Ga naar de inhoud

Streetart Afrikaanderwijk kent wel degelijk gelaagdheid

De werken die in de Afrikaanderwijk zijn aangebracht tijdens POW!WOW! zijn geen ‘urban styling’ en citymarketing maar boeiend en cultureel relevant werk, betoogt organisator Jaap van der Doelen. Hij licht de achtergrond van de werken toe. 

MarcellaHomsma_12
beeld: Marcella Homsma

Het artikel Hoe Insta-kunst de stad in de uitverkoop zet dat deze week op Vers Beton verscheen – een scherp opinie-artikel van Sandra Smets – plaatst een aantal interessante kanttekeningen bij de huidige streetart-boom in Rotterdam. Hierin vraagt zij zich af of dergelijke publieke kunst nog wel kunst genoemd mag worden, zeker wanneer citymarketing en het scoren van Instagram-likes de voornaamste beweegreden lijkt te zijn achter het kunstwerk, in plaats van prikkelen, expressie van de maker, of het overbrengen van een idee. Zo een kritische houding, vinden wij als curator van werken die hopen te prikkelen of verwonderen, absoluut te prijzen.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Het stiekem afschaffen van de Percentageregeling voelde voor Rotterdamse kunstenaars als een brute straatroof

    • Kunst en Cultuur

    Siebe Thissen breekt een lans voor het opnieuw invoeren van de Percentageregeling Beeldende Kunst, die de gemeente in 2005 stilletjes (of onwetend?) afschafte. Met de regeling mag 1% van de gemeentelijke bouwkosten worden besteed aan het verfraaien van gebouwen en beeldende kunst.

  • “In de Rotterdamse cultuur worden de grote organisaties groter en de kleine kleiner”

    • Kunst en Cultuur

    Hoe moet het verder met kunstenaarscollectief TimeWindow in het Zomerhofkwartier, nu het geen geld meer krijgt uit het Cultuurplan? Mede-oprichter Jette Schneider ziet het somber in: “Over niet al te lange tijd hebben we nieuwe manieren nodig om makers in de stad te houden. Want voordat je het weet verdwijnt die mooie, creatieve, slagvaardige cultuur uit de stad.” Een interview.

  • Niet lullen maar luisteren met filosoof Miriam Rasch

    • Kunst en Cultuur

    Filosoof Miriam Rasch vroeg zich af: wat betekent luisteren precies? Hoe luister je goed? Ze onderzocht het in haar boek Luisteroefeningen. Met een typisch Rotterdams klanklandschap op de achtergrond – een graafmachine, sirenes, optrekkende auto’s – pleit Rasch voor aandachtig luisteren, naar elkaar én naar de stad. “Als je al tien jaar in Rotterdam woont en je hebt nog nooit een racende auto gehoord, heb je dan wel echt een relatie met de stad?”

  • Alle artikelen

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam