Ga naar de inhoud

Waarom deelsteps, deelscooters en Uber de stad niet perse veiliger of schoner maken — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Deelauto’s, deelfietsen, deelscooters en deelsteps: nieuwe vervoerders overspoelen Rotterdam. De stad moet er veiliger, minder vol en schoner van worden, doordat mensen hun eigen ‘vieze’ auto of scooter laten staan. Daar is echter heel wat op af te dingen.

Versbeton_Final_MaaikeCanne_OKT2019_Uber
beeld: Maaike Canne

De elektrische deelstep komt naar Rotterdam. Vanaf januari 2020 kunnen we al steppend van noord naar zuid en van oost naar west. De step is de nieuwste loot aan de stam van het ‘deelvervoer’. Zo hadden we in Rotterdam al de vele verschillende deelfietsen, de elektrische scooters van Felyx, de ‘golfkarretjes’ van Lev, de autoritjesdienst Uber, en binnenkort dus ook de elektrische steps die in steden als Antwerpen, Brussel en Parijs mateloos populair zijn. Om overlast zoals met de deelfietsen te voorkomen – die werden lukraak in de stad gedumpt – mogen er niet te veel steps ineens komen, waarschuwde wethouder Judith Bokhove.

Maar wat voegen die deelsteps toe, behalve dat het een leuke en snelle manier is om van a naar b te komen? Het belangrijkste argument voor de deelsteps is dat ze duurzaam zouden zijn. Ze veroorzaken geen benzinewalm en nemen weinig ruimte in. Maar de steps zijn niet zo duurzaam in productie en gebruik. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat ze gemiddeld nog geen maand mee gaan. Dat betekent dat er continu nieuwe steps gemaakt en vervoerd moeten worden. De steps worden bovendien ‘s nachts opgeladen en moeten dan van straat gehaald worden. In Brussel zie je particuliere (vervuilende) dieselbusjes rondscheuren om zo veel mogelijk steps op te kunnen laden tegen vergoeding. Uit onderzoek in Brussel en Frankrijk blijkt bovendien dat de deelsteps vooral ten koste gaan van openbaar vervoer en lopen, en dus niet van autogebruik. Het is dus maar de vraag of de stad er echt schoner van wordt. In Parijs gebeuren er bovendien regelmatig ongelukken met de steps.

Al één reactie — discussieer mee!

  • Al 6 dagen staat er een Uber-Jump voor de deur half over stoep. Sinds 3 dagen staat er een tweede Jump bij. Gemeente Rotterdam heeft na vragen/ klachten laten weten dat deze deelfietsen er net zo lang mogen staan “als ze niet in weg staan”. Waarom zijn er geen regels voor deze Dump-fietsen in openbare ruimte? Wat is verdienmodel? En voor wie?

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • In dit avondprogramma bespreken we hoe het mondiale voedselsysteem zich manifesteert, welke rol Nederland daarin speelt, hoe kwetsbaar het is en of de grenzen ervan inmiddels bereikt zijn?

    Venue: Keilepand
    Datum:
  • Kom naar de EUR Sustainability Summit 2024 op 16 en 17 mei aan de Erasmus Universiteit! Laten we samen nadenken over de rol van universiteiten in het bevorderen van een rechtvaardige en duurzame samenleving. We zullen ook een beweging voor samenwerking binnen de Nederlandse academische gemeenschap aanmoedigen.

    Venue: Erasmus Woudestein Campus
    Datum:
  • TMC Holanda is op zoek naar hét zangtalent van Nederland. En jij kan hierbij zijn! 

    Venue: Theater Zuidplein
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Investeer jij binnenkort in de toekomst van de volgende generaties door betaalbare woningen te ontwikkelen in Rotterdam? 

  • De Medewerker Verhuur en Evenementen draagt ter ondersteuning van en in samenwerking met de Coördinator Horeca, Verhuur en Publieksservice zorg voor de realisatie van commerciële en culturele verhuuractiviteiten in theaterzalen en andere ruimtes van Jeugdtheater Hofplein. Gastvrijheid is daarbij belangrijk en het is prettig als je initiatief neemt om bestaande werkwijzen te verbeteren. 

  • Gefascineerd door popcultuur en de belevingswereld van de millennial creëren we universums waar verschillende genres en disciplines elkaar kruisen en een nieuwe zintuiglijke ervaring vormen: musicals over het einde van de wereld, meditatieve opera’s, eco-feministische punkbands, onnavolgbare radiokunst en monumenten voor een verdrinkende stad. We zijn verslaafd aan ons publiek en zingen, aan de vooravond van de apocalyps, de longen uit ons lijf in een poging een alternatieve timeline te unlocken.

  • Bekijk alle vacatures