Ga naar de inhoud

Waarom deelsteps, deelscooters en Uber de stad niet perse veiliger of schoner maken — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Deelauto’s, deelfietsen, deelscooters en deelsteps: nieuwe vervoerders overspoelen Rotterdam. De stad moet er veiliger, minder vol en schoner van worden, doordat mensen hun eigen ‘vieze’ auto of scooter laten staan. Daar is echter heel wat op af te dingen.

Versbeton_Final_MaaikeCanne_OKT2019_Uber
beeld: Maaike Canne

De elektrische deelstep komt naar Rotterdam. Vanaf januari 2020 kunnen we al steppend van noord naar zuid en van oost naar west. De step is de nieuwste loot aan de stam van het ‘deelvervoer’. Zo hadden we in Rotterdam al de vele verschillende deelfietsen, de elektrische scooters van Felyx, de ‘golfkarretjes’ van Lev, de autoritjesdienst Uber, en binnenkort dus ook de elektrische steps die in steden als Antwerpen, Brussel en Parijs mateloos populair zijn. Om overlast zoals met de deelfietsen te voorkomen – die werden lukraak in de stad gedumpt – mogen er niet te veel steps ineens komen, waarschuwde wethouder Judith Bokhove.

Maar wat voegen die deelsteps toe, behalve dat het een leuke en snelle manier is om van a naar b te komen? Het belangrijkste argument voor de deelsteps is dat ze duurzaam zouden zijn. Ze veroorzaken geen benzinewalm en nemen weinig ruimte in. Maar de steps zijn niet zo duurzaam in productie en gebruik. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat ze gemiddeld nog geen maand mee gaan. Dat betekent dat er continu nieuwe steps gemaakt en vervoerd moeten worden. De steps worden bovendien ‘s nachts opgeladen en moeten dan van straat gehaald worden. In Brussel zie je particuliere (vervuilende) dieselbusjes rondscheuren om zo veel mogelijk steps op te kunnen laden tegen vergoeding. Uit onderzoek in Brussel en Frankrijk blijkt bovendien dat de deelsteps vooral ten koste gaan van openbaar vervoer en lopen, en dus niet van autogebruik. Het is dus maar de vraag of de stad er echt schoner van wordt. In Parijs gebeuren er bovendien regelmatig ongelukken met de steps.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam