Ga naar de inhoud

De Kaap gekaapt

Pionierende ondernemers zoals zij maakten Katendrecht populair. Met liefde en hard werken, betoogt Eelkje Christine Bosch. “Nu zien we vastgoedontwikkelaars lachend ervandoor gaan met wat wij hebben neergezet en zijn wij de dupe van nieuwe, onbetaalbare huren.”

fenixloodsen_lvd_12
beeld: Loes van Duijvendijk

In een hoek van de Fenix Food Factory heb ik, samen met mijn man Folco, sinds juli 2015 een eigenwijze zelfstandige boekhandel. Wat ik doe, en de mensen om me heen, daar word je niet rijk van. We zijn op Katendrecht gaan zitten uit liefde voor die gekke plek. We doen waar we goed in zijn en waar mensen blij van worden. Onze klanten zijn mensen uit de omgeving en de leukere toeristen. We voelen ons thuis tussen de ondernemers in de Fenix 2: zij maken kaas, bier, brood, geven dansles. Een plek om je in je eigen buurt thuis te voelen of inspiratie te vinden. We halen mensen naar deze wijk en proberen er te zijn voor de mensen die hier al waren.

Totdat de stenen rondom het culturele hart van Katendrecht verkocht werden door de gemeente, aan Stichting Droom en Daad die plannen heeft voor een museum over landverhuizers en een plek voor “creatieve, culinaire en culturele activiteiten”. Mooie plannen, echt waar. Maar wij – van pioniersrestaurant Paul Posse en de Fenix Food Factory die er al sinds mei 2014 zit, tot de ondernemers die er later nog bijkwamen – mogen het nu verder zelf uitzoeken. Blijkbaar vindt diezelfde gemeente die Katendrecht voorbij zag komen in de Lonely Planet en The Guardian, het niet nodig om de hardwerkende huurders van hun ooit vervallen pand nog te belonen. En die mooie nieuwe eigenaar? Die negeert voor het gemak al die ondernemers die de buurt zo aantrekkelijk voor ze maakten.

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • Didier Eribon is internationally renowned for his groundbreaking work Returning to Reims. Part memoir, part social and political theory, the book caused a stir in France and approached cult status in Germany, where it touched a nerve with its central premise that the mainstream left is to blame for pushing the working classes towards the far right and nationalism.

    Venue: De Dépendance, OASE
    Datum:
  • Brutus Space presenteert deze zomer een nieuwe, dynamische editie van Wild Summer of Art. Naast een expositie van 50 Rotterdamse hedendaagse kunstenaars omvat deze editie een uitgebreid publieksprogramma vol evenementen, screenings en performances.

    Venue: Brutus
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Het hoofd marketing & communicatie ontwikkelt en werkt aan het marketingbeleid van MOMO Festival, MOMO Concerts en MOMO Create  en is eindverantwoordelijk voor de uitvoering ervan, waarbij het optimaliseren van het publieksbereik centraal staat.

  • Het bedrijfsbureau is de uitvoeringsorganisatie van de koepelcoöperatie Energie van Rotterdam. Met een klein team werken we dagelijks aan de ondersteuning van de energiecoöperaties, het realiseren van energieprojecten en het behartigen van de belangen in de stad.

  • The Writer’s Guide (to the Galaxy) is een cursuscentrum voor written (en soms ook een beetje spoken) word. Ook is het een ontmoetingsplek voor jonge schrijvers, boekennerds en intersectionele feministen.

  • Bekijk alle vacatures