Ga naar de inhoud

Ten Hope pepermuntfabriek: Schizofrene geursensaties voor koningin Wilhelmina

Ferrie Weeda beschrijft beeldend hoe koningin Wilhelmina in 1912 langs de gloednieuwe supermoderne pepermuntfabriek van Ten Hope aan de Westzeedijk kwam. “Het boeit me mateloos: het rauwe, stinkende, industriële Rotterdam met daarin die brave, ouderwetse Wilhelmina in die mutsige koets.”

5FINAL_VersBeton_Pepermuntfabriek_MaaikeCanne_copy
beeld: Maaike Canne

De dag erna zou de Titanic zinken, maar dat kon Wilhelmina nog niet weten. Op zaterdag 13 april 1912 bracht de vorstin een ‘aangekondigd, niet-officieel bezoek’ aan Rotterdam. ‘De koningin verlangde de stad te zien zóóals zij in ’t gewone leven is,’ zo schreef Het Rotterdamsch Nieuwsblad. De timing was volgens het Algemeen Handelsblad perfect: ‘De havens en rivier zijn in den laatsten tijd gestadig overvol geweest.’

Wilhelmina arriveerde per koninklijke trein, in het gezelschap van Prins Hendrik, haar notoir overspelige en geldverslindende echtgenoot. Hoewel… in Rotterdam smeet hij zijn geld niet over de balk. Hier stond de Prins er juist om bekend dat hij zijn rekeningen niet voldeed. Deze reputatie had hij met name gevestigd onder Rotterdamse prostituees. Zo zou hij eens op de Schiedamsedijk in z’n ondergoed op straat zijn gesmeten, nadat hij bij een bordeel weigerde te betalen voor bewezen diensten. Ik heb dit verhaal van mijn oma.

Al 3 reacties — discussieer mee!

Schrijf hier je reactie

Heb je geen account? Maak hier een gratis reageerdersaccount aan. En bekijk hier de huisregels van dit forum.

Gerelateerde inhoud

Wil je dit soort artikelen blijven lezen?

Vers Beton kan niet bestaan zonder haar leden. Lees onbeperkt artikelen op Vers Beton voor € 7,50 per maand, de eerste maand is gratis.

Misschien vind je dit ook interessant

  • Waarom huurders in de vrije sector hun mond niet opentrekken

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    Torenhoge huren met schimmige community- en servicekosten, een bouwput voor de deur, lekkages en een huisbaas die niet thuis geeft. Toch durven huurders in de vrije sector niet snel te klagen, omdat ze zo afhankelijk zijn van hun verhuurder. Maar het kan wel degelijk helpen. Lees het onderzoek van Teun van den Ende.

  • Met het invoeren van 30 kilometerzones rijst de vraag: van wie is de straat?

    • Architectuur en stedelijke ontwikkeling

    De gemeente wil van Rotterdam waar mogelijk een 30 kilometerzone maken. Dat vergt een geheel nieuwe weginrichting waarbij de auto steeds minder de norm is. De vraag rijst: aan wie behoort de openbare ruimte toe?

  • Het Havenkwartier op Katendrecht is vooral voor de happy few

    • Architectuurkritiek

    Het laatste plekje in hartje Katendrecht is gekaapt: nieuwbouwproject Havenkwartier is opgeleverd. Het imposante, antracietgrijze gebouw herbergt tweehonderd woningen. Maar wat voegt het toe aan de Kaap? En voor wie is deze community eigenlijk bedoeld?

  • Alle artikelen

De agenda die je aan het denken zet

  • A new edition of A Mic of One’s Own, a series of collaborations between Kunstinstituut Melly and The Writer’s Guide (to the Galaxy)!

    Venue: Kunstinstituut Melly
    Datum:
  • On Monday 11 December, Rotterdam based platform for metropolitan issues De Dépendance and Lighthouse Reports welcome economist Jennifer Clapp, one of the world’s leading authorities on food systems, in BlueCity. 

    Venue: BlueCity
    Datum:
  • Bekijk de agenda

De leukste vacatures in en om Rotterdam