Voor de harddenkende Rotterdammer

Een stadion uit 1937 dat toe is aan vervanging. Een stadsbestuur dat een vervallen industrieterrein wil ontwikkelen tot hippe woon- en zakenwijk. Een businesscase die deze twee ambities samenbrengt. Fans die vrezen dat een nieuwbouwstadion op de Amsterdam Arena zal lijken. En een gemeenteraad die moet besluiten of de stad voor tientallen miljoenen mede-eigenaar wil worden van een nieuw stadion. Het is exact de situatie rond Feyenoord City. Alleen speelt dit verhaal zich 1500 kilometer noordelijker af, in het Zweedse Solna, een voorstad van Stockholm. 

DSC2775
Beeld door: beeld: Clément Morin

Voordat je verder leest...

Dit dossier is tot stand gekomen na diepgravend onderzoek van journalisten Bram Logger en Guido van Eijck. Dat is mogelijk dankzij de supporters van Vers Beton. Wil je meer van dit soort lokale journalistiek mogelijk maken? Word dan nu supporter van Vers Beton!

  1. Kurtoglu vergelijkt het met het Vasa-schip, een peperduur schip dat in 1628 op zijn eerste reis al zonk voor het de haven van Stockholm uit was: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vasa_(schip,_1628) ↩︎
  2. Zie bijvoorbeeld dit advies: https://www.feyenoord-city.nl/wp-content/uploads/2017/04/13_Considerations-LUSS.pdf ↩︎
Feyenoord City
20190222_091413

Bram Logger

Bram Logger (1980) studeerde rechten in Leiden en ging na een master journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen aan de slag bij het Utrechts Nieuwsblad, freepaper DAG en Trouw. Als freelance onderzoeksjournalist werkt hij voor coöperatie Sp/T, Investico, Follow the Money, de Groene Amsterdammer en Trouw. Hij verdiept zich al sinds 2013 in sporteconomie, waaronder ook de stadionplannen rondom de Kuip. Voor Vers Beton maakte hij dit dossier over Feyenoord City.

Profiel-pagina
photo-1

Clément Morin

Clément Morin is een fotograaf en filmmaker uit Parijs die tegenwoordig in Stockholm werkt. Hij maakt zowel commercieel als redactioneel werk en is gespecialiseerd in reisfotografie. Zijn laatste persoonlijke project “Material” gaat over het gebruik van natuurlijke bronnen, urbanisatie en het verdwijnen van wilde, ongerepte ruimte. Sinds 2011 is hij ook beeldredacteur voor het Zweedse agentschap voor fotojournalistiek Kontinent. 

Profiel-pagina