Ga naar de inhoud

Eurovision: geen goede visie voor Rotterdam

Florian Cramer vreest dat het Eurovisie Songfestival de weg plaveit voor een toekomst van easyjetsetters en airbnb’ers, waar Rotterdam later spijt van krijgt. Net zoals hij dat in zijn geboortestad Berlijn zag gebeuren. 

versbeton_opinierubriek-04
beeld: Michael van Kekem

Even snel de cijfers: volgens RTL gaat de Gemeente Rotterdam het Eurovisie Songfestival in 2020 met bijna 15,5 miljoen euro subsidiëren. Laten we het er maar even niet over hebben dat Rotterdam de armoedehoofdstad van Nederland is waar – volgens de maatschappelijke organisatie Warm Rotterdam – 25 procent van de kinderen op of onder de armoedegrens opgroeit en waar zo’n 27.000 huishoudens met schulden kampen die ze uit eigen kracht niet meer kunnen aflossen. En ook niet over het feit dat de 15,5 miljoen geen investering in hogere inkomsten uit toerisme is, maar dat ‘het economische effect op Nederland […] uiteindelijk nihil is’, volgens ING-econoom Thijs Geijer.

Toen Rotterdam cultuurhoofdstad van Europa 2001 werd, was daarvoor 17 miljoen gulden aan gemeentelijke subsidies gebudgetteerd, het voor inflatie gecorrigeerde equivalent van nu 10,2 miljoen Euro. In andere woorden: aan dit eendaagse commerciële spektakel wordt nu 50 procent meer uitgegeven dan eerder aan een jaarprogramma – en laten we het even niet over artistieke kwaliteit hebben. De Eurovision Song Contest heeft ongetwijfeld zijn charme als orgie van camp en eurotrash. Maar met 15.000 euro voor de ballroom-evenementen van Kiki House of Angels en Queer Rotterdam, zou je meer doen voor camp popcultuur in Rotterdam dan met 15 miljoen euro voor Eurovision. Het binnen willen halen van een dergelijk evenement is in mijn ogen een typisch voorbeeld van een second city minderwaardigheidscomplex.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Het stiekem afschaffen van de Percentageregeling voelde voor Rotterdamse kunstenaars als een brute straatroof

    • Kunst en Cultuur

    Siebe Thissen breekt een lans voor het opnieuw invoeren van de Percentageregeling Beeldende Kunst, die de gemeente in 2005 stilletjes (of onwetend?) afschafte. Met de regeling mag 1% van de gemeentelijke bouwkosten worden besteed aan het verfraaien van gebouwen en beeldende kunst.

  • “In de Rotterdamse cultuur worden de grote organisaties groter en de kleine kleiner”

    • Kunst en Cultuur

    Hoe moet het verder met kunstenaarscollectief TimeWindow in het Zomerhofkwartier, nu het geen geld meer krijgt uit het Cultuurplan? Mede-oprichter Jette Schneider ziet het somber in: “Over niet al te lange tijd hebben we nieuwe manieren nodig om makers in de stad te houden. Want voordat je het weet verdwijnt die mooie, creatieve, slagvaardige cultuur uit de stad.” Een interview.

  • Niet lullen maar luisteren met filosoof Miriam Rasch

    • Kunst en Cultuur

    Filosoof Miriam Rasch vroeg zich af: wat betekent luisteren precies? Hoe luister je goed? Ze onderzocht het in haar boek Luisteroefeningen. Met een typisch Rotterdams klanklandschap op de achtergrond – een graafmachine, sirenes, optrekkende auto’s – pleit Rasch voor aandachtig luisteren, naar elkaar én naar de stad. “Als je al tien jaar in Rotterdam woont en je hebt nog nooit een racende auto gehoord, heb je dan wel echt een relatie met de stad?”

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam