De verbouwing van de Hoekse Lijn tot metro kost veel meer dan tot nu toe bekend is. Door een kostenoverschrijding van 175 miljoen euro loopt de eindafrekening op tot bijna 500 miljoen euro. Dit blijkt uit een reconstructie van onderzoekscollectief Spit in samenwerking met OPEN Rotterdam, WOS en SCHIE, die vandaag op Vers Beton verschijnt.
Bij de opening van de metrolijn in september 2019 meldde de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) dat de totale investering 462 miljoen euro bedroeg, een overschrijding van 90 miljoen. Maar dat is lang niet alles. Zo betaalde MRDH – een samenwerking van 23 gemeenten – in 2017 ruim 18 miljoen euro aan ProRail om het spoor richting Hoek van Holland over te nemen. Ook de tussentijdse verhogingen van het budget door MRDH zijn niet meegeteld, evenals 6 miljoen euro aan extra vertragingskosten.
De totale investering loopt daardoor op tot circa 500 miljoen euro. Daarbovenop komt nog de 80 miljoen euro die vervoersbedrijf RET heeft geleend bij de Europese Investeringsbank voor zestien nieuwe metrostellen die op het omgebouwde treinspoor gaan rijden.
Het bedrag kan bovendien verder oplopen, want de verlenging naar het strand is niet klaar. Tankopslagbedrijf Vopak ontvangt daarnaast nog altijd een onbekende financiële compensatie, omdat het vanwege problemen met de vergunning niet met goederentreinen naar zijn terminal in Vlaardingen kan rijden.
Al één reactie — discussieer mee!
Ik was bezig een reactie te schrijven, maar die was al vertrokken voor hij af was. Mogelijk is die er nu wel.
Kortom, los van wat ik eerder schreef. Goed onderzoek, maar dat moet er vooral toe leiden dat we nu eindelijk eens meer geld in OV gaan steken.
Joost Schrijnen