Ga naar de inhoud

Reconstructie: zo ontspoorde metro Hoekse Lijn voor honderden miljoenen — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

De ombouw van de Hoekse Lijn duurde twee jaar langer dan gepland en werd bijna twee keer zo duur als begroot: circa 500 miljoen euro totaal. Hoe kon het zo misgaan? Mismanagement, wensdenken en een gebrek aan democratische controle lieten het project ontsporen, blijkt uit een reconstructie van onderzoekscollectief Spit voor Vers Beton, OPEN Rotterdam, WOS en SCHIE.


Salih_Kilic__SchiedamCentrum_0002

 

beeld: Salih Kiliç

Dit artikel in minder dan een minuut

  • De ombouw van de Hoekse Lijn pakt tientallen miljoenen duurder uit dan betrokkenen tot dusver hebben toegegeven. Lees hier het nieuwsbericht. 
  • Interne auditrapporten van de RET schetsen al snel een onthutsend beeld. Het project staat bol van de risico’s, concluderen de opstellers in 2016.
  • Zo lukt het de projectleiding niet de werkzaamheden af te stemmen, waardoor aannemers elkaar in de weg zitten. Ook betalen sommige bouwers liever een contractboete dan dat ze aan het werk gaan.
  • In 2007 geven gemeenteraden hun zegen aan het project, dat dan wordt geraamd op 56 tot 73 miljoen euro. Het blijkt de laatste keer dat ze hun democratische zegje mogen doen.
  • Sindsdien zijn de kosten bijna verachtvoudigd, tot circa 500 miljoen euro. En de teller loopt nog altijd. 

Liever kijken dan lezen? Spot on Stories maakte een animatie die in anderhalve minuut uitlegt hoe dit dossier in elkaar steekt.

Al één reactie — discussieer mee!

  • Een sterk artikel met een verontrustend antwoord van onze bestuurders. Natuurlijk zijn er tal van plussen aan te wijzen en waren de stations aan de Hoekse lijn aan onderhoud toe, en dat zullen ze eerdaags weer zijn, zodat het hele proces opnieuw kan gaan beginnen. Het antwoord van RET en MRDH laat vooral zien dat ze er niets van leren, en die komende vernieuwing opnieuw met een optimistisch budget door de besluitvorming wordt gejast, en met allerlei kostenverhogingen met vooral bestuurlijke oorzaken, tot een dan nieuw ‘normaal’ zullen leiden. Maar hoe logisch is het dat een ‘naamswijziging’ van de bestuurlijke laag een duurdere Hoekse Lijn veroorzaakt? Hoeveel tijd heeft het gekost voordat een risico-opslag, een kans op kostenverhoging van nu 55 miljoen, ook daadwerkelijk uitgegeven is? Waarom een audit, als een onwenselijk resultaat genegeerd wordt? Etc. Laat tenminste zien dat je wilt leren van fouten.

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • De morele ondergrens van de gemeente ligt lager dan je denkt

    • Politiek

    Jonasz Dekkers windt zich op over hoe Rotterdam met dakloze mensen omgaat. Beboeten, uitzetten en een Top 29 maken van degenen die de meeste overlast geven, hij vindt het een grof schandaal. 

  • Woonvisie ingehaald door de actualiteit

    • Politiek

    De actualiteit heeft de nieuwe Woonvisie alweer ingehaald volgens Mustapha Eaisaouiyen van het initiatief Recht op de stad. Lees zijn opinie over waarom de Woonvisie rammelt, onvolledig is en geschreven vanuit een beleidsmakersbubbel.

  • Een geschiedenis van Rotterdamse burgemeesters en slavernij

    • Politiek

    Rotterdam kent een aantal foute burgemeesters. Ze handelden in mensen, hadden banden met de VOC of WIC en werden aangesteld om de winst uit suikerrietplantages veilig te stellen. Loulou Drinkwaard maakte een lijst.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • School’s Out! #39 with Barbara Stok. A lecture, drinks, bites and a short movie. Friday…

    Venue: Independent School for the City
    Datum:
  • Netwerk Ongedocumenteerden Onderdak start met bouwen in Rotterdam. Kom naar de kick-off op 9 maart.…

    Venue: Rotterdamse Ongedocumenteerden Steunpunt
    Datum:
  • On Monday March 11, Rotterdam based ‘platform for metropolitan issues’ De Dépendance welcomes award-winning science journalist Angela Saini in Arminius, on the occasion of her highly acclaimed book ‘The Patriarchs: How Men Came to Rule’.

    Venue: Arminius
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam

  • Als coördinator ben jij het reisbureau voor cursisten van DRIFT’s Transition Academy. Jij zorgt ervoor…

  • Eigen initiatief van bewoners vind je boeiend. Je helpt graag bewoners om hun buren (beter) te leren kennen en hun plannen om te zetten in concrete acties. Je werft nieuwe straten, geeft advies, keurt de aanvragen goed (en soms ook af) en houdt de uitvoering in de gaten. Je bent een ervaren en communicatieve communitybuilder die Rotterdammers en hun buren bij staat met raad en daad.

  • GroenLinks Rotterdam zoekt een creatieve social media redacteur met een focus op online communicatie en contentcreatie. Als social media redacteur werk je elke dag aan het online uitdragen van ons verhaal over een groen, sociaal en inclusief Rotterdam.

  • Bekijk alle vacatures