Ga naar de inhoud

Hoe Insta-kunst de stad in de uitverkoop zet — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Grote, kleurige kunst die erom vraagt om op Instagram te komen is een duidelijke tendens. Het ziet er soms heel goed uit, maar maakt ook van de stad een inwisselbare plek. Zo verdwijnt bovendien de ruimte voor kritiek, expressie en gelaagdheid, ziet kunstrecensent Sandra Smets. 

MarcellaHomsma_02
beeld: Marcella Homsma

Tijdens de Art Rotterdam-week in februari dit jaar, was eigenlijk vooral één kunstwerk populair: de Love Tunnel van VollaersZwart. De voetgangerstunnel van de Maastunnel was met duizenden stickers van hartjes bedekt, en leek gemaakt te zijn als een decor voor selfies. De tunnel werd een perspectivisch ideale achtergrond waarin het hartjespatroon voortkwam uit een onzichtbaar verdwijnpunt achter degene die poseerde voor de foto. Het had geen Instagramfilters meer nodig want het blacklight zorgde voor extra effect. Vrijwel iedereen in de tunnel stond er foto’s en filmpjes te maken, om direct via Whatsapp en Instagram door te sturen aan de buitenwereld.

Dit soort grote, kleurige kunst die erom vraagt om op Instagram te komen, is een zichtbare tendens. Interactieve kunst is het soms ook, zoals de met traptredes beklede muurschildering naast het Oogziekenhuis. De een gaat erop staan, de ander maakt de foto. Hetzelfde functioneert de muurschildering van fietsen in de Delftsestraat. Ter hoogte van de trappers steken er steuntjes uit de muur om op te poseren – ook een Kodakmoment voor de Instagramdoelgroep.

Dat kunst wordt voltooid in de perceptie van de beschouwer is op zich een aan te moedigen en emancipatoire benadering. Maar echt kijken is nog niet hetzelfde als kieken door je lens. Dat was vorige winter ook te merken bij de blauwe lichtwolk van Daan Roosegaarde in het Museumpark. Overal schenen telefoonschermpjes door de wolk heen. Bezoekers keken niet naar elkaar of naar de wolk, maar naar hun schermpjes.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk. Je bent al lid vanaf € 7,50 per maand, de eerste maand lees je gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Stoppen met Boijmans (zoals het was)

    • Kunst en Cultuur

    Het Boijmans kunnen we beter dicht laten, volgens cultureel ondernemer Hajo Doorn, toeristen weten Rotterdam toch wel te vinden. En cultureel en artistiek was het museum toch al een tijdje vergane glorie. Zijn oplossing: maak er een tempel voor fashion en popcultuur van.

  • De kunst van de Surinaams-Rotterdamse Ro Heilbron schuurt, en is nog steeds relevant

    • Kunst en Cultuur

    Ro Heilbron was protestschilder, caribist en kunstarbeider. Wie was deze man? Vers Beton sprak zijn weduwe, kunstenaars en kunstkenners in Rotterdam en Paramaribo.

  • Opinie: maak van ‘The Culture’ een pijler van het Rotterdams cultuurbeleid

    • Kunst en Cultuur

    Het DNA van Rotterdam bestaat uit The Culture, van hiphop tot community power. Toch krijgt het amper steun. Indirah Tauwnaar & Janpier Brands pleiten in hun opinie voor een radicale stap: 33% van het cultuurbudget naar deze beweging.

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Jij weet met jouw spark en gevoel voor gastvrijheid onze bezoekers te betoveren en bezorgt iedereen graag een warm welkom. Je houdt van servicegericht werken en wilt graag bijdragen aan een goed kaartverkoopproces voor onze bezoekers.

  • Wij zijn op zoek naar een nieuw lid voor de RvT. We zoeken een toezichthouder met aanvullende competenties van de zittende leden, en daarom bij uitstek iemand uit de culturele sector zelf en bovendien de diversiteit van de raad vergroot. Ervaring is ondergeschikt aan de bereidheid om te leren en ontwikkelen als toezichthouder.

  • Bekijk alle vacatures