Ga naar de inhoud

Drie tips aan het college om de gemiste Maastunnel-kans recht te zetten

Het ‘groenste college ooit’ heeft een schot voor open doel gemist. Ze hadden de heropening van de Maastunnel kunnen aangrijpen om het autoverkeer door de stad blijven te beperken, betogen Adriaan Korthuis en Emile van Rinsum. Drie manieren om dat alsnog te doen.

versbeton_opinierubriek-02
beeld: Michael van Kekem

De Maastunnel is weer volledig open voor auto’s. De opstoppingen op ’s-Gravendijkwal, Pleinweg en Henegouwerlaan zijn terug van weggeweest. Bumper aan bumper slingert een eindeloze stoet rokende voertuigen zich door de stad. Bewoners langs de Tunneltraverse mogen zich weer verheugen in een dagelijkse extra portie vieze lucht. 

Al 2 reacties — discussieer mee!

  • Eerdere colleges investeerden tonnen om tot een oplossing te komen voor de verkeersoverlast op de ’s Gravendijkwal. Niet alleen milieu maar ook stedenbouwkundige argumenten zijn omarmt en er werden door de jaren heen meerdere moties unaniem aangenomen om de situatie te verbeteren. Bewoners uit de buurt hebben twee opties gepresenteerd om tot een oplossing te komen: a. overkapping van de tunneltraverse; (er ligt gemeentelijk bestekklaar plan en maquette) óf b. verkeerscirculatieplan waarbij 2/3 van het snelverkeer een alternatieve route zoekt of verdwijnt. Dit kan blijkt uit de recentelijke ‘halve’ 2-jarige afsluiting en de renovatie uit mei 2016 waarbij deel traverse geheel was afgesloten voor 4 maanden. Neem een voorbeeld aan vele steden wereldwijd die dit soort snelwegen door de stad hebben aangepakt. Anno 2020 zijn dit soort binnenstedelijke traverses niet meer verantwoord. Gemeente heeft 1,3 mljd beschikbaar uit verkoop Eneco en Hoekstra heeft ook nog een investeringsfonds. Niet meer lullen maar poetsen !

  • Tussen de verkeersgeul van de tunnel ligt een rustige en mooie groenzone door wethouder Kusters een ” toplocatie” voor woningbouw wordt genoemd, dat zei hij notabene bij het aanbieden van een door 6000 bezoekers van deze zone en het fraaie achterliggende Park woensdag bij hem op stadhuis persoonlijk werd overhandigd. Een ’toplocatie’ , je moet maar durven. Aan de ene kant langsrazend verkeer, aan de andere kant een opeenhoping van toeristische evenementen en twee Rijksmonumenten, de Euromast en het Tunnelgebouw..
    Ruim 700 woningen wil een bouwconsortium (Era, Heymans, een woningcorporatie) in deze smalle zone inpersen, dus flink de hoogte in, onder het motto: massa is kassa! Daarvoor word de groen zone aan weerskanten van de Euromast kaalgeslagen, van bomen en aanplant ontdaan en tenslotte met een grote hoeveelheid zand opgehoopt. Wég groene uitloop uitloop uit de drukte van de stad, groen fietspad naar de Tunnel, wég mooie afzooming van het Park. Wéér een mooie aantrekkelijke oever van Parkhaven en Maas opgeofferd aan het belang van enkelen die van hun uitzicht ten koste van duizenden Rotterdammers en bezoekers moeten missen. Natuurlijk verzetten de bewoners van het Scheepvaartkwartier, de
    Mûllerpier, het Lloyd gebied en vele andere bewoners zich tegen de rauwe aanslag op een aangenaam gebied met vele leuke functies. Het lijkt wel alsof het gemeentebestuur is blijven steken in de opbouwfase van Rotterdam na de vernietiging van de binnenstad, Nieuw, hoog, staal en glas waren de toverwoorden. Maar koesteren van bestaande dingen, aardige open ruimten, straten, randzones en niet direct economisch nuttige plekken werden het kind van de stedelijke rekening. Het wordt tijd dat de gemeente de regie weer volledig in handen neemt.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • De kracht van stilte tijdens de rouwmars Samen voor Palestina

    • Politiek

    Met het lawaai van ronkende motoren, vuurwerk en leuzen begon Rotterdam op 22 oktober luid te protesteren tegen de aanvallen op Gaza. Maar er is ook stil protest. Zo kleurde woensdag de Hofpleinfontein rood en was er de week ervoor een rouwmars voor de slachtoffers. Loulou Drinkwaard liep mee.

  • Big Brother in de bijstand 3: Zullen ze het ooit leren?

    • Politiek

    De negatieve ervaringen van bijstandsgerechtigden drongen nauwelijks tot het grote publiek door. Totdat de gemeenteraad wethouder Richard Moti tot de orde riep. Luister nu deel 3 van de podcast Big Brother in de bijstand.

  • Big Brother in de bijstand 2: Over dieven en kleuters

    • Politiek

    “Tijdens heronderzoeken werden bijstandsontvangers als een dief of kleuter behandeld”, zegt onderzoeker Margot Kersing van de Erasmus Universiteit. Luister naar deel 2 van de podcast Big Brother in de bijstand.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als stagiair(e) Marketing & Communicatie ondersteun je de afdeling op verschillende vlakken en krijg je een breed pakket aan taken en werkzaamheden.

  • WAT DOE JIJ ALS FRACTIECOÖRDINATOR? 

    Als coördinator vervul je een belangrijke rol in en rond de fractie van GroenLinks PvdA Zuid-Holland. Je biedt praktische ondersteuning aan statenleden, volgt de  (politieke) actualiteit, coördineert politieke activiteiten en zorgt ervoor dat de  fractie haar relaties onderhoudt. De functie biedt een interessante plek om je  verder in provinciale politiek te verdiepen.

  • Vers Beton zoekt een stagiair vanaf januari 2024. We begeleiden je om je eigen leerdoelen te halen en zelf journalistieke producties te maken voor Vers Beton.

  • Bekijk alle vacatures