De huidige discussie over een nieuwe oeververbinding is niets nieuws. In de jaren ’20 en ’30 gebeurde hetzelfde rondom de Maastunnel. Nu het Rijksmonument in augustus na een twee jaar durende renovatie heropent, beschrijft Ferrie Weeda wat deze tunnel 77 jaar geleden zo bijzonder maakte.

Een nieuwe stadsbrug! Deze zomer valt het besluit waar Rotterdam een nieuwe oeververbinding krijgt. Een brug tussen De Esch en Feijenoord is de favoriete optie van de gemeente. Zo wordt het toekomstige Feyenoord City beter bereikbaar. Maar de minister voelt ook wel wat voor een verbinding tussen Krimpen en Ridderkerk. De westelijke variant, een brug tussen Marconiplein en Waalhaven, wordt het in ieder geval niet. Zo’n westelijke brug had een sleutelproject moeten worden voor de World Expo 2025, maar dat prestigeproject gaat niet door.
Intussen protesteren de bewoners van De Esch tegen een brug. Er moeten honderden meters lange opritten komen door hun wijk. Ook binnenvaartschippers hebben bezwaar, omdat brugpijlers een hindernis vormen in de vaarroute. Dit deel van de rivier is al moeilijk bevaarbaar. Waarom geen tunnel? Of zou een metrotunnel geen betere investering zijn? De gemeente wijst echter op het prijskaartje: een metrotunnel is met € 2,2 miljard bijna vijf keer zo duur als een brug. Een brug kan bovendien een icoon worden, zie de Erasmusbrug. Een tunnel is onzichtbaar, toch?
Al 3 reacties — discussieer mee!
Mooi artikel zo met de keuze voor de nieuwe stadsbrug.
Jammer dat het artikel ook niet door het rookgordijn dat de wethouder heeft opgetrokken kijkt, ja de metro kost € 2.5 miljard, maar daarvoor krijg je niet alleen een tunnel onder de Maas maar een tunnel van Zuidplein naar Kralingse Zoom. Ik begrijp dat niet voor deze optie is gekozen.
Wat helemaal ondergesneeuwd is dat ook nu een afgezonken tramtunnel met een buis voor langzaam verkeer mogelijk is voor €675 miljoen. Dat is beduidend goedkoper is dan de brug die er nu komt alleen kan door die tunnel geen auto.
Met de brug moet een stuk van de Esch worden afgegraven en de scheepvaart is mordicus tegen.
Beste Mike,
Dank voor je reactie.
Ik wilde even benadrukken dat dit artikel dateert van 29 mei 2019. Dit in het kader van jouw opmerking “Jammer dat het artikel ook niet door het rookgordijn dat de wethouder heeft opgetrokken kijkt”.
De auteur van het artikel zou over bovenaardse gaven moeten beschikken om te weten welke rookgordijnen een wethouder 4 jaar na dato optrekt. Of vergis ik me?
Sorry, je hebt helemaal gelijk, een kleine introductie was goed geweest.
Mijn opmerking sloeg op het huidige besluit voor een “multi-modale brug” van de Kralingse Zoom naar Zuidplein ofwel van de Esch naar de Veranda.
Dat besluit is genomen door de huidige wethouder Vincent Karremans.
https://oeververbindingen.nl/miljoenen-voor-openbaar-vervoer-fiets-en-auto-in-regio-rotterdam/