Per 2 juni wordt de doorgaande weg van Zuidplein naar Noord enkelbaans. Dit Grote GroenLinks Verkeersexperiment maakt de lucht viezer en raakt de lagere inkomens onevenredig hard, betoogt Awais Hassan.
Bewoners van buurten rondom de Maastunnel kregen een brief van wethouder Judith Bokhove (Mobiliteit) met slecht nieuws. Per 2 juni duurt het langer om op je werk te komen, wordt de lucht viezer van het stilstaand verkeer en wordt de ongelijkheid verder vergroot. Maak kennis met het Grote GroenLinks Verkeersexperiment.
Dit plan – dat doortrapt een experiment wordt genoemd – omvat het sluiten van twee volledige rijbanen tussen Zuidplein en het Bentinckplein in Noord. Het verkeer over een van de belangrijkste doorgangswegen, die onlangs voor veel geld is opgeknapt, wordt enkelbaans. Het doel is om minder auto’s op de weg te hebben en daarmee de luchtkwaliteit te verbeteren. Klinkt goed. Nobel doel. Maar dit plan bereikt het tegenovergestelde.
Wat deze coronacrisis heeft onderstreept, is het verschil tussen mensen met een kantoorbaan die nu comfortabel thuiswerken en mensen die ergens fysiek moeten zijn. Denk aan de bouwvakker, de kraamverzorger, de schoonmaker, de verpleger, de bezorger. De meeste van hen hebben een onzekere baan, krijgen slecht betaald, kennen veel stress en moeten nu ook langer in de auto zitten. En dat in een tijd waarin het werk van deze mensen gereduceerd is tot enkele datapunten: gevangen in celletjes op een grote spreadsheet die bijhoudt hoe lang je over je rondes doet. Te laat bij de klant? Oranje vlag bij je naam. De baanonzekerheid en daarmee de stress neemt verder toe. En de extra tijd betaal je uit eigen zak.
Al 5 reacties — discussieer mee!
Deze opinie is uit m’n hart gegrepen! Wat een arrogantie om zonder alternatieven een verbinding half af te sluiten! En wat een bizar slechte timing!
Wat een gemiste kans om – zeker nu tijdens corona de druk op de openbare ruimte immens is – de vrij gekomen baan niet te gebruiken voor fietsers of méér openbaar vervoer. Want over corona en openbaar vervoer gesproken: de alternatieven voor de auto zijn enorm afgenomen nu de capaciteit van het openbaar vervoer tot 40% wordt gereduceerd.
Straks, als de scholen weer helemaal open zijn, en zeker in het nieuwe schooljaar, staat de hele stad meer muurvast met vervuilende auto’s. Want er is nauwelijks alternatief, zeker niet tussen Noord en Zuid.
Ik woon zelf aan een beruchte sluiproute aan de noordwestkant van de Maastunnel, en ik adem dagelijks de smerige uitlaatgassen in. Maar hebben die automobilisten een goed alternatief tussen West en Zuid? Nee! En tijdens corona-ov-reductie al helemaal niet.
Het is fijn voor de bewoners aan de ’s Gravendijkwal dat hun luchtkwaliteit verbetert. Ze gaan ook slingers ophangen.
Echter, het probleem zal alleen maar worden verplaatst. Op de andere toegangswegen maar de Maastunnel zal de vertraging en vervuiling enorm toenemen. Dat was ook zo tijdens renovatie van de Maastunnel. De opstoppingen en luchtvervuiling op de Westzeedijk en op het Droogleever Fortuynplein staan me nog helder voor de geest.
En dan nog de perverse handjeklap rondom woningbouwplannen bij de Euromast. GroenLinks was tegen dit plan (bouwen in het groen voor rijke mensen, hoe ‘groenlinks’ is dat?) maar ging akkoord als Bonte en Bokhove goede sier konden maken met een hoogwaardige busverbinding door de tunnel en minder vervuiling. Maar dat die bus al 10 jaar in de plannen stond, intussen nog lang op zich laat wachten, en dat de file en luchtvervuiling nu wordt verplaatst en de vervoersmogelijkheden intussen afnemen laat zien: hoe kansloos de Rotterdamse GroenLinks is.
Het lijkt me een supergoed idee om de afgesloten baan te gebruiken voor een goede en liefst goedkope OV-verbinding, of laat er Felyxxen en andere scooters/brommers gebruik van maken, een mooi alternatief voor de auto!
