Ga naar de inhoud

Hoe kunstfestival New Radicalism me herinnerde aan de rijkdom van mijn Marokkaanse wortels — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Het festival New Radicalism toont een staalkaart van frisse, stereotype-doorbrekende kunst uit het Midden-Oosten, Noord-Afrika en de diaspora. Een feest der herkenning én een hoopvol verhaal, vindt Hasna El Maroudi, die zelf lange tijd worstelde met het op waarde schatten van haar Marokkaanse roots.

CK2A0506
beeld: Fleur Beerthuis

Wanneer ik denk aan mensen uit het MENA-gebied is mijn eerste associatie de arbeidsmigrant uit Marokko. Niet zo vreemd, aangezien mijn vader in de jaren zestig met dat doel de oversteek maakte van Rabat naar Rotterdam. Maar ik denk ook aan vluchtelingen uit Syrië, aan het Israël-Palestina conflict, aan Arabische kalligrafie en aan rijke oliesjeiks uit Saoedi-Arabië. Dat alles zogenaamd gelardeerd met een sausje van vrouwonvriendelijke onderdrukking. 

Mijn associaties met het gebied zijn niet bepaald positief en tamelijk algemeen. Ze vinden bovendien geen enkele basis in mijn eigen ervaringen, maar zijn het resultaat van beeldvorming en stereotyperingen. Die zijn zo hardnekkig, dat zelfs mijn eigen ondervindingen met mijn land van herkomst ze niet zonder meer kunnen doorbreken. 

Gerelateerde inhoud

Steun onafhankelijke journalistiek voor Rotterdam

We kunnen deze artikelen alleen maken dankzij onze leden. Lees onbeperkt alle artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Fijt & Fictie is een plek om (veilig) op je bek te gaan als cabaretier

    • Kunst en Cultuur

    Nederland-cabaretland heeft een schitterend gebrek: tussen al dat professioneel gebulder door, zijn er nauwelijks plekken om veilig repertoire te testen, op je bek te kunnen gaan, bij voorkeur tegenover een toegeeflijke zaal. Fijt & Fictie probeert hier verandering in te brengen, ondervond Bas Keemink. 

  • “Bij de gemeente ontbreekt een cultuurpolitieke visie op wat de stad nodig heeft”

    • Kunst en Cultuur

    Deze maand beslist de gemeenteraad over de toekenning van de cultuurplangelden, aan de hand van adviezen over het Cultuurplan 2025-2028. Wethouder Said Kasmi stelde daarvoor een onafhankelijke adviescommissie in die werd ondersteund door een extern adviesbureau, nadat hij in 2023 de Raad voor Kunst en Cultuur ophief. Volgens de Rotterdamse Kunststichting mocht het allermaal niet baten: de structurele problemen duren onverminderd voort. Lees hun ongevraagd advies. 

  • Bij Truus gingen niet alleen de nieuwste reportages, maar ook de wederwaardigheden over de toonbank

    • Kunst en Cultuur

    Een halve eeuw lang kon de Rotterdammer bij Veenstra terecht voor alles – van wereldjournalistiek tot literaire kritieken en van lectuur tot wenskaarten. In een alsmaar gentrificerend Lusthofkwartier was dat een van de weinige constanten. Maar met de tijd verdween ook de wens – en daarmee Truus. Deze maand sloot de buurtboekhandel de deuren, maar niet zonder een tijdloos afscheid.

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • On 21 November platform for city culture De Dépendance welcomes Michèle Lamont, an acclaimed Harvard sociologist, to discuss her new book ‘Seeing Others: How Recognition Works and How it Can Heal a Divided World’ at De Sportschool, Rotterdam-Charlois. 

    Venue: De Sportschool
    Datum:
  • Geniet van vier dubbelconcerten waarbij veelbelovende talenten en bekende namen het podium delen.

    Venue: Batavierhuis
    Datum:
  • In de maand november doet de Pointer pop-up redactie in onderzoek in Rotterdam. Vanuit een…

    Venue: Witte de Withstraat 42
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam