Regionale fietssnelwegen moeten werkforenzen op de fiets krijgen, maar ondertussen pakken nog teveel ouders in Rotterdam-Zuid de auto naar school. Fysieke aanpassingen kunnen helpen, maar Leon Erkelens van Fietsersbond Rotterdam pleit ook voor stevige maatregelen rondom scholen.
De pot subsidie van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag voor de aanleg van hoogwaardige fietspaden met zo min mogelijk kruisingen of verkeerslichten, sluit naadloos aan bij de fietsstad die Rotterdam anno 2019 wil zijn. Maar in het Fietsplan 2016-2018 lees je dat in Rotterdam-Zuid nog altijd minder wordt gefietst dan in de rest van de stad, terwijl de fietspaden in kwaliteit en aantallen niet anders zijn dan in op de Noordoever. Eerder schreven we al over waarom de fiets minder populair is op Zuid en over verschillende (sociale) initiatieven om dit te bestrijden. Maar ook fysieke aanpassingen aan de stad zijn belangrijk om meer mensen – en vooral schoolkinderen – op de fiets te krijgen.
Al één reactie — discussieer mee!
“Zo vinden veel ouders het vervelend als hun kind door de regen moet fietsen of lopen, omdat ze denken dat ze daardoor sneller ziek worden”.
Vanaf, dat ik begonnen ben met mijn werk in 1983, op Zuid, op diverse locaties in Charlois en Feijenoord en altijd, vijf dagen in de week de rivier ben overgefietst, heb ik geen dag verstek laten gaan wegens verkoudheid of griep. Ik breng dit in direct verband met mijn dagelijkse fietstocht heen en terug, door weer en wind, regen en sneeuw.
Door de herbestrating is de Beijerlandselaan al verbeterd, maar ik ben wel iemand, die mijn ruimte op eis en dat signaal uitstraal door breed te fietsen.
Prima deze aandacht fietsen op Zuid.