Ik woon aan de ’s Gravendijkwal, dus ben belanghebbende. Ik vraag me wel af: wat voor een verkeer “rijdt” er nou eigenlijk? Is dat bestemmingsverkeer van/naar Charlois en Rotterdam-West? Of staat het vast met verkeer dat verder rijdt, ondertussen giftige gassen uitstotend in een woongebied waar veel gewandeld en gefietst wordt, ook door kinderen?
Eens dat de file verplaatst. Toen de Maastunnel afgesloten was, was het vrijwel onmogelijk om Zuid te bereiken rond avondeten. Westzeedijk stond vast, de bruggen stonden vast. Maar als de tunnel open is, begint het op de ’s Gravendijkwal vanaf drie uur al vast te lopen, soms staat het verkeer al vast vanaf de ring bij het ziekenhuis, de Bergselaan. Rond een uurtje of zes, half zeven lost de file dan wel op, gek genoeg.
Wat een berg opgekropte frustratie zeg.
Wees een beetje realistisch; het merendeel van de mensen die in die auto’s hoeft niet in Rotterdam-West of Centrum te zijn en gebruiken het als een (snel) alternatief voor de Beneluxtunnel. Alleen in plaats van door havengebied, rijd je hiermee midden door binnenstedelijke stadswijken waar al jarenlang de Europese normen flink worden overschreden. En daar betaalt men voor in het Oude Westen, niet met geld, maar met levensjaren na een zwaarverdiend pensioen.
Ik beargumenteer niet dat het OV niet beter kan, maar voor binnenstedelijke woon-werkafstanden is de fiets of het OV echt een prima alternatief. Zeker met de veilige fietsinfrastructuur hier. De mensen die vast zitten aan een (bedrijfs)bus of auto én van Carnisse naar Spangen, kunnen als de overige forenzen hun gedrag aanpassen nog steeds prima van A naar B met de Maastunnel.
Een snelweg midden in de stad is echt niet meer van deze tijd.
Pervers handjeklap? Nou wordt er eindelijk iets gedaan aan de vervuiling in de stad door auto’s en aan woningbouw.
A. De meeste automobilisten kunnen de fiets nemen.
B. De woningbouw (“voor rijke mensen”, foei!):
1. De stenige parkeerplaats op de kade maakt plaats voor een groene kade. Denk bijvoorbeeld aan de Westerkade verderop in het Scheepvaartkwartier waar hetzelfde is gebeurd. Daardoor loopt het park straks echt tot aan de kade! Dit sluit naadloos aan bij de gemeentelijke ambities om de kades langs de rivier groener en beleefbaarder te maken.
2. Al het parkeren gaat van de straat af in een ondergrondse parkeergarage.
3. De ontzettend lullige en voor rolstoelen, bejaarden en kinderwagens ontoegankelijke verbinding tussen Euromast en Het Park wordt een brede groene verbindingszone zonder hindernissen.
4. De stad krijgt er ongeveer 650 broodnodige woningen bij op een toplocatie, waarvan een deel in de sociale sector.
5. Door de woningen neemt de sociale veiligheid in het gebied flink toe, geen overbodige luxe op deze belangrijke fietsroute.
6. Door de voorzieningen die in de plinten van de nieuwbouw komt is er straks eindelijk meer te doen in het gebied dan enkel het bezoeken van de attracties. Rond de Euromast kan een levendig groen stadsplein ontstaan met horeca en kleine winkeltjes. Wat ons betreft een aanlokkelijk perspectief.
Dat is wat er gebeurt. Geen makkelijke, stagnerende dooddoeners maar handen uit de mouwen.
Bijna anderhalf jaar later en inmiddels is het experiment uitgebreid, behalve een afgesloten baan richting de Maastunnel is er Mei 2021 ook een baan afgesloten vanuit de Maastunnel. Het verkeer in de Maastunnel is niet echt afgenomen, op de Pleinweg en de ‘s-Gravendijkwal wel.
En ja, er zijn plannen om de vrijgekomen baan behalve voor hulpverleningsverkeer ook voor een snelle busverbinding tussen Zuidplein en Rotterdam CS (Hoogwaardig Openbaar Vervoer – HOV) te gebruiken maar dat zal nog wat jaren duren.