Ga naar de inhoud

Sanneke van Hassel: “Fictie is een uitnodiging om vaker over het leven van andere mensen na te denken” — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

De nieuwe verhalenbundel van Rotterdamse schrijver Sanneke van Hassel verschijnt deze maand: Nederzettingen. Vers Beton vroeg haar hoe Rotterdam in haar verhalen is veranderd sinds ze begon met schrijven, en meer.

Sanneke van Hassel kwam met een omweg – zoals ze het zelf zegt – in het vak van auteur terecht. Van jongs af aan verzon ze verhalen, maar ze deed daar verder niet veel mee. Na de studies theaterwetenschap en cultuurgeschiedenis werkte ze jarenlang achter de schermen in de theaterwereld. Na ‘het honderdste persbericht’, was het tijd voor iets anders. Ook toen ze naar de Schrijversvakschool ging en in literaire tijdschriften publiceerde, bleef het idee dat schrijven haar beroep kon worden voor haar ongrijpbaar. Tot uitgeverij De Bezige Bij belde: ze debuteerde met de verhalenbundel IJsregen (2005). Hoewel ze sindsdien ook romans publiceerde, staat Van Hassel vooral bekend als auteur van korte verhalen, zoals in haar nieuwe bundel Nederzettingen.

Ik las op de site van de uitgever dat het boek ‘over een rusteloze tijd en een versplinterde samenleving’ verhaalt. Dat klonk mij vrij pessimistisch in de oren?
“Later heb ik aan die tekst nog ‘met humor en mededogen’ toegevoegd, maar dat staat er vast nog niet bij. Een splinter doet pijn, daarom klinkt versplintering wat negatief. Maar zo bedoel ik het hier niet. Het gaat erom dat er in de stad heel veel verschillende levens heel dicht op elkaar geleid worden. Het laatste verhaal van de bundel gaat over een man die al zijn hele leven in een straat woont en door de brandweer uit zijn zolderkamer getakeld wordt omdat hij met een zware longontsteking naar het ziekenhuis moet. Terwijl dat gebeurt denkt hij heel liefdevol aan alle mensen die hij kent in zijn straat. Hij ziet de diversiteit als een rijkdom en zo zie ik dat ook.”

Waarom koos je de titel Nederzettingen?
“Als titel van een bundel kies ik meestal de titel van een verhaal waar ik tevreden mee ben, die tot de verbeelding spreekt en iets van de thematiek laat doorschemeren. In dit geval gaat het titelverhaal over een archeologe die onderzoek doet naar de eerste vestigingen van de stad Rotterdam en tegelijkertijd zichzelf graag wil vestigen. Als je op een plek gaat wonen, werken, dan zet je jezelf als het ware ergens neder. Archeologie laat zien hoe tijdelijk dat kan zijn. Archeologen leggen plekken bloot waar ooit hele beschavingen waren, maar waar nu gewoon een bos overheen gegroeid kan zijn. Dat vind ik de ontwikkelingen Rotterdam ook relativeren, het is sinds een jaar of tien booming, maar misschien is er over twintig jaar wel weer een slechte tijd.”

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Heeft Rotterdam straks nog wel een kunstacademie? Toekomst WdKA onzeker door fusieplannen

    • Kunst en Cultuur

    Hogeschool Rotterdam heeft reorganisatieplannen. Onderdeel daarvan is een mogelijke fusie tussen de Willem de Kooning Academie en het Instituut voor Communicatie en Informatietechnologie. Daarmee verliest de kunstacademie mogelijk haar naam, zelfstandige positie en medewerkers.

  • Grote culturele instellingen zwijgen over de genocide in Gaza 

    • Kunst en Cultuur

    Na meer dan twee jaar oorlog wordt er gesproken over een mogelijke wapenstilstand in Gaza. Terwijl meer dan 2000 kunstenaars oproepen tot een culturele boycot van Israël houden de grote spelers in Rotterdam hun lippen stijf op elkaar. Een stilte die steeds zwaarder begint te wegen.

  • Het succesverhaal van het Rotterdams Wijktheater

    • Kunst en Cultuur

    Het Rotterdams Wijktheater weet bewoners die normaal niks met theater hebben, toch te bereiken. Sterker nog: het krijgt bewoners zelfs op de planken om in een voorstelling te spelen over hun eigen verhaal. Hoe krijgen ze dat voor elkaar?

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

  • Overal in de keten nemen partijen verantwoordelijkheid – van architecten en steden tot financiers en ontwikkelaars. Deze editie van Carbon Stories laat zien hoe de markt de koers verandert: dertien toonaangevende vastgoedpartijen zetten een nieuwe standaard voor de materiaalgebonden CO₂-uitstoot van nieuwbouwprojecten.

    Venue: Keilepand
    Datum:
  • Gesprek over ontwerpend onderzoek en de impact van water bij coöperatieve gebiedsontwikkeling Keilekwartier. Ontwerpers en experts gaan met buurtbewoners en ondernemers in gesprek over hoe collectiviteit en een coöperatieve aanpak kunnen bijdragen aan een klimaatadaptieve stadswijk.

    Venue: Keilepand
    Datum:
  • In twee talkshows praat journalist Tara Lewis met verschillende gasten over hoe de openbare ruimte in de stad beter ingericht kan worden voor onder andere vrouwen, en hoe we omgaan met de vele lege gebouwen in de stad nu dat er weer gekraakt wordt.

    Venue: Theater Rotterdam - De Tuinkamer
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam