Ga naar de inhoud

Schoolstraten autovrij om meer kinderen op de fiets te krijgen — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Regionale fietssnelwegen moeten werkforenzen op de fiets krijgen, maar ondertussen pakken nog teveel ouders in Rotterdam-Zuid de auto naar school. Fysieke aanpassingen kunnen helpen, maar Leon Erkelens van Fietsersbond Rotterdam pleit ook voor stevige maatregelen rondom scholen.

DSC6295-Het-Gemaal
beeld: Hielke Zevenbergen

De pot subsidie van de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag voor de aanleg van hoogwaardige fietspaden met zo min mogelijk kruisingen of verkeerslichten, sluit naadloos aan bij de fietsstad die Rotterdam anno 2019 wil zijn. Maar in het Fietsplan 2016-2018 lees je dat in Rotterdam-Zuid nog altijd minder wordt gefietst dan in de rest van de stad, terwijl de fietspaden in kwaliteit en aantallen niet anders zijn dan in op de Noordoever. Eerder schreven we al over waarom de fiets minder populair is op Zuid en over verschillende (sociale) initiatieven om dit te bestrijden. Maar ook fysieke aanpassingen aan de stad zijn belangrijk om meer mensen – en vooral schoolkinderen – op de fiets te krijgen.

Al één reactie — discussieer mee!

  • “Zo vinden veel ouders het vervelend als hun kind door de regen moet fietsen of lopen, omdat ze denken dat ze daardoor sneller ziek worden”.
    Vanaf, dat ik begonnen ben met mijn werk in 1983, op Zuid, op diverse locaties in Charlois en Feijenoord en altijd, vijf dagen in de week de rivier ben overgefietst, heb ik geen dag verstek laten gaan wegens verkoudheid of griep. Ik breng dit in direct verband met mijn dagelijkse fietstocht heen en terug, door weer en wind, regen en sneeuw.
    Door de herbestrating is de Beijerlandselaan al verbeterd, maar ik ben wel iemand, die mijn ruimte op eis en dat signaal uitstraal door breed te fietsen.
    Prima deze aandacht fietsen op Zuid.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures