Ga naar de inhoud

Aan tafel met: Anastasia de Ruyter van Lof der Zoetheid — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

In een themaweek over eten kan de visie van chefs natuurlijk niet ontbreken! Elke dag gaan we met een Rotterdamse chef in gesprek. Anastasia de Ruyter begon in een tijd dat koffie met een taartje nog nauwelijks ergens te genieten was. Van de hypes en de influencers die nu veel bepalen, moet ze niet veel hebben: “Alles wat langzaam groeit, heeft ook een lange adem”.

Anastasia-de-Ruyter-Lof-der-Zoetheid-2
beeld: Daphne van Drenth

Terwijl ik moeder en dochter spreek, zitten ze aan tafel in hun zaak een enorme berg zilveren theelepeltjes te poetsen. Het is een verzameling die ze geërfd hebben van een vaste klant. De sfeer ademt dat de zaak geworteld is op deze plek in de stad en in de harten van de mensen die er wonen. In november is het tien jaar geleden dat Anastasia en Elena de deuren van hun hoekpand aan het Noordplein openden. Ik heb het zelf allemaal van dichtbij meegemaakt. Anastasia is al zo’n 20 jaar een goede vriendin van me en ik was als afwasser de allereerste medewerker van Lof der Zoetheid.

Hoe zag de horeca in Rotterdam eruit tien jaar geleden?

Anastasia: “Rustig, héél rustig. Je had de classics, waarvan je wist dat het altijd goed was: Mevrouw Meijer, de Eendracht, Zinc. Alles wat Geertje Yntema gedaan heeft [Lux en La Pizza onder andere, red.]. Die kwaliteit was er op dat moment wel. Maar qua lunch, koffie en taart was er niet veel. De Urban Espresso Bar is op het gebied van koffie echt een pionier geweest. Voor taart kon je naar banketbakkers natuurlijk, of Koekela en Dudok. Maar het idee van een goede kop koffie drinken met een taartje erbij, dat was bijna niet. Er was dus plek voor onze zaak.”

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

  • “Het is een illusie dat stedelijke experimenten leiden tot meer inclusiviteit”

    • Stedelijke ontwikkeling en architectuur

    De gemeente Rotterdam experimenteert er op los, ze noemt zichzelf zelfs ‘stadslab’. Maar wat betekent dat precies – een stad als laboratorium? Onderzoeker Sabrina Rahmawan-Huizenga promoveerde erop aan de Erasmus Universiteit: “Je kan experimenten zien als sociaal beleid met de minst mogelijke middelen.”

  • Ben ik tijdelijk ontheemd of mag ik hier blijven? Oekraïners weten niet waar ze aan toe zijn

    • Samenleving en zorg

    Ving Rotterdam eerder en masse Oekraïense vluchtelingen op en boden ook inwoners kleding, slaapzakken en zelfs hun huis aan; na duizend dagen oorlog is het sentiment gekanteld. De opvang wordt afgebouwd en Oekraïners moeten er straks aan meebetalen. Steeds meer vallen in een gat tussen tijdelijk ontheemd en definitief asiel. Wat betekent dit voor hun dagelijks leven?

  • “Ik wil betrokken mensen die bouwen aan het team” – maar vind die maar eens met een hardnekkig lerarentekort

    • Samenleving en zorg

    Klassen naar huis sturen, leerlingen verdelen, externe inhuur en groepen samenvoegen: allemaal lapmiddelen voor het nijpende lerarentekort. Sommige basisscholen zetten kunstvakdocenten in, maar velen vinden ook dit een schijnoplossing: “Ik wil geen mensen die de lestijd vullen. Onze school zoekt leerkrachten die goede instructies kunnen geven in taal en rekenen.”

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Ben jij een liefhebber van hedendaagse dans en nieuwe dansmakers? Krijg je er
    energie van om anderen enthousiast te maken voor hun voorstellingen? Dan is Dansateliers op zoek naar jou!

  • The Engage Biennal 2025 is seeking a Versatile and creative Visual Marketing Specialist for 8 hours a week, to support the launch of this exciting new biennial. If you are passionate about storytelling through visuals, crafting striking campaigns, and ensuring brand consistency, this role is for you.

  • The engage biennial 2025 is seeking a clever and versatile copywriter for 10 hours per week, to support the launch of this new biennial in Rotterdam. If you thrive on communicating complex ideas with nuance, humor, and creativity, and have an interest in contemporary art, design, and socio-political issues, we want to hear from you!

  • Bekijk alle vacatures