Ga naar de inhoud

Hoe Insta-kunst de stad in de uitverkoop zet — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Grote, kleurige kunst die erom vraagt om op Instagram te komen is een duidelijke tendens. Het ziet er soms heel goed uit, maar maakt ook van de stad een inwisselbare plek. Zo verdwijnt bovendien de ruimte voor kritiek, expressie en gelaagdheid, ziet kunstrecensent Sandra Smets. 

MarcellaHomsma_02
beeld: Marcella Homsma

Tijdens de Art Rotterdam-week in februari dit jaar, was eigenlijk vooral één kunstwerk populair: de Love Tunnel van VollaersZwart. De voetgangerstunnel van de Maastunnel was met duizenden stickers van hartjes bedekt, en leek gemaakt te zijn als een decor voor selfies. De tunnel werd een perspectivisch ideale achtergrond waarin het hartjespatroon voortkwam uit een onzichtbaar verdwijnpunt achter degene die poseerde voor de foto. Het had geen Instagramfilters meer nodig want het blacklight zorgde voor extra effect. Vrijwel iedereen in de tunnel stond er foto’s en filmpjes te maken, om direct via Whatsapp en Instagram door te sturen aan de buitenwereld.

Dit soort grote, kleurige kunst die erom vraagt om op Instagram te komen, is een zichtbare tendens. Interactieve kunst is het soms ook, zoals de met traptredes beklede muurschildering naast het Oogziekenhuis. De een gaat erop staan, de ander maakt de foto. Hetzelfde functioneert de muurschildering van fietsen in de Delftsestraat. Ter hoogte van de trappers steken er steuntjes uit de muur om op te poseren – ook een Kodakmoment voor de Instagramdoelgroep.

Dat kunst wordt voltooid in de perceptie van de beschouwer is op zich een aan te moedigen en emancipatoire benadering. Maar echt kijken is nog niet hetzelfde als kieken door je lens. Dat was vorige winter ook te merken bij de blauwe lichtwolk van Daan Roosegaarde in het Museumpark. Overal schenen telefoonschermpjes door de wolk heen. Bezoekers keken niet naar elkaar of naar de wolk, maar naar hun schermpjes.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • “Bij de gemeente ontbreekt een cultuurpolitieke visie op wat de stad nodig heeft”

    • Kunst en Cultuur

    Deze maand beslist de gemeenteraad over de toekenning van de cultuurplangelden, aan de hand van adviezen over het Cultuurplan 2025-2028. Wethouder Said Kasmi stelde daarvoor een onafhankelijke adviescommissie in die werd ondersteund door een extern adviesbureau, nadat hij in 2023 de Raad voor Kunst en Cultuur ophief. Volgens de Rotterdamse Kunststichting mocht het allermaal niet baten: de structurele problemen duren onverminderd voort. Lees hun ongevraagd advies. 

  • Bij Truus gingen niet alleen de nieuwste reportages, maar ook de wederwaardigheden over de toonbank

    • Kunst en Cultuur

    Een halve eeuw lang kon de Rotterdammer bij Veenstra terecht voor alles – van wereldjournalistiek tot literaire kritieken en van lectuur tot wenskaarten. In een alsmaar gentrificerend Lusthofkwartier was dat een van de weinige constanten. Maar met de tijd verdween ook de wens – en daarmee Truus. Deze maand sloot de buurtboekhandel de deuren, maar niet zonder een tijdloos afscheid.

  • “We gaan Nederland bevrijden van neutraliteit”

    • Kunst en Cultuur

    Neutraliteit is een groot goed in de Nederlandse media, cultuur en wetenschap. Maar hoe neutraal zijn we eigenlijk – en wat betekent dat in tijden van oorlog? Festival New Radicalisms onderzocht de grenzen van neutraal-zijn. Arlette van den Berg was erbij en sprak met organisator Shirin Mirachor, directeur van (A)WAKE.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • On 21 November platform for city culture De Dépendance welcomes Michèle Lamont, an acclaimed Harvard sociologist, to discuss her new book ‘Seeing Others: How Recognition Works and How it Can Heal a Divided World’ at De Sportschool, Rotterdam-Charlois. 

    Venue: De Sportschool
    Datum:
  • Geniet van vier dubbelconcerten waarbij veelbelovende talenten en bekende namen het podium delen.

    Venue: Batavierhuis
    Datum:
  • In de maand november doet de Pointer pop-up redactie in onderzoek in Rotterdam. Vanuit een…

    Venue: Witte de Withstraat 42
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam