Ga naar de inhoud

Taalles: Man in nood

Taaldocent Said el Haji heeft deze week te dealen met het eergevoel van de enige aanwezig man in zijn klas…

Misschien kwam het doordat Manchu al een paar lessen afwezig was. Zonder Manchu was Hamdi maar de enige mannelijke cursist in de groep. Dat doet iets met een man als hij. De les stond geheel in het teken van het persoonlijk voornaamwoord en dus schreef ik eerst op het bord alle persoonlijk voornaamwoorden op. Er gingen algauw geluiden op van herkenning, we hadden immers al genoegzaam geoefend met de vervoeging van werkwoorden, waarbij het persoonlijk voornaamwoord zoals u wellicht weet van het grootste belang is omdat het de vorm van het werkwoord bepaalt. Daarna deelde ik stencils uit met daarop twee oefenopdrachten. De eerste opdracht was een invuloefening waarbij steeds uit drie persoonlijk voornaamwoorden gekozen moest worden. We deden dit gezamenlijk en één voor één, zodat iedereen minstens één keer aan de beurt kwam. Degene die het luidst meedeed, vooral als hij niet aan de beurt was, was onze Hamdi.

Hij was als een kind dat nooit geleerd heeft om te delen. Dat het niettemin telkens fout was wat hij riep, vond hij niet eens belangrijk. Belangrijker was zijn eergevoel. Want wat als nou bleek dat hij, Hamdi, de enige mannelijke cursist in de klas, ook nog eens de enige was die het persoonlijk voornaamwoord niet snapte? Straks ging die oude taart genaamd Bushra, die dacht dat ze zo geweldig slim was, hem uitlachen. Dat had ze ook een keer bij Manchu gedaan en dat was niet leuk, sterker nog: het was ronduit schandelijk.
Aangekomen bij de tweede oefening droeg ik de cursisten op om van alle zinnen die zojuist de revue waren gepasseerd vraagzinnen te maken. ‘Let op de plaats van het persoonlijk voornaamwoord,’ attendeerde ik. ‘Bij een vraagzin ruilt het persoonlijk voornaamwoord van plaats met het werkwoord. Het werkwoord gaat van de tweede plaats in de zin naar de eerste plaats. “Ik ga naar huis” wordt “Ga ik naar huis?”. En “Hij leest een boek” wordt “Leest hij een boek?” Is dat duidelijk?’ Ik keek iedereen in de ogen aan en iedereen keek mij evengoed in de ogen aan en ze knikten erbij ten teken dat het duidelijk was.
Hamdi zei: ‘Ik snap. Duidelijk.’

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Twee jaar na de White Lives Matter-projecties hebben de daders de politieke wind mee

    • Politiek

    Zes maanden cel eist het Openbaar Ministerie tegen de twee mannen die tijdens de jaarwisseling van 2022-2023 racistische leuzen op de Erasmusbrug projecteerden. Nigel van Schaik woonde de rechtszitting bij en ontdekte dat we anno 2025, met de PVV als grootste politieke partij, misschien wel moeten geloven aan een nieuwe werkelijkheid.

  • Niet lullen maar luisteren met filosoof Miriam Rasch

    • Kunst en Cultuur

    Filosoof Miriam Rasch vroeg zich af: wat betekent luisteren precies? Hoe luister je goed? Ze onderzocht het in haar boek Luisteroefeningen. Met een typisch Rotterdams klanklandschap op de achtergrond – een graafmachine, sirenes, optrekkende auto’s – pleit Rasch voor aandachtig luisteren, naar elkaar én naar de stad. “Als je al tien jaar in Rotterdam woont en je hebt nog nooit een racende auto gehoord, heb je dan wel echt een relatie met de stad?”

  • In memoriam Erik Brus: pleitbezorger en kroniekschrijver van de Rotterdamse letteren

    • In Memoriam

    Op 17 december overleed Erik Brus op 60-jarige leeftijd in Rotterdam. Erik was een markante persoonlijkheid en speelde een belangrijke rol in de letteren.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam