie van organisatoren ‘die het zelf wel doen’. Bevinden de betrokken en ondernemende Rotterdammers van vandaag zich in een ander speelveld dan hun voorgaande generaties? Vers Beton onderzoekt dit in een serie duo-interviews. In deel 1: Mike Redman, in gesprek met nieuwkomer in de cultuursector Wavey Cartel.

Op het eerste gezicht is het een wereld van verschil. Aaliyah van Stiphout en Jacqueline Monteiro zijn allebei begin twintig, komen binnenlopen op opvallende platformsneakers en tasten Café Engels in alle rust af. Mike Redman (39) volgt enkele minuten later in een t-shirt en een pet en voert zonder aarzelen meteen het hoogste woord. “De laatste keer dat ik hier was, werd ik weggestuurd omdat ik mijn pet niet af wilde doen”, lacht hij. “Ik ben er al een hele tijd niet meer naar binnen gelopen.”

Mike is al meer dan twintig jaar een gevestigde naam in de Rotterdamse cultuursector, als muziekproducer, kunstenaar, documentairemaker en eigenaar van het label Redrum Recordz. Aaliyah en Jacqueline zijn relatieve nieuwkomers: vorig jaar richtten ze samen het evenementen- en boekingsbureau Wavey Cartel op. Hun doel: meer vrouwen achter de draaitafels van clubs en festivals krijgen – in Rotterdam en daarbuiten.

Maar binnen een paar minuten vallen vooral nog de overeenkomsten tussen het drietal op. Mike richt zich tot Aaliyah en Jacqueline: “Jullie hadden zelf behoefte aan meer erkenning voor vrouwelijke dj’s en artiesten, en besloten er wat aan te doen. Dat is hoe Wavey Cartel ontstond, toch? Zo ging het twintig jaar geleden ook bij mij. Ik had behoefte aan toffe hiphopfeestjes in de stad en toen ik doorkreeg dat niemand anders ze ging organiseren, heb ik het zelf maar opgepakt.” 

Hoe is het balletje destijds voor jou gaan rollen, Mike?
Mike: “Ik heb me altijd al met veel verschillende dingen beziggehouden: film, muziek, feesten organiseren. Ik heb de leerplicht ontdoken, omdat ik al op jonge leeftijd wist wat ik wilde doen. School zou je moeten voorbereiden op je baan later, maar mij zat het alleen maar in de weg. Ik wilde me voor 100 procent kunnen focussen op mijn passies.”

“Het was destijds best makkelijk om een voet tussen de deur te krijgen. Toen ik hiphop en Jungle parties wilde organiseren, ben ik gewoon De Vlerk en Nighttown binnengestapt met mijn idee. Ik heb het idee dat zoiets tegenwoordig misschien lastiger gaat.”

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

Word in november en december lid met flinke korting. Je leest Vers Beton een jaar lang voor slechts €50. Help jij ons naar de 1500 abonnees?

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Vanwege het periodiek aftreden van een van de leden, zoekt Live@BIRD per januari 2025 een nieuw lid voor de Raad van Toezicht.

  • Ben jij de organisatorische kracht die onze theaterproducties extra vleugels geeft? Sta jij stevig in je schoenen, weet jij als geen ander rust en overzicht te houden, ook als meerdere projecten tegelijk om aandacht vragen? En doe je dit het liefst voor een grote, ambitieuze organisatie in de culturele sector? Dan is Theater Rotterdam op zoek naar jou!

  • Performancecollectief URLAND in Rotterdam zoekt een Assistent Zakelijk voor 2 dagen per week (0,4 fte) per 13 januari 2025.

  • Bekijk alle vacatures