Praktisch alle handel tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland passeert Rotterdam, dus zorgt de Brexit hier alvast voor veel kopzorgen. Guido van Eijck zocht uit wat ondernemers, ambtenaren en Rotterdamse Britten kunnen verwachten.

Het mag ook wel eens gezegd: Nederland wordt gewoon goed bestuurd. Die gedachte drong zich op toen ik een paar weken geleden een Brexit-bijeenkomst in de trouwzaal op het stadhuis bezocht. De middag was georganiseerd door adviesbureau Price Waterhouse Coopers (PWC). Onder de aanwezig waren ondernemers, consultants, ambtenaren en een handvol Britten. De sfeer had wat weg van Asterix en Obelix: ‘rare jongens, die Romeinen’.
Het ging die middag over de 35 duizend Nederlandse bedrijven die door de Brexit voor het eerst in hun bestaan met de douane te maken krijgen. Maar ook over wat Britten in Nederland kunnen verwachten bij een no-deal Brexit (een brief met qr-code bij wijze van verblijfsvergunning) en over een heleboel ingewikkelde nieuwe regels (waarvoor u PWC natuurlijk kunt inhuren).
Nu is het nog steeds de vraag of en, zo ja, wanneer de Brexit er precies gaat komen. Maar ontegenzeggelijk bezorgt het de stad met de grootste haven van Europa een hoop kopzorgen. Praktisch alle handel tussen het Verenigd Koninkrijk en Nederland passeert Rotterdam: vanuit vijf Britse havens varen schepen deze kant op. Ook 154 van de 160 duizend Britse vrachtwagens doen Rotterdam aan en 2,9 van de 3 miljoen ton goederen die over de weg vanuit Nederland de andere kant op gaat. De Brexit drukt op zijn zachtst gezegd een stempel op deze stad.
Nog geen reactie — begin de discussie!