Het ‘groenste college ooit’ heeft een schot voor open doel gemist. Ze hadden de heropening van de Maastunnel kunnen aangrijpen om het autoverkeer door de stad blijven te beperken, betogen Adriaan Korthuis en Emile van Rinsum. Drie manieren om dat alsnog te doen.
De Maastunnel is weer volledig open voor auto’s. De opstoppingen op ’s-Gravendijkwal, Pleinweg en Henegouwerlaan zijn terug van weggeweest. Bumper aan bumper slingert een eindeloze stoet rokende voertuigen zich door de stad. Bewoners langs de Tunneltraverse mogen zich weer verheugen in een dagelijkse extra portie vieze lucht.
Al 2 reacties — discussieer mee!
Eerdere colleges investeerden tonnen om tot een oplossing te komen voor de verkeersoverlast op de ’s Gravendijkwal. Niet alleen milieu maar ook stedenbouwkundige argumenten zijn omarmt en er werden door de jaren heen meerdere moties unaniem aangenomen om de situatie te verbeteren. Bewoners uit de buurt hebben twee opties gepresenteerd om tot een oplossing te komen: a. overkapping van de tunneltraverse; (er ligt gemeentelijk bestekklaar plan en maquette) óf b. verkeerscirculatieplan waarbij 2/3 van het snelverkeer een alternatieve route zoekt of verdwijnt. Dit kan blijkt uit de recentelijke ‘halve’ 2-jarige afsluiting en de renovatie uit mei 2016 waarbij deel traverse geheel was afgesloten voor 4 maanden. Neem een voorbeeld aan vele steden wereldwijd die dit soort snelwegen door de stad hebben aangepakt. Anno 2020 zijn dit soort binnenstedelijke traverses niet meer verantwoord. Gemeente heeft 1,3 mljd beschikbaar uit verkoop Eneco en Hoekstra heeft ook nog een investeringsfonds. Niet meer lullen maar poetsen !
Tussen de verkeersgeul van de tunnel ligt een rustige en mooie groenzone door wethouder Kusters een ” toplocatie” voor woningbouw wordt genoemd, dat zei hij notabene bij het aanbieden van een door 6000 bezoekers van deze zone en het fraaie achterliggende Park woensdag bij hem op stadhuis persoonlijk werd overhandigd. Een ’toplocatie’ , je moet maar durven. Aan de ene kant langsrazend verkeer, aan de andere kant een opeenhoping van toeristische evenementen en twee Rijksmonumenten, de Euromast en het Tunnelgebouw..
Ruim 700 woningen wil een bouwconsortium (Era, Heymans, een woningcorporatie) in deze smalle zone inpersen, dus flink de hoogte in, onder het motto: massa is kassa! Daarvoor word de groen zone aan weerskanten van de Euromast kaalgeslagen, van bomen en aanplant ontdaan en tenslotte met een grote hoeveelheid zand opgehoopt. Wég groene uitloop uitloop uit de drukte van de stad, groen fietspad naar de Tunnel, wég mooie afzooming van het Park. Wéér een mooie aantrekkelijke oever van Parkhaven en Maas opgeofferd aan het belang van enkelen die van hun uitzicht ten koste van duizenden Rotterdammers en bezoekers moeten missen. Natuurlijk verzetten de bewoners van het Scheepvaartkwartier, de
Mûllerpier, het Lloyd gebied en vele andere bewoners zich tegen de rauwe aanslag op een aangenaam gebied met vele leuke functies. Het lijkt wel alsof het gemeentebestuur is blijven steken in de opbouwfase van Rotterdam na de vernietiging van de binnenstad, Nieuw, hoog, staal en glas waren de toverwoorden. Maar koesteren van bestaande dingen, aardige open ruimten, straten, randzones en niet direct economisch nuttige plekken werden het kind van de stedelijke rekening. Het wordt tijd dat de gemeente de regie weer volledig in handen neemt.