Ga naar de inhoud

Waarom deelsteps, deelscooters en Uber de stad niet perse veiliger of schoner maken — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Deelauto’s, deelfietsen, deelscooters en deelsteps: nieuwe vervoerders overspoelen Rotterdam. De stad moet er veiliger, minder vol en schoner van worden, doordat mensen hun eigen ‘vieze’ auto of scooter laten staan. Daar is echter heel wat op af te dingen.

Versbeton_Final_MaaikeCanne_OKT2019_Uber
beeld: Maaike Canne

De elektrische deelstep komt naar Rotterdam. Vanaf januari 2020 kunnen we al steppend van noord naar zuid en van oost naar west. De step is de nieuwste loot aan de stam van het ‘deelvervoer’. Zo hadden we in Rotterdam al de vele verschillende deelfietsen, de elektrische scooters van Felyx, de ‘golfkarretjes’ van Lev, de autoritjesdienst Uber, en binnenkort dus ook de elektrische steps die in steden als Antwerpen, Brussel en Parijs mateloos populair zijn. Om overlast zoals met de deelfietsen te voorkomen – die werden lukraak in de stad gedumpt – mogen er niet te veel steps ineens komen, waarschuwde wethouder Judith Bokhove.

Maar wat voegen die deelsteps toe, behalve dat het een leuke en snelle manier is om van a naar b te komen? Het belangrijkste argument voor de deelsteps is dat ze duurzaam zouden zijn. Ze veroorzaken geen benzinewalm en nemen weinig ruimte in. Maar de steps zijn niet zo duurzaam in productie en gebruik. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat ze gemiddeld nog geen maand mee gaan. Dat betekent dat er continu nieuwe steps gemaakt en vervoerd moeten worden. De steps worden bovendien ‘s nachts opgeladen en moeten dan van straat gehaald worden. In Brussel zie je particuliere (vervuilende) dieselbusjes rondscheuren om zo veel mogelijk steps op te kunnen laden tegen vergoeding. Uit onderzoek in Brussel en Frankrijk blijkt bovendien dat de deelsteps vooral ten koste gaan van openbaar vervoer en lopen, en dus niet van autogebruik. Het is dus maar de vraag of de stad er echt schoner van wordt. In Parijs gebeuren er bovendien regelmatig ongelukken met de steps.

Al één reactie — discussieer mee!

  • Al 6 dagen staat er een Uber-Jump voor de deur half over stoep. Sinds 3 dagen staat er een tweede Jump bij. Gemeente Rotterdam heeft na vragen/ klachten laten weten dat deze deelfietsen er net zo lang mogen staan “als ze niet in weg staan”. Waarom zijn er geen regels voor deze Dump-fietsen in openbare ruimte? Wat is verdienmodel? En voor wie?

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • Duo lecture by Slava Balbek (online) and David Gianotten & Michael den Otter of OMA, organised in collaboration with the Ukraine-the Netherlands Urban Network. Wednesday 6 December 2023, 18:30 – 20:15 (Doors open at 18:00). Register for the offline event or join the live stream

    Venue: Independent School for the City
    Datum:
  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • De debuutroman van Ireen van der Lem begint op de dag dat de woningcorporatie een bewonersavond houdt over de voorgenomen sloop van de woningen in een staat; en eindigt op de dag dat de laatste bewoner wordt uitverhuisd.

    Venue: De leeszaal
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Museum Boijmans Van Beuningen beheert een collectie van uitzonderlijke kwaliteit, verdeeld over vele eeuwen en disciplines. Het museum is een gewaardeerde speler in een internationaal netwerk van toonaangevende musea, maar is ook nauw verbonden met Rotterdam, een stad met 660.000 inwoners en 175 talen.

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Bekijk alle vacatures