Ga naar de inhoud

Powered by EU: negen Rotterdamse projecten met Europese subsidie — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Wat hebben een half-pipe, de hybride watertaxi en het Rotterdamse Scheepvaart en Transport College (STC) met elkaar gemeen? Ze bestaan allemaal mede dankzij subsidies van de Europese Unie.

Rotterdam-Eu-projecten
beeld: Nina Fernande

In 2017 droeg de Nederlandse overheid 6,9 miljard af aan de Europese Unie. In de vorm van subsidies en beleidsprogramma’s kregen ‘we’ daar 3,7 miljard voor terug. Wat zien Rotterdammers daarvan? In de aanloop naar de Europese verkiezingen een lijst van negen opmerkelijke, mooie of onverwachte Rotterdamse EU-subsidies.

Op de lijst staan EU-subsidies die in Rotterdam zijn besteed tot vijf jaar terug, toen de vorige parlementsverkiezingen waren. In 2014 maakte Vers Beton ook al eens een dergelijk lijstje.

EU-projecten werken veelal met cofinanciering. Dat betekent dat een gedeelte van het geld ingelegd wordt door de Europese Unie en een ander gedeelte door private partijen of andere publieke partijen. Veel subsidieprogramma’s lopen via het overkoepelende programma ‘Kansen voor West’, een Randstadbreed programma waarin de vier provincies en de vier grote steden samenwerken.

Opvallend aan de lijst, te vinden op www.europaomdehoek.nl, is dat er in Rotterdam veel projecten worden gefinancierd op het gebied van stadsontwikkeling, innovatie, duurzaamheid, onderwijs en kansen op Rotterdam-Zuid.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • De Witte de With is lang zo speciaal niet meer

    • Economie en ondernemerschap

    Van beruchte straat vol gokhuizen en bordelen naar cultuurplek met speciaalzaken—nu dreigt Addy Seuren na 25 jaar zijn danswinkel op de Witte de With kwijt te raken aan torenhoge huur en oprukkende horeca

  • “Nog meer vloeibaar gas in de Rotterdamse haven? Dacht het niet”

    • Haven

    De Rotterdamse bedrijven Vopak en Gasunie willen hun LNG-terminal Gate uitbreiden. Waanzin, betoogt Leo van Kampenhout van Fossielvrij NL in dit opiniestuk. “Dit project tegenhouden kan, maar daar hebben we de creatieve kracht van Rotterdammers voor nodig.”

  • Waarom je in Rotterdam nog steeds plastic flesjes zonder statiegeld kunt kopen

    • Economie en ondernemerschap

    In de kleine supermarkten én tussen het zwerfafval vind je in Rotterdam nog plastic flesjes zonder statiegeldlogo. Opvallend, want sinds 1 juli 2021 geldt in Nederland een statiegeldplicht. De Inspectie Leefomgeving en Transport handhaaft, maar na twee jaar zijn er nog steeds overtreders. Hoe kan dat?

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Een poëtische stortbui op de Binnenrotte!

    Venue: Binnenrotte
    Datum:
  • Van 12 tot en met 15 juni 2025 openen gebedshuizen hun deuren. Samen met Rotterdamse makers en denkers creëren we ruimte waarin kunst, gesprekken en workshops samenkomen.

    Venue: Meer dan 40 gebedshuizen in Rotterdam doen mee.
    Datum:
  • Het aantal betaalbare woningen moet omhoog, wachtlijsten omlaag. Woningzoekenden, waaronder families, alleenstaanden, studenten, ouderen, zijn wanhopig. Ons leven wordt uitgesteld door de wooncrisis. Dakloosheid is ons dreigende perspectief. Wij kunnen geen kant op! Wij eisen actie NU.

    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam