Ga naar de inhoud

Feyenoord ‘Shitty’: waarom de Kuip zo ongekend veel emotie oproept

Nu de plannen voor Feyenoord City steeds meer vorm krijgen, groeit de kritiek. Hilde Sennema analyseert waarom emoties hier zo sterk meespelen en hoe directie en projectteam daar rekening mee kunnen houden in de vormgeving van het nieuwe stadion.

vb_dekuip
beeld: Elzeline Kooy

De afgelopen maanden werd er met spandoeken op de tribunes en felle discussies op Twitter geprotesteerd tegen “Feyenoord Shitty.” Want de plannen rondom het nieuwe stadion, Feyenoord City, roepen naast kritiek ook veel emotie op: boosheid over een gebrek aan inspraak in het proces en verdriet om het op handen zijnde verlies van een monument. Het stadion raakt aan de kern van Feyenoord als voetbalclub. Het is een van de oudste stadions van Europa die nog in gebruik zijn, met een voetbalbeleving die zelfs door tegenstanders geprezen wordt.

Ik bekijk wat die emotie nu precies betekent als het gaat om voetbal – in het bijzonder in dit stadion – en hoe de plannen voor Feyenoord City daar rekening mee proberen te houden. Dan blijkt dat de directie van Feyenoord en het projectteam van Feyenoord City nog wat kunnen leren van de erfgoedsector. Door de emotie serieus te nemen, maar ook door beter gebruik te maken van het collectieve geheugen van Feyenoordsupporters.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Wil jij werken in het politieke hart van de gemeente Rotterdam voor de leukste fractie van het stadhuis, dan willen we graag met je kennismaken. GroenLinks staat voor een cultuur waarin iedereen zich welkom en thuis voelt, met oprechte aandacht voor de Rotterdammer en voor elkaar. We erkennen en waarderen ieders unieke achtergrond en we werken samen om Rotterdam groener, eerlijker en inclusiever te maken. We doen dat samen met een sterk en divers team van medewerkers en raadsleden.

  • De gemeenteraadsfractie van de Partij voor de Dieren in Rotterdam zoekt een
    bevlogen social media medewerker. Als lid van ons team krijg je de kans om met jouw creativiteit het verschil te maken. Jouw doel is om onze partij zo goed mogelijk te profileren op onze social media kanalen. Een baan in het hart van de Rotterdamse politiek waar je het verschil kunt maken voor dieren, natuur en het milieu.

  • Heb jij visie en zakelijk inzicht, en een groot hart voor muziek, Rotterdam en jong talent? Music Matters zoekt een directeur die richting geeft aan onze missie om jonge Rotterdammers via muziek te inspireren en te verbinden.

  • Bekijk alle vacatures