Ga naar de inhoud

De Kaap gekaapt

Pionierende ondernemers zoals zij maakten Katendrecht populair. Met liefde en hard werken, betoogt Eelkje Christine Bosch. “Nu zien we vastgoedontwikkelaars lachend ervandoor gaan met wat wij hebben neergezet en zijn wij de dupe van nieuwe, onbetaalbare huren.”

fenixloodsen_lvd_12
beeld: Loes van Duijvendijk

In een hoek van de Fenix Food Factory heb ik, samen met mijn man Folco, sinds juli 2015 een eigenwijze zelfstandige boekhandel. Wat ik doe, en de mensen om me heen, daar word je niet rijk van. We zijn op Katendrecht gaan zitten uit liefde voor die gekke plek. We doen waar we goed in zijn en waar mensen blij van worden. Onze klanten zijn mensen uit de omgeving en de leukere toeristen. We voelen ons thuis tussen de ondernemers in de Fenix 2: zij maken kaas, bier, brood, geven dansles. Een plek om je in je eigen buurt thuis te voelen of inspiratie te vinden. We halen mensen naar deze wijk en proberen er te zijn voor de mensen die hier al waren.

Totdat de stenen rondom het culturele hart van Katendrecht verkocht werden door de gemeente, aan Stichting Droom en Daad die plannen heeft voor een museum over landverhuizers en een plek voor “creatieve, culinaire en culturele activiteiten”. Mooie plannen, echt waar. Maar wij – van pioniersrestaurant Paul Posse en de Fenix Food Factory die er al sinds mei 2014 zit, tot de ondernemers die er later nog bijkwamen – mogen het nu verder zelf uitzoeken. Blijkbaar vindt diezelfde gemeente die Katendrecht voorbij zag komen in de Lonely Planet en The Guardian, het niet nodig om de hardwerkende huurders van hun ooit vervallen pand nog te belonen. En die mooie nieuwe eigenaar? Die negeert voor het gemak al die ondernemers die de buurt zo aantrekkelijk voor ze maakten.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek

Als abonnee van Vers Beton kun je alle artikelen onbeperkt lezen en delen met je eigen netwerk.

Misschien vind je dit ook interessant

De Stadsagenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Ben jij een liefhebber van hedendaagse dans en nieuwe dansmakers? Krijg je er
    energie van om anderen enthousiast te maken voor hun voorstellingen? Dan is Dansateliers op zoek naar jou!

  • The Engage Biennal 2025 is seeking a Versatile and creative Visual Marketing Specialist for 8 hours a week, to support the launch of this exciting new biennial. If you are passionate about storytelling through visuals, crafting striking campaigns, and ensuring brand consistency, this role is for you.

  • The engage biennial 2025 is seeking a clever and versatile copywriter for 10 hours per week, to support the launch of this new biennial in Rotterdam. If you thrive on communicating complex ideas with nuance, humor, and creativity, and have an interest in contemporary art, design, and socio-political issues, we want to hear from you!

  • Bekijk alle vacatures