Wat hebben een half-pipe, de hybride watertaxi en het Rotterdamse Scheepvaart en Transport College (STC) met elkaar gemeen? Ze bestaan allemaal mede dankzij subsidies van de Europese Unie.
In 2017 droeg de Nederlandse overheid 6,9 miljard af aan de Europese Unie. In de vorm van subsidies en beleidsprogramma’s kregen ‘we’ daar 3,7 miljard voor terug. Wat zien Rotterdammers daarvan? In de aanloop naar de Europese verkiezingen een lijst van negen opmerkelijke, mooie of onverwachte Rotterdamse EU-subsidies.
Op de lijst staan EU-subsidies die in Rotterdam zijn besteed tot vijf jaar terug, toen de vorige parlementsverkiezingen waren. In 2014 maakte Vers Beton ook al eens een dergelijk lijstje.
EU-projecten werken veelal met cofinanciering. Dat betekent dat een gedeelte van het geld ingelegd wordt door de Europese Unie en een ander gedeelte door private partijen of andere publieke partijen. Veel subsidieprogramma’s lopen via het overkoepelende programma ‘Kansen voor West’, een Randstadbreed programma waarin de vier provincies en de vier grote steden samenwerken.
Opvallend aan de lijst, te vinden op www.europaomdehoek.nl, is dat er in Rotterdam veel projecten worden gefinancierd op het gebied van stadsontwikkeling, innovatie, duurzaamheid, onderwijs en kansen op Rotterdam-Zuid.
Nog geen reactie — begin de discussie!