Ga naar de inhoud

Wat een postercampagne zegt over hoe we naar schulden kijken — betaald artikel

Dit artikel is voorzien van een blokkade in verband met betaalde toegang, waardoor een gedeelte van de inhoud pas leesbaar is wanneer je bent ingelogd en beschikt over een geldig abonnement.

Duizenden jonge Rotterdammers hebben flinke schulden. Hoe komt dat, wat doet dat met hen en wat kosten schulden ons als samenleving? In een drieluik gaat Adriaan de Jonge op zoek naar antwoorden. Deel 2: is er een verschuiving in het hardnekkige idee dat schulden ‘je eigen schuld’ zijn?

versbeton—matzwart—schulden-1-2
beeld: Matzwart

In de tram richting IJsselmonde, voorbij de Essalammoskee en de Kuip, zie ik posters met het gezicht van de 28-jarige dansleraar Donovan Felter erop. Op de poster grijpen vier dikke zwarte cijfers de aandacht: zes, één, zeven, acht. Ze vormen een bedrag van meer dan zesduizend euro. Met een min ervoor. De tekst bovenaan de poster: ‘Nieuwe sneakers of mijn zorgverzekering betalen?’

Al 4 reacties — discussieer mee!

  • Wethouders en ambtenaren krijgen meer macht omdat ze meer taken naar zich toegeschoven krijgen met de Omgevingswet. Maar wie controleert hen?

    Niet de collegepartijen, die maar één taak schijnen te hebben: volstrekt incapabele wethouders in het zadel houden. Ze lezen niets, ze discussiëren niet , maar zeggen apatisch “ja” tegen alles in de hoop de volgende keer ook meer dan 140.000 en auto met chauffeur te krijgen.
    Linkse democratie in de praktijk (één stem meer !)

  • Ik ben dan wel geen jonge Rotterdammer, maar heb me, als ‘arme’ Rotterdammer wel enorm geërgerd aan de posters. Alsof je, als je in de schulden zit, een keus zou moeten maken tussen nieuwe sneakers kopen of de zorgverzekering betalen! De keus komt vaker neer op: de zorgverzekering betalen óf de huur. Of: de zorgverzekering betalen óf eten kopen.

  • Er zijn natuurlijk heel vele redenen waarom iemand in de schulden komt.
    Om uit de schulden te blijven zou het ook helpen als men zich bewust is van de verleidingsprincipes van Cialdini. Vrij vertaald:
    1. Wederkerigheid: je geeft iets gratis weg waardoor de ander zich gedrongen voelt om iets terug te doen
    2. Iedereen wil consequent zijn: als je eenmaal ja hebt gezegd, wil je dat blijven doen
    3. Sociale bewijskracht, of er bij willen horen: ‘iedereen’ doet het. Dan kun jij toch niet achterblijven?
    4. Sympathie: je neemt eerder iets van iemand aan die vriendelijk is, mooi is, je complimenten geeft, op wie je wilt lijken
    5. Vertrouwen: je neemt sneller iets aan van iemand met autoriteit: experts, iemand die ‘onafhankelijk’ is, beoordelingen van ‘de meerderheid’
    6. Iets is schaars, of je doet jezelf tekort: ‘er zijn er nog maar 2’, ‘dit is je laatste kans’, ‘eigenlijk mag dit niet’, ‘alleen vandaag met 50% korting’, ‘dit kost je zoveel geld’.
    Verplicht lesstof op de middelbare school (of nog eerder)?

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam