Ga naar de inhoud

Zestien jaar op de barricades voor de poëzie — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Tijdens Poetry International, dat op 13- 16 juni zijn 50-jarig bestaan viert, neemt directeur Bas Kwakman na zestien jaar afscheid. Vers Beton sprak met hem over zijn vertrek, Rotterdamse dichters en zijn boek ‘In Poëzie en Oorlog’.

bas_kwakman_10_WEB__Willem-de-Kam
beeld: Willem de Kam

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: waarom stop je als directeur van Poetry?

“Het is een pittige baan, directeur van een festival zijn. Dat vraagt je volle inzet. Terwijl ik zelf in de loop der tijd steeds meer de behoefte kreeg om me op inhoud te richten, kreeg het festival steeds meer behoefte aan een zakelijk leider; een manager. Dat ben ik jaren geweest, maar het paste me steeds minder goed. Ik heb nog een tijd geprobeerd om zowel het zakelijke als het inhoudelijke naast elkaar te doen, maar dat werd te veel. Je zou kunnen zeggen dat ik een beetje moegestreden ben. Ik kreeg een koppijn die niet meer wegging en ik wist dat het daaraan lag. Ik concludeerde: 16 jaar lang, 70 uur per week op de barricades staan voor de poëzie is geweldig geweest, maar het is tijd dat iemand anders het gaan doen. Ik heb het festival goed door een moeilijke tijd geloodst. Dat vind ik een mooie erfenis om aan iemand over te dragen.”

Het festival kondigt dit jaar een koerswijziging aan: van dichtersfestival naar publieksfestival. Hoe kijk je daar tegenaan?

“Toen ik in 2003 begon, werd onze programmeur Erik Menkveld geïnterviewd. Hem werd gevraagd wat hij hoopte en verwachtte van de nieuwe directeur. Hij zei toen: ‘ik hoop dat hij totaal andere dingen gaat doen. Dat mag zelfs zo ver gaan dat ik me er kapot aan erger. Het is belangrijk dat er iets totaal nieuws gebeurt, dat is goed voor het festival.’ Dat is hoe ik er nu ook over denk: laat ze vooral ontwikkelen, veranderen.”

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Rotterdam in de voetsporen van Bordewijks ‘Karakter’

    • Kunst en Cultuur

    Mediatoerisme wordt steeds populairder: je bezoekt plekken uit romans, films of series. Journalist Sjoerd Wielenga stapt in de voetsporen van de hoofdpersoon uit Bordewijks klassieker Karakter, Jacob Katadreuffe, een ambitieuze Rotterdamse rechtenstudent uit de vorige eeuw. En en passant ontmoet Wielenga zelfs zijn eigen voorouders.

  • Stoppen met Boijmans (zoals het was)

    • Kunst en Cultuur

    Het Boijmans kunnen we beter dicht laten, volgens cultureel ondernemer Hajo Doorn, toeristen weten Rotterdam toch wel te vinden. En cultureel en artistiek was het museum toch al een tijdje vergane glorie. Zijn oplossing: maak er een tempel voor fashion en popcultuur van.

  • De kunst van de Surinaams-Rotterdamse Ro Heilbron schuurt, en is nog steeds relevant

    • Kunst en Cultuur

    Ro Heilbron was protestschilder, caribist en kunstarbeider. Wie was deze man? Vers Beton sprak zijn weduwe, kunstenaars en kunstkenners in Rotterdam en Paramaribo.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Eigen initiatief van bewoners vind je boeiend. Je helpt graag bewoners om hun buren (beter) te leren kennen en hun plannen om te zetten in concrete acties. Je werft nieuwe straten, geeft advies, keurt de aanvragen goed (en soms ook af) en houdt de uitvoering in de gaten. Je bent een ervaren en communicatieve communitybuilder die Rotterdammers en hun buren bij staat met raad en daad.

  • Jij weet met jouw spark en gevoel voor gastvrijheid onze bezoekers te betoveren en bezorgt iedereen graag een warm welkom. Je houdt van servicegericht werken en wilt graag bijdragen aan een goed kaartverkoopproces voor onze bezoekers.

  • Bekijk alle vacatures