Kunstenaar Joep van Lieshout gaat zijn hoofdkwartier aan de Keileweg ontwikkelen tot De Brutus – drie torens bovenop een bonkig cultuurcluster. Architect Tim Peeters zag de maquettes en vreest: wordt de kunstenaar straks ingehaald door voorspelbare en betekenisloze ontwikkelingsretoriek?
Vrijdagmorgen halfelf op de Keileweg. Achter Joep van Lieshout aan duiken we onder een halfopen garagedeur door, de gigantische werkplaats van AVL Mundo in. Binnen voelt, ruikt en klinkt het naar maakindustrie. Een blonde jongen met skibril zet een slijptol in een enorme metalen cilinder. De vonken vliegen door de hal. Uit een gettoblaster pompen zware industriële beats – Gesaffelstein meets Einstürzende Neubauten. Achterin de loods staan twee witte maquettes. Het zijn de kleinste objecten in de ruimte, maar ze belichamen verreweg de grootste fantasieën van de kunstenaar: de verwezenlijking van het Planus Megalomanus Maximus Epidemea uit 2008.
Nog geen reactie — begin de discussie!