Ga naar de inhoud

Reconstructie: zo ontspoorde metro Hoekse Lijn voor honderden miljoenen — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

De ombouw van de Hoekse Lijn duurde twee jaar langer dan gepland en werd bijna twee keer zo duur als begroot: circa 500 miljoen euro totaal. Hoe kon het zo misgaan? Mismanagement, wensdenken en een gebrek aan democratische controle lieten het project ontsporen, blijkt uit een reconstructie van onderzoekscollectief Spit voor Vers Beton, OPEN Rotterdam, WOS en SCHIE.


Salih_Kilic__SchiedamCentrum_0002

 

beeld: Salih Kiliç

Dit artikel in minder dan een minuut

  • De ombouw van de Hoekse Lijn pakt tientallen miljoenen duurder uit dan betrokkenen tot dusver hebben toegegeven. Lees hier het nieuwsbericht. 
  • Interne auditrapporten van de RET schetsen al snel een onthutsend beeld. Het project staat bol van de risico’s, concluderen de opstellers in 2016.
  • Zo lukt het de projectleiding niet de werkzaamheden af te stemmen, waardoor aannemers elkaar in de weg zitten. Ook betalen sommige bouwers liever een contractboete dan dat ze aan het werk gaan.
  • In 2007 geven gemeenteraden hun zegen aan het project, dat dan wordt geraamd op 56 tot 73 miljoen euro. Het blijkt de laatste keer dat ze hun democratische zegje mogen doen.
  • Sindsdien zijn de kosten bijna verachtvoudigd, tot circa 500 miljoen euro. En de teller loopt nog altijd. 

Liever kijken dan lezen? Spot on Stories maakte een animatie die in anderhalve minuut uitlegt hoe dit dossier in elkaar steekt.

Al één reactie — discussieer mee!

  • Een sterk artikel met een verontrustend antwoord van onze bestuurders. Natuurlijk zijn er tal van plussen aan te wijzen en waren de stations aan de Hoekse lijn aan onderhoud toe, en dat zullen ze eerdaags weer zijn, zodat het hele proces opnieuw kan gaan beginnen. Het antwoord van RET en MRDH laat vooral zien dat ze er niets van leren, en die komende vernieuwing opnieuw met een optimistisch budget door de besluitvorming wordt gejast, en met allerlei kostenverhogingen met vooral bestuurlijke oorzaken, tot een dan nieuw ‘normaal’ zullen leiden. Maar hoe logisch is het dat een ‘naamswijziging’ van de bestuurlijke laag een duurdere Hoekse Lijn veroorzaakt? Hoeveel tijd heeft het gekost voordat een risico-opslag, een kans op kostenverhoging van nu 55 miljoen, ook daadwerkelijk uitgegeven is? Waarom een audit, als een onwenselijk resultaat genegeerd wordt? Etc. Laat tenminste zien dat je wilt leren van fouten.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Het belang van samen stad maken: ‘Bewoners krijgen er een enorm democratisch zelfvertrouwen van’

    • Politiek

    Hoe zorgen we ervoor dat iedereen inspraak heeft in de stad? Tijdens het Stadmakerscongres legt presentator Sanne Poot deze vraag – en meer – voor aan universitair docent Urban Planning Nanke Verloo, Peter Zuurbier van actiegroep De Esch, Eva Rovers van Bureau Burgerberaad en projectleider Klimaatberaad Jasmijn van Weenen.

  • De kracht van stilte tijdens de rouwmars Samen voor Palestina

    • Politiek

    Met het lawaai van ronkende motoren, vuurwerk en leuzen begon Rotterdam op 22 oktober luid te protesteren tegen de aanvallen op Gaza. Maar er is ook stil protest. Zo kleurde woensdag de Hofpleinfontein rood en was er de week ervoor een rouwmars voor de slachtoffers. Loulou Drinkwaard liep mee.

  • Big Brother in de bijstand 3: Zullen ze het ooit leren?

    • Politiek

    De negatieve ervaringen van bijstandsgerechtigden drongen nauwelijks tot het grote publiek door. Totdat de gemeenteraad wethouder Richard Moti tot de orde riep. Luister nu deel 3 van de podcast Big Brother in de bijstand.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam