Ga naar de inhoud

Woonruimte als verdienmodel: wat betekent dat voor de stad? — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Wanneer woonruimte een verdienmodel wordt, wat betekent dat voor de ontwikkeling en leefbaarheid van stad, straat of portiek? Journalist Maurice Geluk onderzoekt de komende maanden de invloed van particuliere beleggers op Rotterdam.


introductie1

beeld: Nina Fernande

Mijn interesse voor de woningmarkt begon bijna drie jaar geleden en werd deels uit nood geboren. Onze woning van krap 70m2 was door de komst van een baby beginnen te knellen. Bovendien, na tien jaar huren in voormalige volksbuurt, huidige bakfietswijk-in-ontwikkeling Nieuw-Crooswijk werd het gevoelsmatig tijd voor iets anders. En dat scheefwonen, ja, ook dat ging knagen.

Onze voorkeur ging uit naar koop. Iets met minimaal drie slaapkamers. Een tuin. Liefst in de nabije omgeving, want we waren meer dan gehecht geraakt aan de Kralingse Plas op steenworp afstand, die serene rust tijdens een wandeling over de historische Algemene Begraafplaats Crooswijk, maar ook het binnen minder dan tien minuten fietsen op de Coolsingel staan. Zo belandde dus de Funda-app op mijn telefoon, ging ik makelaars volgen op Facebook en werd wekelijks het aanbod koopwoningen van huisbaas Woonstad doorgespit.

Het resultaat? Bijna een jaar geleden tikte ik een getergde opinie over onze zoektocht. Een huis vinden (naar wens) in Rotterdam bleek onmogelijk geworden. Ons spoor leidde uiteindelijk naar Schiedam, waar we werden ingeloot voor een fraai nieuwbouwproject. Conclusie: we verlaten binnenkort de door ons zo geliefde stad, terwijl we onszelf stiekem troosten met de gedachte dat, mocht hij ooit gaan rijden, het maar een paar minuutjes met de Hoekse Lijn naar Rotterdam CS is.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam